Van paarden en menschen
Schaduwen aan
de kust
Laschreparaties - Autogeen- en Electrisch
Ook voor Uw hand een Vulpen
Radioprogramma's
MERCATOR:
Kogellagers - Drijfriemen - Slangen - Gereedschappen
TAXI'S
Plichten en rechten,
Incasso-Bureau „ECO NON IA
Metaalgieterij Schiedam"
Machinefabriek Fa J. D VOGELIJ
STALEN RAMEN
CENTRALE VERWARMING
FIRMA P. SNEEP
Burgem Knappertlaan 214b lei. 67881
GRAFMONUMENTEN
J. C. BREVE
Overschieschestr. 17 Schiedam Tei. 68721
VACANT
Cartonnagefabriek „NEEAVER"
(N.V Nederl. Fabriek veer Verpakkingen)
N.V. Technische Handel-Mij. D. DE VOS t.v.d.z. van Fa. VAN MILAAN
HOOGSTRAAT 95-97 - TELEFOON 68252-69772
N.V. MERCURIUS'
Luxe Post
Bel op: 6-7-6-S-O
Garage „BREDERODE" Newtonstraat 37
Jawel, nog eons en met den moesten
nadruk: evenzeer als liet paard don rui
ter moet begrijpen en, begrijpende wat ver
langd wordt, dient te gehoorzamen, even
zeer höeft hij cr op zijn beurt recht op
door zijn berijder, die zijn meester be
hoort te zijn, begrepen te worden. En daa
begrepen in dien zin, dat daardoor ook
effect geressorteerd wordt. Aan een: „ja,
ik weet heed goed, wat je me zeggen wilt,
maar ik heb er maling aan", hetzij in
woord of in daad, heeft het paard niets.
Er zouden heel wat minder conflicten zijn,
als we dat maar eens in ons hoofd wil
den hameren, wanneer er geen hart
dat intuïtief deze dingen verstaan kan.
Als we maar eens niet zoo doodsbe
nauwd wilden zijn, dat er iets van ons
prestige verloren zal gaan, wanneer we
niet alleen de plichten, maar ook de
rechten erkennen, in de practijk erken
nen, want daar gaat het om, van onzen
vriend en dienaar, het paard. Als we
maar niet zoo bang waren voor op- en
aanmerkingen van hen, die zich nog nooit
de moeite hebben gegeven door te dringen
in de paardenziel en wier gezag steunen
moet op karwats en spoten, op handen
die weien te martelen, op de duivdsehe
vindingrijkheid, waarmee ze straffen uit
denken, die een paard „klein" moeten ma
ken. Als we, en dit is misschien nog het
sterkste, bet maar niet zoo verschrikke
lijk vonden om uitgelachen te worden door
„hen diè het weten kunnen", maar het
niet altijd weten.
Bij de opvoeding van kinderen treft men
vaak onderwijzers aan, die zich de weelde
kunnen veroorloven hun klas vrij te laten.
Die geen hulp hoeven te zoeken bij straf
fe regels van orde en tucht en die met
een blik en een woord en ean grapje de
kinderen krijgen waar ze hen hebban wil
len. Misschien zal de klasse een wat druk
ker impressie geven dan daar waar de
kinderen „onder den duim" gehouden wor
den, maar niemand zal beweren, dat de
onderwijzer, die zijn klas door en met
liefde regeert „geen orde" heeft. Nu niet
meer. Het is alleen een ander soort orde,
dan die, berustend op dwang en dreige
ment.
Bij de opvoeding van en het omgaan
met paarden zijn we nog niet zoo ver.
In theorie misschien, in de practijk stel
lig niet. Maar toch zal het eenmaal daar
toe moeten komen, wil niet alleen de rij
kunst, maar ook de rijsport een goede toe
komst tegemoet gaan.
Wie niet geleerd heeft zijn paard te
begrjjpen, wie zijn rijgenet moet zoeken
en vinden puur in de beweging van
stap, draf en galop en misschien in de
sensatie, die ervaringen met oen onge
hoorzaam, en dus lastig paard geven
kunnen, die gaat op den duur het rijden
onherroepelijk vervelen, die raakt uitge
praat, die wil telkens een ander paard
die begint van allerlei en voleindigt niets,
die raakt vast op de klip, waarop tenslot
te ook zoo veel huwelijksbootjes stranden
het punt van: wij hebben elkaar niets
meer te zeggen.
Dan ligt het natuurlijk aan het paard.
Dat bracht de teletmstellmg, dat toonde
zich weinig aanhankelijk, niet intelligent,
niet begrijpend, ni©t dienstvaardig genoeg
of té dienstbereid, waarmee het zich dan
meteen de reputatie verwerft van „oen
dooie knol", waar geen muziek in zit
Het is altijd uiterst gemakkelijk om het
Naar het Engelsch van
J. JEFFERSON FARJEON
43)
„Neen, we zullen hem ondervragen,
meneer," zei hij. „En hebt u er niets
tegen dat aan mij over ie laten?"
Of ik er iels te get? heb? Hemel, neen
:a' me„ 0011 genoegen zijn."
rij de vragen beantwoord heb-
zullen wij weten, hoe we moeten
handelen."
Juist, konstabel," antwoordde Napo
leon „Laten we de mms nabootsen."
Zjj wandelden stil verder. Napoleon
trachtte zich ren duidelijk beeld te vor
men van wat voor hem lag, ra aar faalde
herhaaldelijk. Zi; gingen naar t Noord-
Mesten, en hij keev naar rechts in de
hoop een lichts aaitje van de horizon
op te vangen. Maar er was nog geen
licht, nog geen streepje om de duisternis
in :el Oosten te verminderen.
Spoedig bereikten zij oen plek, waar
de verhevenheid waar zij juist over waren
gegaan, naar het Noorden wendde en nu
de kustlijn volgde. Aan den een en kant
lag de zee, niet beschenen door do maan,
die in grootc wolken gevangen scheen.
paard de schuld te geven, want het kan
zich met woorden niet verdedigen en er
zijn instanties, waarin het alleen maar met
menschenwoorden iets zou komaan berei
ken. Of misschien dan ook nog niet.
Het spreekt vanzelf, dat er wél eens iets
moet worden uitgevochten, voordal je een
paard vooral, als je het niet van het
allereerste begin af gekend en er mee om
gegaan hebt hebt doen verslaan, dat
je wilt trachten hem te doorgronden, wilt
weten waarom bepaalde reacties zijn zoo
als ze zijn, wat hij te kennen wil geven
in ©ogenblikken van onwil of verzet, dat
je wilt trachten de motieven te vinden, die
hem brengen tot zekere uitingen. Bijna
altijd geeft dat momenten, van misverstand.
Als je dan zegt: zie je wel, nu heb ik
zoo mijn best gedaan om hem te begrij
pen en het eenige resultaat is dat hij
misbruik maakt van mijn goedheid, mijn
geduld en mijn vriendelijke gezindheid, dan
ben je er glad naast. En als je de pero
ratie vervolgt met een: maar nu zal hij
ook zien wie er baas is, wie het niet
hooren wil moet dan maar voelen en ,k
zal hem wel eens aan het verstand bren
gen wie de baas isl" ja, dan ben je er
nog veel meer naast-
Het is immers zoo begrijpelijk en voor
de hand liggend, dat een paard, gewond
om iedere ongehoorzaamheid -of stoutig
heid beantwoord te zien met een repre
saillemaatregel, er niets, maar dan ook
niets van snapt, wanneer het in andere
handen komt, die dergelijke maatregelen
niet toepassen. De gedachten gang in het
paardenhoofd (ja, ik weet het wel, een
paard denkt niet, het doet alleen maar
alsof en toont dat) is min of moer: als
ik dat vroeger deed kreeg ik een afstraf
fing met de zweep of de sporen of ik
werd in mijn mond gerukt. Nu doet die
ruiter niets, dus die is bang voor me,
dus doen we dat nog eens, want het schijnt
te mogen.
Dat die redeneering fout is, dat het niet
mag, en dat hij ook niet hang is, moet
de ruiter dan zijn paard doen begrijpen,
hij moet het brengen tot het gehoorza
men, omdat het vreugde vindt in gehoor
zaamheid1, tot het dieoen uit liefde. Met
een geduld, dat nimmer aflaat, dat ia de
meest strikte beteekenis eindeloos is.
Moeilijk? Misschien. Je leert het in elk
geval niet in twintig lessen. En daarom
blijft het rijden zoo interessant,
TTUXIE.
ZONDAG, 27 November 193a
Hilversum I, 1875 en 415.5 AL
8.30 NCRV. 9.30 KRO 5 NCRV. 7.45—
11 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoon. 10
Hoogmis. 11.30 Gramofioton. 12.15 Cause
rie. 12.S5 Melodisten en solist. 1 Boek
bespreking. 1.20 KR O-orkest 2 Gods
dienstonderricht voor onderen. 2.303.C5
Causerie met gramofoon. 3.10 Piano en
gramofoon. 3.55 Gramofoon. 4.10 Radio-
tooneel met vocale illustraties. 4.53 Sport
nieuws. 5 Gereh kerkdienst. .Hierna: Ge
wijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50
Gramofoon. 8 Berichten. 8.15 KRO-or-
kest. 8.45 Selectie uit de operette Vik-
toria und ihr Husar. 9.05 Saxofoon met
psao. 9.20 Gramofoon. 950 Vervolg con
cert 10.06 KRO-kaioerokest 10.3.') Be-
richten 10.40II Epiloog.
HH version U, 3015 M.
83b Gramofoon. 9.01 Sportnieuws. 9.05
Tuïnboawpraatje. 9.30 Trio. 9.45 Cause
rie. 10 Residentie-orkest en solisten.
10.40 Declamatie «n gramofoon. 11 Es
meralda, VARA-kindeAoor De Merels en
VA RA-orkest. 12 Causerie. 12.15 AYIIO-
Aeolian-orkest 1 AVRO-Muselle Ensem
ble en soliste. 150 Causerie. 1.50 Gramo
foon. 2 Boekenhalfuur. 2.30 Concert
gebouw orkest en solist. 4.10 Voor scha
kers. 4.25 Vocaal concert. 4.55 Sport
nieuws. 5 Gesprekken met luisteraars.
5.30 Voor de kinderen. 6 Sportpraatje.
6.15 Sportnieuws en gramofocm G.3Q
Gramofoon. 6.40 Wijdingswoord. 7 NcJ.
Herv. Kerkdienst 8 Berichten, Radio
journaal, mededeeiïngen 8 20 AVRO-Ainu
seinenis-orkest, gemengd koor en so
listen. In de pauze: Toespraak. 9 13
Radiolooneel. 9.S5 Omroeporkest en so-
iisL 10.05 Engelsche causerie. Moral Re-
arnamenL Hierna: Nederiandsche verta
ling. 10.15 Luchtvaarlpraalje. 10 30 Chan
sons. 11 Berichten. Hierna: Zang en or
gel. 11.3012 Gramofoon.
Dreitwicb, 1500 AL
12.35 Kwintet en solist. 1.20 Orkest 1.50
gel. 2.20 Tuinbouwpraatje. 240 Mando
line-orkest 3.20 Orkest. 4.20 Causerie
4.40 Apache-orkest. 5.20 Causerie. 5.40
Zang. G IntcBigeniietesl. G.30 Mannen
koor, thealer-orkest en sofisten. 7.20 De
clamatie. 7.408.15 Orkest. 8 20 Kerk
dienst 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Berichten. 9.25 Radiolooneel. 9.55 Or
kest en solisten. 1059 Epiloog.
Radio-Paris, 1648 M.
9 Gramofoon. 10 Orkest. 10.25 en 11.20
Gramofoon. 12.35 Koor. 1.50 Orkest. 3.20
Gitaar-ensemble. 3 59 Duelten 5.20 Zang
5.50 Cliansons. 7.20 Orkest. 8 35 Zang.
8 59 Symphonieconccrt m.m.v. solist
1050 Gramofoon. 11.2012.50 Dans-
orkesh
Keulen, 456 M.
5.20 Concert 7.50 Concert. 8.35 Populair
programma. 9.20- Gramofoon. 11.20 Or
kest. 12.30 Militair orkest. 1 20 Populair
concert 3.20 Orkest, solisten en piano-
duo. 5 50 Strijkkwartet 6.50 Gramofoon.
7.30 Orkest en koor. 9 Gramofoon. 9 59
11.20 Klein orkest, mannenkwartct, so
listen en pianoduo.
Brussfi, 322 en 484 M.
322 AL (Vlaamsch). 9 ea 9.40 Gramo
foon. 10.20 Ensemble en solist. 11.20
Gramofoon. 11.C5 Sa'cn-orkest. 1205 Gra
mofoon. 4.20. Orkest 7.20 Salon-orkest.
8.20 Gcvar. programmal. 10.30 Populair
concert. 11.20---12.20 Gramofoon.
484 AL (Fransdi). 9 en 9.20 Gramo
foon. 10.20 Orkesf, koor, orgel en re
portage. 12.20 Gramofoon. 12.35 Orkest,
1 Gramofoon. 1.05 en 1.30 Concert. 2 20
2.50 en 8.10 Gramofoon. 3.20 Symphonic-
concert m.m.v. solist en gramofoon. 5 30
Orkest. 7.?5 Gramofoon. 8.20 Orkest en
solisten. 10.30 Orkest en solist. 11.20
12.20 Gramofoon.
Dculsehluidscndcr, 1571 M.
7.30 Solisten. 8.20 Orkest, koor en so
listen. 9.20 Berichten, piano. 10 05 Be
richten. 10.2011.35 Orkest
MAANDAG, 28 November 1938.
Hilversum I, 1875„«n 415,5 31.
NCR V-uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Be
richten, gramofoon. (9.309.45 Geluk-
wensehen). 10.30 Morgendienst. 11.00
Chr. Lectuur. 11.30 Gramofoon. 12,00
Berichten. 12.15 Gramofoon. 12.30
SCHIEDAM
Lange Haven 57 - Schiedam - Te'cl. 68308
Vraag* taneven voor het ncasseeren van
dubieuse vorderingen
G. VAN DUIMEN
Teleloon 67558 Lange Nieuwst raai 235
VEGISOl* GLASZIjDE
Isolatie schalen
vereen glasfabrieken
SCHIEDAM
NOORDVEST 77 - SCHIEDAM - TELEF. 67579
ROESTVRIJE STAALWERKEN
ALUMINIUN APPARATEN
Fabriek van KURKEN - KURKENBONDELS
VISSCHER IJ KURKEN
Fa. WED. A. VOGELEZANG,
Korte Achterweg 13-15 - Tel. 48872
Copièer-inrlchting
Schrljfmaehinehandel
■in—nuHoogstraat 2S Tel. 67735
Bij aankoop van nieuwe Schrijfmachine wordt Uw
oude machine tegen den hoogsten prijs terug-
genomen Vraagt prijsopgave
DE M3L-JANSEN
cLECTRO-TECHN INSTALLATIE-BUREAU
LANGE HAVEN 122 TELEFOON 68S70
Reparatie aan al e electrische apparaten
Voor storingen dag en nacht te bereiken
K I P S Co.,
TELEFOON 68190 - SCHIEDAM
BOTERSTRAAT 40 enz.
Tei. 68236 (na 18 uur 68637. 69804)
SCHIEDAMSCH VULPENHUIS
LANGE HAVEN 77 - TELEFOON 68812™
Het ivrak was juist zichtbaar, maar zij
konden geen klein bootje in de buurt
ontdekken Eigenlijk was de inspecteur
met zijn gezelschap nog niet vertrokken
van het strand. Aan den anderen kant,
doemde zwaar gecoomte op dat een rus
tige zwarte massa vormde, die, als men
er in keek, vol teven scheen te zijn. Daar
om was men er met op gebrand er eens
heen te kijken.
Maar onze ooscn doen dikwijls iets,
wat men niet wil, en die stille boomen
trokken Kapoleon onweerstaanbaar aan.
Hij gluurde er naar met buitengewone
nieuwsgierigheid, totdat alten schenen te
leven en met hem mee wandelden, llij
wendde zijn hoofd resoluut af; maar het
•werd opnieuw naar dien kant getrokken.
„Konstabel/" riep hij plotseling uit.
„Ja meneer," antwoordde deze.
„Ik zag daar iets bewegen."
„Heuscli, meneer?"
„Ja, zeker Kijk daar is het weer.
Nu is het weer weg."
„Ik zie niets, meneer," zei de agent en
bleef staan.
Zij staarden de duisternis in. Niets be
woog en de boomen schenen htm wan
deling gestaakt te hebben.
„11 zult het ach verbeeld hebben," op
perde de agent, zijn hoofd schuddend
Ja, dat kan natuurlijk," stemde Na
poleon toe. „Maar aan den anderen kant,
ik geloof het niet- Is het niet onze plicht
nei :e onderzoeken
„Ja, we kunnen eens gaan kijken,"
stemde de agent in- „Ofschoon ik niet
geloof, meneer - dit tusschen ons, hoor
dat we hier iets zullen vangen, aan
dezen kant van de kust. Hoewel
Hij hietd plotseling op. Er klonk een
schreeuw uit het bosch. Napoleon grin
nikte en huiverde
„Daar heb je hei ai," mompelde hij en
aannemende, dat het hét boste was iii
dergelijke omstandigheden om te d<oen,
Wat je niet wilde, rende hij zoo hard liij
kon naar het wond.
De konstabel, cc; halve seconde achter
hem, rende mee En zij bereikten den
zoom van het bosch; opnieuw klonk er
schreeuw »t ae duisternis een gehuil
van iemand in aoodsangst en daarna
een waanzinnig geharrewar.
„Hè," schreeuwde een stem. „Werda,
stop."
Het voigenoe moment vloog er iets tegen
Napoleon en wierp hem op den grond.
Hij Tiaa ecu vaag visioen van zwaaiende
armen en beenen, waarnaar hij zonder
succes greep. Toen ging de gestate, die
op hem gesprongen was, ineens weer
weg en ging met veel gekraak tusschen
de boomen door. En achter hem aan de
agent
Napoleon ging zitten. Nu was hij alleen
met zijn gevoelens en gedachten en die
waren nu niet bepaald prettig gezelschap.
Buiten ader.: a)"* hij was, was hij niet
in staat opnieuw aan de jacht deel te
nemen en toen hij eindelijk op adem ge
komen was en ontdekte, dat hij geen
boenen gebroken had, was het woudeons
zoo stil en een groote, zwarte deur
Slichlsch Salonorkest. 2.00 Voor de scho
len. 2.35—2.55 Gramofoon. 3.00 Wenken
voor de keuken. 3 30 Gramofoon. 3.45
Bijbellezing. 4 45 Gramofoon. 5.15 Kin
deruurtje. 6.15 Gramofoon. 6 30 Vra
genuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vragen
uurtje. 7.45 Gramofoon. 800 Berichten.
8.15 Chr. Harmoniecorps „Prinses Ju
liana" en gramofoon. 9.00 Causerie. 9.30
Arnhemsche Orkestvcreen. 9.55 Gramo
foon. 10.00 Berichten. 10.30 Kwintet.
10.45 Gymnastiekles. 11.00 Vervolg con
cert. 11.25 Gramofoon. 11,5012.00
Schriftlezing.
Hilversum II, 301,5 M.
Algemeen Programma, verzorgd door
de AVRO.
8.00 Gramofoon. (Om 8.15 Berichten).
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoon.
10.30 Voor de vrouw. 10 35 AVRO-Aeo-
lian orkest 11.25 Declamatie. 11.45 Ly-
ra-trio. (Om 12.15 Berichten). 12.30 En
semble Ferrazzamo en soliste. In de
pauze orgel. 2.00 Omroeporkest 2.45
Exclamatie. 3.15 Omroeporkest en so
liste. 4.00 Gramofoon. 4.30 Muzikale cau
serie (met gramofoon). 5.30 AVRO-Amu-
sernentsorkest (Opn.), 6.15 Gramofoon.
6.40 Causerie. 7.00 Orgel en harp 7.30
Geschiedkundige causerie. 8.00 Berich
ten en gramofoon. 8 la Concertgebouw
orkest en soliste. 9.15 Radiolooneel. 9.40
Gramofoon met toelichting. 10.20 AVRO-
Vaudevüle-orkest en solisten. 11.05 Ite
richten en dansmuziek, 11.3012.00 „The
Brighton Syncopators".
Droitwich, 1500 M.
11.2011.50 Zang. 12.10 Gramofoon.
12.20 Causerie. 12.45 Orgel. 1.20 Mili
tair orkest. 2.002.20 Declamatie. 3.20
3.50 Orkest 4.20 Orgel. 4.50 Gramo
foon. 5.20 Balalaika en gitaar. 5.35 Strijk-
sextet, m.m.v. solist. 6,20 Berichten.
C.40 Muzikale causerie met illustratie.
7.00 Gramofoon. 7.20 Variété-orkest en
solisten. 8.10 Causerie. 8.30 The Dis
coveries. 9.20 Berichten. 9 45 Politiek
scheen hem van do wereld te hebben
alge-sloten.
„Wat nu?" dacht hij,
Hij kon opstaan en bet spoor trachten
te volgen, maar hrj had geen idee van de
richting, waarin zij waren gegaan en hij
was een beetje suffig. Hij meende, dat
hij zijn hoofd gesloolen moest hebben
tegen een boomtronk,, toen hij viel. Ja
daar was de tronk. Hrj voelde met zijn
hand.
„Waarom voor den duivel koos je juist
deze plek om te groeien, akelige boom
tronk?" mopperde hij. „Wist je, dat ik
komen zon?"
Hij ging op zijn knieën on daarna stond
hij weer op beide Ireenen. Een hevig ver
langen naar huis overviell bean. Thuis.
Waar was dat? Was het niet een hotel
en een kop thee, en iemand, die hem
vxjondelijk de kop overhandigde en hem
vertelde, dal hij een grapjas was? Dat
visioen steunde hem en opeens begon hij
te lachen.
„Je hoofd is nog niet zoo slecht, Nap
py," zei hij tot zich zelf „Sluit je oogen
een oogenblik, doe ze dan weer open
en ga Guy zoeken."
Hij sloot ziji oogen, opende ze, en
toen hij ze opende, zag hij Guy, die naar
hem keek.
Hoofdstuk XXIV.
Guy's verhaal.
„Neem me niet kwalijk, maar is uw
overzicht. 10.00 Orkest m.m v, soliste.
1105 Trio. 11.35 Romany Dance Band.
11.5012.20 Jazzmuziek.
Radio Paris, 16*8 M.
9.00 en 10.00 Gramofoon. 11 20 Orkest.
12.30 Zang. 1.05 Orkest 2.35 Zang. 2.50
en 3.30 Gramofoon. 3.35 Zang. 3.50 en
4.40 Gramofoon. 4.50 Piano 5.05 Gra
mofoon. 5.25 Viool. 5.40 Gramofoon.
7.20 Orkest. 8.35 Cello 8.50 Opera. 10.30
en 11.20—11.35 Gramofoon.
Keulen, 456 AL
5.50 Gramofoon. 6.30 Orkest 7,50 Boe-
renkapel, kinderkoor on solisten. 11.20
Orkest. 12.35 Stedelijk Orkest 1.80 Po
pulair concert. 2.50 Gramofoon. 3.20
Orkest en solisten. 5.30 Cello en piano.
6.20 Concert 7.30 Koor. 8.00 Overzicht.
8.20 Orkest en kleinorkest m.m.v. solist
en harpkwartet. 9.35 Gramofoon. 9.50
—11.20 Orkest, solist, pianoduo en in
strumentaal kwartet
Brussel, "322 en 484 AL
322 AI. (Vlaamsch) 12.20 Gramofoon.
12.50 en 130 Salonorkest en gramofoon.
1.502.20 Gramofoon. 5.20 Piano. 0 50
Gramofoon. 7.20 Salonorkest en gramo
foon. 8.20 en 9.20 Orkest, gemengd koor
en soliste. 10.3011.20 Gramofoon.
484 AL (Fransch) 12.20 Diansorkest.
1.00 Gramofoon. 1.30 Dansmuziek. 1.50
2.20 Gramofoon. 6.35 Zang 7,05 Piano
7.35 Gramofoon. 8.20 „Hans le joueur
de flute", opera. 10.3011.20 Donsorkest
Deutschlandsender, 1571 AL
7.30 Philbarmonisch orkest m.m.v. so
list (In de pauze: Berichten). 9.20 Be
richten). 9.20 Berichten. 9.50 Orke.i en
solisten. 11.0511.20 Gramofoon.
4- en 7-pers. wagens. - Buitenritten speciale
tarieven. - Vraagt inlichtingen. - Qo!: voor
gelegenheden. Nieuw materiaal
naam Guy Haines?" vroeg Napoleon be
leefd.
„Wis en waarachtig,antwoordde het
individu. „Wat lioo kom je in 'she-
mesnaam hier?"
„De verbazing is wederkeerig," mom
pelde Napoleon. „Iloe ter wereld kom jij
hier?"
„Dat is een heele geschiedenis," mom-
perde Guy, terwijl hij ongerust het bosch
in keek „Ik weel niet, of ar wel iijd lis
het te vertellen. Ju veronderstel, dat je
weet, wie liet was. die zoo juist tegen je
is opgebotst?"
„Ik heb er geen nohe van," antwooidde
Napoleon, „behalve dan dat het iemand
was met een heel puntig hoofd. Maar als
je dat heele voorval hebt gezien, Guy,
waarom heb je hem dan niet tegen ge
houden
„Dat probeerde ik, domoor," antwoord
de Guy. „Ik zat hem achterna, toen jij
en die agent aan kwamen slenteren. Het
was Luigi."
„Wat, dat ellendige kleine Italiaantje
riep Napoleon uil.
Ja, dat ellendige, kleine Ita'iaantje,"
knikte. Guy. „Luister eens, Nappy
„Napoleon, als 't je beiieft. „Xappy" is
strikt privé."
„Och, schiet op. Het is nu geen tijd
om nonsens te praten. Luister. Napoleon.
Bonaparte, wat gebeurt er voor den drom
mel? Waarom waart Luigi in dat bosch
rond en waarom zit die politic-agent hem
na? En waarom ben jij hier
{Wordt txrvol'jd).