De Wind Menschen en dingen van Rome Blaast Radioprogramma's Luchtaanvallen! Graven en breken in de Eeuwige Stad, een opwindende en loonende bezigheid. Gemengd Nieuws met Brandbommen (Van oiife Romeinsche correspondente. Sinds eenigen tijd wordt er in het Coios- seum opn'euw gegraven en vete wonder bare zaken komen aan het daglicht, die voor de zooveelste maal de superioriteit van de oude Romeinen als bouwmeesters en technici bewijzen. Het houweel too- vert mt den grond onder de ruïne het „achter de schennen" van dit gigantische massalheate weer te voorschijn: hier wa ren de kamers voor de gladiatoren, de kooien voor de wilde dieren met ingenieu ze mechanische sluiting en afvoergangen naar de arena Ook de entourage-wisse ling 'Hf. de vreedzame theater opvoerin gen (overigens evenzoo voor de onvreed- •/amet), die schijnbaar op een principe van bewe gbar. verdiepingen waren gebaseerd en waardoor tusschen heuvels, moeren en rivieren plotseling m de arena verschenen of vtrdwenen, werd ontdekt Het spreekt van7 -if dat deze ontdekkingen bij kenners groot mteii_s.se wekken en van heinde en ver stroomden de kunsthistorici naar Rome om da zaak „in loco" te onderzoeken. En dat was in de stille zomermaanden een niet te onderschatten economisch voordeel. Zoo helpen de oude Romeinen de nieuwe! Er is geen ander land in de wereld, •waar graven een zóó opwindende en loo nende bezigheid is als in Italië. En er is geen andere stad, waar in weinige jaien zóóvt-el gegraven, afgebroken en... gebouwd is als in Romel Terwijl aan den stadsland met razende snelheid nieuwe huizencomplexen verrijzen, die in hun koude moderne nuchterheid als vreem delingen in de Romeinsche Campagna staan, worden in het centrum heele stads- deelen met don grond gelijk gemaakt, om plaats te winnen voor nieuwe straten en pleinen en gebouwen. De kleine, smalle hoekige steegjes van de binnenstad zijn niet meer opgewassen tegen het moderne verkeer on de oude woningen, die vaak zóó dicht tegenover elkaar stonden, dat men van raam tot raam handgemeen kon worden met zijn overbuur, voldoen niet meer aan de eischen van de roodeme hy giëne. Nuchtere bouwcommissie. Ce verbeteringen zijn ook zonder twijfel een plus voor de volksgezondheid, maar... de hoeren van de bouwcommissie zijn zoo akelig onromantisch, ze hebben schijnbaar nooit in een lauwert zomernacht door Rome gezworven en ze maken van dit (uw, mijn, ons aller) Rome een stad als duizend andere. Velen, die het oude Rome gekend hebben met zijn geheimzinnge hoek jes eu verdroomde pleintjes en die het lief hadden om zijn zeldzame sfeer (want hier wisselen alle stijlen en alle eeuwen en duizenden historische herinneringen el kaar in eet bonte mengeling af) prostestee- ren tegen de nuchtere modemiseerings- plannen; maar alles vergeefs. Het stads beeld verandert met fascistische snelheid en de vreemdeling, die na lange jaren Rome opnieuw zon bezoeken, of de Ro mein, die na veel omzwervingen naar zijn geboortestad terugkeert, zouden het niet meer herkennen. Wanneer ik echter spa-eek van afbraak en verdwijnen, dan is hiermee uitsluitend het bouwsel van de laatste eeuwen en de genoegeirjkc romantiek van het burgerlijke tRomevan 1800 gemeend. Het spreekt van zelf, dat de prachtige Renaissance-paleizen, de rijke Barok-bouwsels, de machtige kunst werken uit de Romeinschea keizertijd, die de trots zijn van Rome, niet worden aan getast integendeeler worden geen kosten en zorgen gespaard voor hun behoud en restauratie. Zoo werd het paleis van Ra phael, dat midden in de Rorghi stond (het stadsdeel, dat afgebroken werd, om den 51) H. Een vreemds iets bet was hem in het eerst niet ingevallen, maar nu kwam het bij hem op, toen hij er over nadacht op de winteravonden en dat was: dat Alan Donn Campbell, hoewel hij al zes jaren en langer dood! was, nog leefde, nu grooter was, dan hij ooit in het leven geweest was. Omdat het Shane tegen de borst stuitte om een mooie boot op het droge te zien, bacf hij do Righ nam Bradon, de Zalm koning, Alan Conn's groote deriigvoeter, weer in dienst gesteld en had haar te 'Ballycastle en Kingston laten mededing gen, maar had beide keeren verloren. Hij had dat toen toegeschreven aan zeilers- geluk, het afnemen van een bries, het afzetten door net getij, een gelukkige haal van een tegenstander; maar te Cowes zou hij hebben moefea winnen, alles liep hem mee en toch kwam hij als vijfde binnen. „ïk kar het niet begrijpen," zeïde hij weg naar Sint l'n-ter vrij to maken) wel iswaar afgebroken, maar elders weer op- ge t ouwd En steeds meer historische mo numenten worden geïsoleerd en 's nachts met schijnwerpers belicht, om ze des te beter te doen uitkomen. Het intieme stadsbeeld vernietigd Haar juist die beide laatste zijn weer negatieve deugden, waut ze vernielen mede het intieme tan her stadsbeeld en maken van deze zeldzame stad een soort open luchtmuseum tan architectonische merk waardigheden. Het was veel geweldiger, plotseling de wonderbaarlijke verhoudingen van een Renaissancepaleis te zien op groeien in een smalle steeg tusschen oude scheeve huizen, dan het geïsoleerd te zien staan op een smakeloos plein. En Sint Piete was duizendmaal indrukwekkender, toen men nog uit smalle donkere boch tige straatjes vol trams, lawaai en olie stank plotseling in de zonoverstraalde ruim te en klankvolle stilte van het groote plein trad, terwijl de koepel en de zuilen galerijen, nu ze al van verre te zien zijn, door de leegte rondom aan contouren en grootheid verliezen. En do geweldige be lichting 's nachts door sterke schijnwer pers moge oen kunsthistoricus gelegenheid geven zich ook bij nacht te buiten te gaan aan enthousiasten werkijver; voor een ge wonen sterveling is het Colosseum vèèl indrukwekkender bij maanlicht, dan onder de stekende oogen van een Italiaanschen Ph'lips I Om maai te zwijgen van de min nende paartjes, die toch eigenlijk in een land, da; demografie predikt, recht hoor den te hebben op een meer eerbiedige be handeling! Overigens zijn afbraak en opbouw in Rome een werk vol ongekende gevaren. De bouwcommissie zelf beeft een heüloozen ;t voor wat ze weer zal „ontdekken", als ze ergens begint te breken of te graven Steeds verrassingen. Waar men ook den bodem van Rome opent, men komt altijd vtor verrassingen te staan: U't een oud-Rmueinsch huis, daar een driemaal levensgroote marmeren neus (naar de rest wordt gezocht, schrij ven de kranten dan), een catacomb,:, een sarcofaag met geheimzinnige lettertezkens e.a. soortgelijke kleinigheden. En dan ver schijnen onmiddellijk professoren met wui vende sikken en opgewonden stemmen ten tooneeie en beginnen wetenschappelijk nog veel dieper te graven en te snuffelen en de bouwcommissie kan met haar boeltje en contracten vertrekken en haar heil el ders zoeken, waar dan weer precies het zelfde gebeurt En ze mag nog blij zijn, als ze er af komt zander een proces we gens „beschadiging van kostbare antiquitei ten" I Daarom heeft men ook indertijd van den aanleg van een ondergrond baan afge zien. Het was niet mogelijk de neuzen der professoren er buiten te honden en wan neer die eenmaal in allen ernst zouden zijn binnengedrongen in de ingewanden van Rome, dan zonden ze zich daar als een ziekte hebben vastgezet Wie weet, wat er dan met Rome gebeurd zou zijn 1 En de ondergrondbaan was er zeer zeker tóch niet gekomen! En evenzoo kamt het bij afbraak voor, dat een smakelooze gevel jdotseling de camouflage blijkt van een renaissancebouw, die zijn 18de eeuwsche bewoners niet be de en daarom met gips werd beplakt Of dat achter een gebloemd behangsel papiertje de wonderbaarlijkste fresco's te voorschijn komen. Neen, de taak van het „heilige houweel", zooals dit afbraak-in strument om zijn goede werken heet, is niet licht in deze verbijsterende stad. Want de moeilijkheid is altijd, dat er onmid dellijk conflict ontstaat tusschen de kunst tot een van Alan's oude bemanning. „Man," zeul- de Antrimschc zeeman, plompweg, ,,je hebt de gave niet." „Ma^x, Feardoracha, ik ben een zee man." „Zeker, SLane Campbell, zeker ben je dat, vijfmaal zeven jaar heb je d'e zeven zeeen bei aren, maar voor wedstrijdzeilen heb je de gave niet. Ian Donn had1 die en fan Donn had ook de gave voor golf en de gave voor paarden, niets anders dan de gave. Je moet jezelf niet de schuld geven, Shane na fairrge, er zijn weinig AJan Dunns." En nadenkende in de kamer onder het lamplicht, vend, Shane uit, wat de oude man bedoelde- onder het gebronsde ge laat, de oveiUunuerende manieren van Aian Donn, schooi een geheim v„a alche mie rbythme en concentratie als wit vuur. Op den meest preciesen tik van de sterren kon bij een boot over de lijn brengen a's het schot viel; iets vertelde hem, waar wind was, door wilskracht dwong hij zien tot de kennis van een beteren koers. Wat paarden betrof, waar was zijn gelijke om er een over een hin dernis te leiden? Op de juiste haarbreedte van trjrt was hij van een menschelijk wezen in "eest veranderd en het waren niet langer Alan Donn en zijn paard, als hij zijn handen op den nek liet zakken, er was een samenvloeiing en een centaur sprong... Op de golflinks herinnerde hij zich hem, het glimlachende gelaat, de houding, het) heen en weer wiegelen, de witte bal; waanzinnigen, die alles willen behouden en de nuchter»n, die verlangen, dat er ér- gens een giens wordt getrokken en dat de eischen van de moderne stad niet worden geofferd aan de aesthetiea van de antieke. De musea zijn vol, fora zijn er te kust en te keur, zelfs de Romeinsche osterieën (en dat zijn er duizenden) hebben alle hun brok zuil en hn antieke olielamp; waar wil men met alles heen? Kunst in oude omgeving. Wat vv£l een goede inval was, is, dat men vele oude bouwwerken een nieuwe taak en nieuw leven heeft gegeven. Zoo als de goede burger zonder fantasie zijn mooiste bezittingen achter glas zet, om ze op om afstand te bewonderen, terwijl de werkelijk schoonheidsliovende mensch ze gebruikt, om in het dagelïjksch contact hun charme dubbel te ondergaan, zoo is het ook van de regeering een meesterlijk idee gewee&t, ui-mw leven te brengen in het oude gesteente Een opera te hooren in de Tnermoi van Caracalla, met de machtige ruïnes als zeldzame coulissen, een con cert te beloven onder de bogen van de Basiliek van Massenzio met op den ach tergrond de resten van het Forum en daar boven de wuivende cypressen van den Pa- latijn of een mis hij te wonen in den ge weldigen cirkel van het Colosseum dat zijn zeld/.arrie belevenissen, die men alleen in Rome kan genieten, en die de oude monur,pnten duizendmaal grootscher en waardevoller maken en de inuseum- sfeer van de stad breken. Maar met dat alles kan men in oude monumenten niet huizen. En de bewoners willen ook hun deel! Ik heb een huis met uitzicht op het Forum, waarin eens Eleo nora Duse heeft gewoond en dat ze meer lief had clan haar kunst, zooals de inscrip tie in een Tra vertijnsteen, die ik dagelijks bij mijn huisdeur passeer, me vertelt. Dit huis en dit staisdeel staan ook op de lijst voor de afbraak. Tegen mijn balcon gioeit een eeuwenoude clematis, die iedere lente bloeit met duizenden blauwe trossen en mijn huis vult met een ver- doovenden zoeten geur. Wat zal ik doen, als ik niet meer in de omlijsting van de zen jaarlijkschen lila-regen het zeldzaam ste panorama van de wereld kan genie ten? Hoe zal ik leven, hoe zal ik werken, hoe zal ik ooit nog gelukkig zijn? Neen, ik ben definitief tégen de afbraak van het oude Rome. En de bouwcommis sie is er oók tegen. Wat gelden hygiëne en modern stadsverkeer tegenover roman tiek en angst voor nieuwe ontdekkingen? En tóch wordt er afgebroken. Waar gaan we naar toe? ZATERDAG, 17 September 1938. Hilversum I, 1875 M. VARA-uitzending. 1010.20 -v.m. en 7 30—8 VPRO. 8 Gramofoon. (Om S.16 Berichten). 10 Morgenwijding. 10.20 Voor arbeiders in de Continubedrijven. 121.45 Gramofoon 2 Causerie. 2.20 Esmeralda. 3 Reportage. 3.30 Gramofoon. 4 Toespraak. 4.10 Gra- rnorfoon. 4.30. Esperanto. 4 505 Gramo foon. 5.05 Viool en piano. 5.30 Filmland 6 Orgel. 6.30 Gramofoon. 7.10 Politick radiojournaal. 7.30 Bijbelvertellingen. 8 Berichten. 8.15 Voor het Spaansche kind1. 9.15 VARA-arkest, m.m.v. solist. 9,50 Toespraak. 10 Berichten. 10.05 Vervolg concert. 10.30 Fantasia en Esmeralda en solisten. 11.3012 Gramofoon. Hilversum II, 301.5 en 415.5 M. KRO-uitzendïng. S9.15 Gramofoon. (Om ca. 8.15 Berich ten). 10 Gramofoon. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12 Berichten. 12.15 Orkest (1 I.20 Gramofoon, ca. 1.15 Berichten). 2 Voor de rijpere jeugd. 2.30 Gramofoon. 3 Kinderuur. 4 Meloidisfen m.m.v. solist. (4.45—5 Gramofoou). 5.30 Esperanto- 5.45 Nachtegaaltjes. 6.20 Journalistiek weekoverzicht. 6.45 Gramofoon. 7 Berich ten. 7.15 Causerie. 7.35 Actueele aether- llitsen. 8 Berichten. 8.15 Overpeinzing met muzikale omlijsting. 8.35 KRO-orkest 9 Melodisten en solisten. 10 KRO-Boys m.m.v. solist. 10.30 Berichten. 10 40 Sport revue. 10 5512 Gramofoon. Droitwich, 1500 M, II.20 Orkest m.m.v. solist 12.20 Orgel. 12 50 Gramofoon. 1.20 Orkest. 2 20 Orgel. 2.50 Orkest. 3.40 Gramofoon. 4.20. Kwin tet. 4 50 Reportage. 5.20 Dansorkest. 6.20 Berichten. 6.50 Spartpraatje. 7.05 Or ka s. 7.50 Orgetl en zang. 8.20 Revue koor, Variété-orkest en solisten. 9.20 Sil vester's dansorkest. 10 Berichten. 10.25 Theater-orkest en solist 11.2012.20 Billy Cotton's Band. Radio-Paris, 1648 M. 3.10—99.20 eri 10.10 Gramofoon. 1235 Orkest. 2.20 Gramofoon. 3.20 Piano. 4.10, 6.10 en 7.20 Gramofoon. 8.35 Piano. 8 50 Radiotooneel. 9.30 Variété. 10.25 Sym- phionie-eoncert 11.2012 50 Dansmuziek. Keulen, 456 M. 6.50 Gramofoon. 7.30 Schram rn el-ensem ble. 8.50 Orkest. 12.20 Orkest 1.35 Or kest. 2.30 Gramofoon. 4.20 Orkest, koor en solisten. 6.30 Concert 7.20 Orkest,, koor en solisten. 8.30 Orkest en solisten. 10.35 Gramofoon. 10.50 Dansorkest en solisten. 12.20 Amusements-oikesf. 1.20 3.20. Orkest en Idera-ookest Brussel, 322 M. en 484 M. 322 M. (Vlaamseh). 12.20 Gramofoon. 12.50 en 1.30 rOkest 1.50 Gramofoon. 2.20 Zang. 2.50—3.20 Gramofoon. 4,20 Dansorkest 5.05 Viool en piano. 6.20 Orkest en soliste. 8.20 Dansorkest. 9.20 en 10.30 Symphomie-orkest en solist. 10.50 Gramofoon. 11.2012.20 Dansmu ziek. 484 M. (Fransch). 12.20 Gramofoon. 12.50 en 1.30 Kleinorkest. 1.50 Gramo foon. 3.20 Ensemble. 3.35 Zang. 3.50 Ver volg van 3.20. 4.05 Piano. 4.20 en 5.10 Gramofoon. 5.35 en 6 Salon-orkest. 6.35 Kleinorkest 7.35 en 8.20 Gramofoon. 8.50 Radiotooneel. 10 Gramofoion. 10.30 Orkest. 11.2012.20 Gramofoon. DeutscMuidsender, 1571 M. 8.20 Berichten. 8.30 Gramofoon. 10.20 Berichten. 10.50 Viool en viola. 11.05 Berichten. 11.20 Gramofoon. 12.10 Con cert SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE Zaterdag, 17 September 1938. fingramma 3. Keulen 3.00, Parijs Radio 10.20, Radio P T.T. Nord 11.05, Brussel (Vlaamsch) 12.20, Keulen 2.20, Brussel (Fransch) 3.50, Keulen 5.00, Brussel (Vlaamsch) 10.20, Parijs of Diversen 11.20. Programma 4. Brussel (Vlaamsch) 8.00, Diversen 9.20 10.35, Londen Regional 10.35, Droït- wieli 12.35, Londen Regional 5.00. Programma 5. 8.209.20 Concert, Diversen 9.2010.35 Luxemburg 10.3511.20 Concert, Droit wich 11.20—12.35 Concert, Brussel (Fransch) 12.3512.50 Gramofoon, 12 50 1.20 Concert, 1.301.50 Concert, 1 50 Concert, 1.502.20 Gramofoon, Londen Regional 2.20—3.20 Gramofoon, Brussel (Fransch) 3.203.35 Concert, 3 353 50 Zang. Londen Regional 3.50—4.35 Con cert Brussel (Vlaamsch) 4.354.50 Dans orkest, Diversen 4.505.20, Brussel iMaamsch) 5.205.35 Concert, Luxem burg 5.356 20 Concert^ Brussel (Vlaamsch) 6.207.50 Concert, Diversen 7.50—8 20, Londen Regional 8.2010 00 Concert, Brussel (Vlaamsch) 10.00 10.20 Concert, Diversen 10.2510.35, Keulen 10.3510.50 Gramofoou, Londen Regonal 10.5011.20 uitzending uit Amerika, Luxemburg 11,2012.00 Dans muziek. De stemming- in den Eteas. De Diily Telegraph and Morning Post meldt uit Metz: Straatsburg is kalm en de spanning der laatste paar dagen is in den Elzas be-1 daaid. Op den Dultschen Rijnoever werker; j arbeiders aan verdedigingswerken. Zoowel des nasehls als overdag hoort men het la waai van het mechanische gereedschap- De Kehl-brug is, zooals gewoonlijk open, docih het verkeer is beperkt. Er is een tekort aan pasmunt Zelfs qp het postkantoor heet men geen wisselgeld terug voor een post zegel van 55 centimes. Winkeliers feoopen pasmunt op. Uit vree» vcor luchtaanvallen hebben vele Eizassers zich plaatsen in het binnenland' en in de Vogezen be geven. Wist U, dat bij de best uitgeruste brandweer niet In staat Is alle branden tegelijk te biusschen en daarom degeheele bevolking moet trachten in eigen huis zelf ieder begin van brand te biusschen 1 het gelaat werd strak, de oogen flikker den, de geweldige preciese plof. Niet een man met een stok en een stuk robber, maar geest en uil, die een wonder wrocht ten met het stoffelijke. En Alan Donn was al zes jaar dood en toch leefde hij. Hij leefde, omdat hij van groote waarde was geweest, hij was een maatstaf, ©en groot ideaal; kinderen, die hem gezien liaddeu, zouden zich hem voor altijd herin neren en Irc-rfitea zijn vuur en zijn kracht na te doen en hem als maatstaf te ne men, zooa.'s een zeeman de ster heeft om te meten, fn vreemc'-e landen zouden zij over hem vertellen: er was eens een groot spoilsman in Noord-Ierland, Alan bona Camp bob was zijn naam... Gok zijn va-uer, die ai zoo lang dood nas de dood had hem niet overwon nen. Eens in Ballycastle had Shane een meisje met een sjaal gezien, dat met groote, starenae oogen en scheefgetrokken mond over de zee uitkeek en half fluis terend, stacaio, niet geheel gezongen, ter wijl haar vingers aan de sjaal frommel den, kwam een lied uit haai bleek© lip pen: Tiocfaidh an samhradh agas fasfaidli an fear; Agus tiocfaidh an duileabhar glas do v' bbarr nan gcraobbi Tiocfaidh mo cbead gradhale banagbadh an la©, Agas bvailödb se port ciuin le cumhaidh 'mo dbiaidh. Als er brood wordt meegenomen Wie het laatste deel van den vaaanlietijd nog wil benutten voor een Binken fielstodht of een picnic, zal zich stellig de vraag stel len, hoe de mee te nemen proviand het best tijdens den tocht kan worden be waard. Boterhammen en broodjes, belegd en in boterbampapier verpakt, hebben ge woonlijk nogal wat te lijden, ze worden droog en wat er tusschen de sneetjes is gelegd, verliest veel van. de oorspronkelijke frischheid. Kaas is misschien wel de meest getozen „belegging", maarhet plakje klaas, dat er thuis zoo aanlokkelijk uitzag, boet op de reis wel wat van zijn uiterlijk in. Kun nen we daaraan iets veranderen? Jal Probeert u het eens met een paar toma ten of een kropje sla beide ook nog praobirniddelen tegen den dorst. U legt op eèn gesmeerde snee brood een paar plakjes tomaat of een frisch blad krop sla; daarop komt het plakje klaas en er overheen wordt een tweede boterham ge legd, ook weer eerst bedekt met tomaat of sla. Op die manier droogt de kaas niet uit tot het beruchte vettige harde plakje, zij blijft zacht en soepel, terwijl én de smaak van de tomaat én het frissehe van de sla uitstekend passen bij het hartige van de kaas.. Do zomer zal komen en het jonge gras zal groeien; En er zullen groene botten komen aan de toppen der boomen, En mijn honderd liefden zullen met den dageraad oprijzen, En hij zal een zachten toon aanslaan uit eenzaamheid om mij. Een eigenaardige prikkeling welde toen in Shane's hart op een lied, dat zijn vader gemaakt had!. En na die prikke ling kwam een goJf van trots die liede ren van zijn vader. Dit zachte mineur had hij gehoord, en de anderen het rhythme van An Oïg-bhcan Ruadh. Het Aardige Roode Meisje. „Se do bhoaUia is an tir seo... Een welkom voor je in dit land, o zeemeeuw, lieflijker dan de koningin, dan de vrouw van het Westen, die Naesi, zoon van Usnach, in de haven hield. Ik zou ge heel Ierland kunnen vernietigen, tot aan de Zuider Zse, maar tenslotte zou ik mij zelf vernietigen, als mijn oogen zich zou den vestigen op den witten zwaan met den gouden kroon... Of de wanhoopskreet in zijn gedicht: Ig Cathair nan go Ceo: In de stad der nevelen hij bedoelde Londen. A athaïr nan gras tabhair spas o'n eag domh lO Vader der Genaden, geef mij respijt van den dood1. Laat de bijl mijn voorhoofd niet treffen op do wijze, waarop een geit of een schaap geslacht wordt, totdat ik mijn nederigheid en mijn laatste berouw lieleden heb. Hoe bereikt men een hoogen leeftijd. Een Engelsch dagblad heeft alle lieden der geheel© wereld, die over de negentig jaar oud zijn, uitgenoodigd mede te deeton, hoe zij hebben geleefd ten einde daaruit misschien de slotconclusie te kunnen trek ken, hoe men zijn leven moet inrichten om een Methusalem te worden. De courant heeft verbazend veel antwoorden in de meest verschillend© talen, ook uit do ver- afgelegenste landen ontvangen, die haar tot de volgende algemeene formule hoéft ge leid: Men moet vegetarisch leren, veel groen ten en fruit eten en zich eenvoudig, maar rijkelijk voeden. De meeste antwoordend© grijsaards waren niet-rookers. D© meestee, waren ook geheelonthouders. Slechts weini gen verklaarden, dat zij 'sa vomds een glaas je wijn plachten te drinken. Verder moet men zich in acht nemen voor kouvatten- en er dus bizionder op letten, dat de voeten altijd warm zijn. Allen zeiden ten slotte overeenstemmend, dat zij zeer kalm getoefd en alle opwinding vermeden hadden. Die courant voegt hier aan toe, dat het be reiken van een hoogen leeftijd ook daar door in den nieuweren tijd zoozeer is toe genomen, omdat de menschen hebben ge leerd, hun lichamen door sport en dage- Ijjksche lichaamsoefeningen gezond te hou den. Shane wensebte, dat hij zijn vader ge kend had, dat de man nog een weinig gespaard gebleven was, tot hij hem had kannen liei hebben... Hij had' slechts een afbeelding van hem over breedten nek en bleek, drank-vermoeid gelaat, bran dende oogen en zwart golven'd haar De kaalhoofdige bankiers mochten do hoofden schudden en zeggen: Hij deugd© det, hij was een rakker, hg dtonk, zijn omgang met vrouwen was niet oorbaar... en oude jongejuffrouwen mochten bun bloeddooze lippen spitsenMaar toen het weinige geld van de bankiers over de wereld verspreid was en zelfs hun kleine kerkjes hen vergeten hadden en de stijve knoken van de oude jongejuffrouwen tot onnooaig slof vergaan waren, werden zijn vadef's liederen in Ierland1, op Man, in de Schotsche Hooglanden en op de ge teisterde Rebriden, gezongen. Zoo lang als het zoete Gaelisch gesproken, werd en de harten van mannen van gevoel zwol len, zou er een lied van zijn vader zijn om de gisting in woordea van rhythmi- sche schoonheid om te zetten... En Lij had) een oneerbiedig visioen van God, die tot zijn vader glimlachte ea be moedigend sprak, terwijl de kaalhoofdige bankiers stonden te wachten en elkander aanstaarden buiten de tolhekken van den hemel De wereld was iets rijker ge worden door den laatsten Gaetischea bardl (VVordt rervoiff.11. DOOR DONN BYRNE UIT HET ENGELSCH DOOR j. VAN P.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1938 | | pagina 6