amMk dzQwtfv
WKTAIL
RKEWIN
NEEN MAAR, MENEER BLOK!
Mijn schone handdoek is beslist
goor naast Uw overhemd.
ADVERTEERT
SCHIEDAMSCHE
COURANT
VOOR ALLE DAG
EN WEEKBLADEN
Deanna Durbin,
een sprookje van het .toeval
m
u
n cloozen
Haar groot materieel 'succes te danken aan
haar gezonde levensopvattingen. Aanbod van
filmsterren is grooter dan de vraag. De
merkwaardige kansberekeningen.
C. SCHIPPER
't BEDDENHUIS - Bedden en Meubelen
ivw
IN DE
H. A» M. ROELANTS
JEANNE_ ZELLE
ff
ff"
«ff ff, - s- ff
- mM,
£7'/2cr
HUDSONPLESN 3 en 4 .ir-lROTTERDAM
Telefoon 37847, n& 8 uur 69913
Groote voorraad drie-phasen en
een-phasen electromotoren,
Naaimachine-motoren, Schakal-
klokken, Drijfriemen, Schakel-
Rail- en Verdeelkasten, Dyna
mo's, Slijpmachine's, Randen-
pomp-compressors.
U behoeft er niet meer
voor aar Rotterdam, te gaan
Ome Meubel-afdeelmg hebben wij vver moeten uitbreiden. Een zóó groote
keuze zult U met verwachten Degelijke Meubelenen met duur
BROERSVEST 64 66 - TEL. 67920
(uHgezo
wan
Don*
detdag tot on
tnet
Woensdag
as.
ylajriiina'"
nemen wij Uw annonce ter
plaatsing aan. Wij adviseeren
U desgewenst, welk blad in
Uw geval het aangewezene
is; tenslotte kunnen wij U ook
met onze ervaring bijstaan in
de opstelling van den tekst,
alles zonder dat U hiervoor
iets extra's in rekening wordt
gebracht.
LANGE HAVEN 141 -SCHIEDAM
TELEFOON 69300 (3 lijnen)
EEN AARDIG SOESJE, BE
VATTENDE TAL VAN NUT
TIGE WENKEN VOOR HET
SCHENKEN VAN EEN LEK
KERE COCKTAIL, BENEVENS
EEN KLEINE 200 RECEPTEN,
IN HET BUITENLAND VER
ZAMELD DOOR
TEGEV DEN PRIJS VAN f 1*0
VERKRIJGBAAR BIJ UW
BOEKHANDELAAR OF BIJ
DEN UITGEVER
H. A. M. ROELANTS
SCHIEDAM
v V. sl.1 r Vwh«a
A\ ara i .i' SBB
v .s a t v» O vv
"%v, ff "k"1 Vvv '"ffi
'Sfffffff ':ff ff ïlff
i»-..X'/v.^^-a^-aLv.v v.-a
MMpp:
RADION? 1$ dat
MET WAT SCHERP?>.,.rv
RADION WERKT UITERST ZACHT EN MAAK?
PE «TOPRyKg CHLOOR OKERSOPIG
HET WASfiOEO MAT ZO HEEL LANfi MEE—
Bijna au mun uwe/woed is al heel v.'at
JAX£N OUD, AÏMR IN RADI0N If HET STEEGS
NIEUW SESLEVEN
WAT Zier HET OVERHEMD
WWT. 'ff
van uw man schittcrend
WIT, MEVR, 0LOK.- HOE DOÉT
DAT TOCH
HATÜVZUJK. tittt'0£
ZUURfTOfWERKINfi
VAN KADION 15 ZO
ZACHT MOCEUJK:
EN HET
VUIU E05T
VOLKOMEN OP/
EENVOtïWfi'\
KADION fi£WA«£N
tf&e**£ci**c£s maast
jeJbrtuIfX <z*ïj>
$«>&cUctropsC
RAD 92-091
Er zijn. nog altijd menschen, die een film-
speler minder belangrijk vinden dan een
tooneelspeler. Waarom begrijp ik niet. Wan
neer die belangrijkheid afhangt van het
aantal menschen, dat vermaakt of ont
roerd wordt, dan is de filmspeler belang
rijker dan de tooneelspeler. Wanneer zij
afhangt van de intelligentie van het ge
speelde of van den speler, dan zullen too-
neel-filmspeler en filmspelers in doorsnede
en algemeenheid wel zoowat quitte spe
len. Jlaar hoe dit allemaal ook is is er
iemand, die wil ontkennen, dat een meisje
vals Deanna Durbin vele milhoenen men
schen gedurende nóg meer millioenen uren
aan de zorgen van hun dagelrjksche leven
heeft onttrokken, ontspeeld en ontzongen?
En waarom zou uw Amerikaanehe cor
respondent dan niet eens temidden van
alle zorgen van alle dagen wat gaan
schrijven over dit aardige meisje met de
mooie stem?
Ziet, Deanne Durbin is nu 16 jaar en
zij js een koninginnetje in Hollywood. Om
het even héél materialistisch uit te druk
ken Zij verdient 5030 dollar per week met
spelen, en 1750 dollar per week royalties
van haar „oude" films en verder krijgt
ze nog éénmaal per jaar als bonus 100 000
dollar en «uit u daar dan nog hij optellen
de ongeveer 50.000 dollar per jaar, die ze
krijgt voor allerlei handelsartikelen, die
haar naam en haar portret mogen voeren
Natuurlijk zijn de onkosten heel groot,
maar menschen die het w eten kunnen, ver
tellen dat Dfeanna, wanneer ze 21 en meei-
derjarig zal zijn, de beschikking zal heb
ben over een fortuin van ongeveer twee
millioen dollar. Maar die twee milhoen.
zijn niet uitzonderlijk in Hollywood; haar
positie daar is dat wel. Nooit heeft een
filmspeelster zulk een positie in Holly
wood ingenomen. Ze begon als een heel
jong sterretje, maar niet als een oudere
Shirley Temple. Deanna immers heeft met
twee eigenschappen de liefde van de film-
lievende wereld veroverd: door haar so
praan en door haar bizondere cliarme. Er
zijn „Sweethearts" van de films geweest
te beginnen met de popperige Mary
Pickford; -en „darlmgs" zóoais jongejulf-
fronw Temple en mooie jonge vrouwen
van Mae West tot Ann Sheridan. Maar er
was nooit een „Kid-sister" zooals ze
dit in Amerika noemen geweest: een
sportief, levendig, aardig en knap jong
meisje, dat het zusje van nw buurjongen
kon zijn: een ongewoon doodgewoon
meisje, onverwend, zonder nukken, ge
zond, aardig om te zien, huiselijk, gezel
lig en bewegelijk. Zet al die bijvoegeltjke
naamworden bij elkaar en u krijgt het be
grip: verfrisschend.
Zij is niet aanstellerig.
Dat geldt voor haar niet alleen als film-
sterretje, maar ook in het dagelijksche le
ven. Ze heeft geen enkele van de kuren
en aanstellerijen, die vele andere Holly
woodsche planeten bezitten. Ofschoon ze
heel goed begrijpt, dat zij een belangrijke
fador is in de filmwereld, doet ze alle
mogelijke moeite om niet belangrijk te
doen Zij leidt geen extravagant leven en
doel geen gekke dingen. Zooals alle -Ame-
rikaansche jonge meisjes gaat zij wei eens
dansen of dineeren met vrienden en vrien
dinnen en soms mag zij wel eens laat naar
bed, dat wil zeggen: om lialfelf. De
verschrikkelijke schandvlekken der jour
nalistiek: de Holly woodsche nieuwtjes-ja
gers. die «il maar in het persoonlijke le
ven van de sterren zitten te hengelen, heb
ben een paar maal verteld, dat Deanne
zich zou gaan verloven. Zij heeft er zich
nooit iets van aangetrokken, de onsma
kelijke nieuwtjeshelden geen boe af ba
gegeven en door ze te negeeren, die be
richten laten doodbloeden. Haar gevatheid
en haar eenvoud hebben verschillende
anecdotes op haar naam gezet. Toen
Deanna met den dirigent Stokowïski ken
nis maakte, toen de film „Honderd man
nen en een meisje" begon, was zij even
verlegen als ieder ander meisje van veer
tien zou zijn. Toen zij voor den grooten
man had gezongen, zei deze: „how nice!"
„Thank you, sir" stamelde Deanna en
zij liep zoo hard weg als haar jonge
beenen haar maar konden dragen. Toen
Deanna eens in gezelschap van dark Gable
zat op 'n ander feestje, kwam er weer
zoo'n vervelende ni e uwtjes-jager naar haar
toe en vroeg of ze het niet fijn zon vin
den om naast den grooten Olark op te
treden „Well", zeei het meisje, „ik be
wonder mijnheerGable heel erg, maar de
keuze van een 'speler hangt af van zijn
speciale geschiktheid voor een bepaalde
rol". En wanneer iemand haar vraagt
of zij trouwplannen heeft, antwoordt zij
steevast: „ik denk dat ik nooit zal trou
wen".
De voorgeschiedenis.
Deanna is een filnmaam. Eigenlijk heet
zij Edna May Durbin. Zij is geboren op
4 December 1922 als dochter van een
spoorwegarbeider en diens vrouw in Win
nipeg. Reeds als baby oogstte zij lauwe
ren: een prijs als hards! -sciire e u wen de zui
geling. De familie ging om gezondheids
redenen in Los Angeles wonen, waar
Edith, de oudste dochter, onderwijzeres
werd. Van haar salaris liet zij Edna May
zanglessen nemen. In 1935 zoo luidt
de asschepoester-geschiedenis, besloot John
Gonsidine van de Metro-Goldwvn Mayer
een film biografie te maken van het leven
van Mme. SchumannHenk onder den
titel „Gram". Hij moest een jorig- meisje
hebben, om de groote zangeres als .meisje
uit te beelden. Geen van de jeugdige ster
retjes voldeed aan de daartoe gestelde
eischen en de jacht naar het onbekende
talent oorzaak van zoovele, heuseh-
gebenrde sprookjes van filmland' be
gon. Jack Sherill, een kleine ïmpressario,
ontdekte het Durbintje in haar zangklasse.
Metro engageerde haar voor 125 dollar per
week, maar hier wordt het sprookje heel
vreemd; want mevrouw Schumann sterft.
Gram" geraakte in het vergeetboek. Dean
na werd alleen maar in een kort filmpje
(met Judy Garland) gebruikt, dat weinig
belangstelling v ekte en de directie be
sloot haar contract niet te verlengen. ïm
pressario Sherill nam haar mee naar de
Universal-studio's en „pauseercle" onder
weg bij Walt Disney met de vraag of die
haar kon. gebruiken als Sneeuwwitjes stem,
maar Disney vond haar geluid! te rijp
Rufus De Mair© van de Universal zag (en
hoorde) wel wat in het meisje, huurde
haar voor 150 dollar in de week en gaf
haar ever aan twee tegenstribbelende regis
seurs, die eerst niet wisten wat zij met het
land moesten "beginnen: Joe Pasternak en
Henry Koster. Zoowel Pasternak als Kos
ter stonden op de nominatie voor ontslag
en in die onaangename, zure sfeer begon
Asschepoester Durbin haar werk bij Uni
versal. Maar Koster heeft in twee weken
van voortdurenden- harden arbeid Deanna
„toopen en spreken" geleerd en zich voor
de lens ïeeren bewegen. Ze had1 vroeger
eens haar arm gebroken: en daav&n w^s
meer om psychologische dan om licha
melijke redenen ©en zekere stijfheid1 ©ver-
gebleven. Met veel inzicht en intuïtie heeft
Koster haar van dit „complex" genezen
en toen zei hij aan zrjn directie, dat er
een ster van indrukwekkende grootte aan
den filmhemel was opgegaan. Hetgeen de
directie met zekeren argwaan voor kennis
geving aannam. De film werd begonnen
met een budget van 100.000 dollar en
Deanna's naam stond als negende op de
lijsl der medewerkenden. Toen het bud
get tot f15.000 was verhoogd, stond haar
naam op nummer acht. Er kwamen wéér
10,000 dollar Lij en zij stond zeven. Dat
ging zoo door tot er 400.000 dollar was
besteed en zij nummer één stond. Dia
film heette „Three smart girls" (Drie han
dige meisjes) en de rest is filmhistorie...
historie, die nog steeds „in de maak" is,
want Universal beoogt nog negen Durbin-
films te maken, tezamen kostende kostend©
8.000 OOC dollar, ongeacht Deanna's sa
laris.
De waan der duplicaten.
Dit is het sprookje van de sprookjes
achtige Deanna, maar wanneer u denkt,
dat de heldin van liet sprookje erdoor
van haar stuk Is geraakt, dan hebt u het
mis; al zeggen menschen, die haar goed
kennen, dat zrj altijd nog zelf verbaasd
is,' wanneer zij haar cheques ontvangt ep
wanneer de post haar „fan-mail" brengt:
1600 brieven per week. Deanna staat mot
alle twee haar jonge voeten stevig op
den grond <gn zij heeft een onderschei
dingsvermogen, dat verbazingwekkend moet
zijn voor haar leeftijd en haar succes.
Een paar jaar geleden gingen er geruchten
en men moet Amerika kennen, om le
weten, welk een plaats zulke geruchten
uit Hollywood in de publieke belangstel
ling innemen dat Deanna opera-aspira
ties had en dat zij oud genoeg wilde zijn
voor La Bohème en voor Butterfly. Maar
nu ze inderdaad volwassen begint te wor
den, zegt zij, dat zij nog geen vaststaande
voornemens heeft. Zij weet nu zelf dat
zij daar nog niet klaar voor is.
Er is een nieuwe wet: de Coogan-law,
die zich met kinder-exploitatie bemoeit en
die rijke of veel-verdienende onvolwas-
nenen onder wettelijke liescherming plaatst.
In Deanna's geval heeft men bepaald, dat
15.000 dollar per jaar mag besteed wor
den aan haar leven en haar opvoeding,
dat 5 procent van haar inkomen aan
haar agent mag worden uitgekeerd (tien
procent is de normale uitkeering) en 4200
dollar per jaar aan haar advocaat. De be
lasting eischt niet minder dan 35 procent
van haar inkomen opt Bovendien zijn de
Durbins rustige, zuinige 'menschen. Zoo.is
•-iedereen têvredfèn. Deanna en haar'familie
mét het succes; Universal idem; d© film-
kolonie houdt van haar en* het publiek
is dol op het zingende sterretje. Toch
hebben zulke sprookjesachtige carrières ook!
hün vervelende gevolgen, want wanneer
een jonge knaap of een jong meisje zulk
een succes heeft, worden de studio's be
legerd door duizenden moeders, die bun
kroost komen aanbieden met de mededee-
ling, dat haar kinderen veel knapper en
veel bekwamer zijn dan het regeerendö
prinsje of prinsesje. Duizenden „duplica
ten" van Shirley Temple zijn angstig en
bedremmeld door haar mama's de directie
kantoren van Hollywood binnengestuwd,
evenals duizenden Bobbie Breens, Freddie
Eartholemews, Mickey Rooneys en Deanna
Durbins. Wat deze ouders nooit schijnen in
te zien is, dat nabootsers niet worden
verlangd en dat die geen kans op slagen
zouden hebben, zelfs wanneer zij die kans
zouden krijgen.
Dc gril van de kans.
Iloe groot is de kans voor kinderen op
Hollywoodschen roem? Zelfs niet de
spreekwoordelijke één op het millioen. D©
kans om een impressario te vinden (de
eerste barrière) is 1 op de 5009. Zonder
zulk een impressario is Hollywood een
ononderbroken lijn van dichte deuren. En
impressario's moeten er absoluut zeker
van zijn, dat de candidaat talent heeïf
voor zij villen beginnen om eenige stap
pen te doen. -Maar dat moeilijke impres-
sario-vinden is nog maar de"aanloop voor
den strijd;, want de producers vanden het
bij voorbaat veiliger „ueen" te zeggen,
d i „ja" nietwaar? Metro liet Dean
na schieten; Universal ontsloeg Bette Da-
vis; Paramount liet Ann Sheridan weg
gaan en Fox ontsloeg Spencer Tracy..
Aan den anderen kant zijn er reusachtige
sommen betaald voor menschen die geen
succes kiegen. Denkt in dit verband aan
Louise P«aiuer en aan de vervelende mooie
juffrouw Hedy Lamarr, die na - „Extase
expres uit Tsjecho Slowakije naar Holly
wood werd ontboden. Do meeste kinder
sterren zijn evenals Deanna Durbin „ge
boren uit noodzaak". Wanneer de Metro
toevallig niet een zingend meisje had moe
ten hebben om het. jonge kind Schumann
Henk te spelen, dan zou Deauna ver
moedelijk nog een onbekend© leerlinge zijn
van het Conservatorium van Los Angeles
En zoo zijn er waarschijnlijk duizenden
Deanna'5:, Freddies, Mickeys en Shirley's
op de wereld, die door dc merkwaardige
wetten van de kansberekening niet d© ge
legenheid zullen krijgen om op het juiste
©ogenblik op de juiste plaats te komen.
Deanna was het 4én-ophet-miliioenslc
schot in de roos, U en ik zijn* la
ten we het mei een-brok in de Keel er
kennen poovere afzwaaiers
Mr. E ELIAS.