mmmmm.. Vincent van Gogh en Nuenen tweede blad N.V. MEELFABRIEK A. HEM mm - cm SCHIEDAMSCHE COURANT Hg p r lC Een pelgrimage door het land van de aardappeleters waar nog tal van herinneringen aan den schilder leven itV SR&sidi féK Vogelnestjes een geliefd object Naaml. Venn. „KLU1TKALK" HOOFDSTRAAT 28 - Tele!. 69570 69590 MACHINEFABRIEK A. FORTUNE BINNENLAND Duitschers in Ned Indië fil t Till si pSpMfc" ns* "i AÏ-J.*" *ty> F *"0 7 to J? ->* l ^r1* iff X m J v 4 v f 1 f IS i Jlllf >w 3>wrwc*s jf g-«- i - Het atelier van Vincent in het steenea schuurtje, het „mangelkamertje" van de pastorie, in den huldigen toestand. Een gedenkplaat tussehen de beide ramen herinnert aan Vincent's verblijf te Nuenen. Een sobere, massieve gedenksteen Herinnert te Nuenen aan. het feit, dat Öe schilder wiens dood voor vijftig jaren, op ,9 Juli herdacht wordt van December 1883 tot November 1885 fel dit dorp verbleef. Vincent van Gogh vvlas één en dertig jaar oud, toen hij dn het Brabantsohe dorpje aankwam. Slecht gevoed en slecht gekleed kwam hij uit Drenthe om een toevlucht hij zijln ouders te zoeken. Zijn gedrukte Stemming, zijn prikkelbaarheid ea zijn 'kluizenaarsgewoonten waren de oor zaak er van, dat hij van de meeste menschen vervreemdde. De plotse linge dood van rijn rader en een trieste liefdesaffaire droegen er niet weinig toe hij om hem het verblijf te Nuenen zeer zwiaar te maken. Doch in deze heide jaren rijn laatste twee in ens land bereikte hij ia rijn werk het hoogtepunt van zijn Hollandschen tijdhier hoekte hij zijn belangrijkste vorrnverrïjlking, hier bereikte hij zijn groote .overwinning op het geiled, der liel-d onkeivw erkin g. In het eerste jaar wijdde hij zich voor namelijk aan het schilderen van wevers- interieurs, van Januari tol October 1884 wierp Mj zich op het schilderen van hjet hei-donker en de contrastwerking der complementaire kleuren, van November'81 tot April '85 schilderde hij figuur en stil leven; daartussehen door toekende hSj. In dien tijd was Eindhoven een gxoot dorp met enkele takken van industrie en met eenig© duizenden inwoners. In de onmiddellijke nabijheid lagen andere dorpen als Woensel en Stratum, die thans een onderdeel uitmaken van Groot-Eindhoven. Het dorpje bij Eindhoven. Geheel „op het land" lag Nuenen. Het was een dorp van hoeren en burgers; voor de laatsten was de weverij een belangrijke huisindustrie. De bewoners vormden een gesloten gemeenschap, waarin oude tradities met zorg gehand haafd bleven. De menschen waren arm zeer arm zelfs, doch hun werkkracht en hun. tevredenheid van gemoed verzacht ten eenigszins de gevolgen der armoede. Sedert dien heeft de boerenstand groo te veranderingen ondergaan; dank zij de organisatie en de vorderingen der landbouwwetenschappen was zijn voor uitgang zeer groot; maar de liandveve rij kwijnde weg; tot voor eenigen tijd was zij nog in zes a zeven gezinnen over gebleven; thans is zij geheel verdwenen. Zoowel het landschap als het dorp hebben daardoor grondige wijzigingen ondergaan. De groote droge heidevlak ten, waarop hier en daar slecht onder houden dennenbossehen stonden, zijn' meerendeels in cultuurgrond omgezet, terwijl de oude huizen in het dorp bijna alle voor nieuwere hebben moeten plaats maken. In dit nieuwe Nuenen rijn wij op zoek geweest naar herinneringen, aan den schilder, die er twee zoo uiterst belangrijke jaren van zijn le ven doorbracht. j Het mooi© ruime oude huis, dat de op welks gevel in zeer groote cijfers pastorie van Ds. van Gogh was, en het jaar van zijn bouw: 1764 ver meld staat, treft men nog steeds on gerept en goed onderhouden tegen over het Raadhuis aan. De prach tige groote tuin is nog even fraai als in d'en tijd, dat Vincent er dik wijls placht te schilderen. De steenen schuur achter het huis, waarin de mangelkamer der van Gogh's ondergebracht was, en waarin geduren de eenigen tijd Vincent een atelier had. wordt door de tegenwoordige bewoners wederom als schuur gebruikt. Men. vindt er geen herinneringen meer aan liet ver blijf van den schilder, behalve dan een bronzen gedenkplaat. Het maugelkaittertje. Helaas is er bovendien niets overge bleven. van het atelier dat Vincent later ten huize van den koster Schafrath' betrok, en. waar zooals de heer A. Kers- semaikers eens in de Groene" schreef „alles volhing en stond" met schilderijen, teekeningen in waterverf en krijt, kop pen van mannen en vrouwen, waarvan de kafferachtige wipneuzen, uitstekende jakbeenderen en groote o-orea stork ge accentueerd en de knuisten v-erce'd <n gegroeid waren, wevers en weefstoe'en, spoelsters. aardappelpooters, onkruid- wiedsters, ontelbare stillevens en wel tien studies in olieverf van het oude kapelletje waarmee hij zoo dweepte, en dat Mj dan ook in alle jaargetijden ei onder alle weergesteldhedon geschilderd heeft"i Dit huis is ©enige jaren geleden ge sloopt; de tegenwoordige koster, een zoon van den hospes van Vincent, woont thans in een modern baks teen en huis op dezelfde plaats waar eens de oude RË Pastorie stond. He koster is nog in liet bezit van een foto van het vroeger-© huis; rijn vrouw wees ons daaiop de ramen aan van de kamers waarover Vincent beschikte. Van het meubilair is de laatst overgeble ven stoel het eigendom geworden van Dr. Wiegersma. Hoewel er dan Ie Nuenen weinig stoffelijke herinneringen aan den schilder oveigebleven zijn, leven er toch nog men schen, die zich zijner nog kunnen her- inneren. DER ZATERDAG 20 JULI 1940. No. 22531. stónd, toen de schilder kwam vragen of liet goed was dat de jongen met hem mee zo-u gaan. om vogelnestjes te zoeken. Toen was hij een jaar of tien; nu ïs hij een man op -leeftijd. Maar zijn stom is neg levendig en zijn herinnering is nog helder. w „Ik ben hónderden keeren met Vin cent van Gogh weggeweest", vertelde hij ons: „wij gingen dan het land in om oguluesljcs te zoeken, die bij later schil derde. Yoor elk nestje, „dat ik heel hij hem Macht, kreeg ik vijf centen. Hij was erg zwijgzaam tegenover de menschc-n; maar tegenover mij was-t-ie al tijd even druk, vooral als er iels was dat 'ie mc-oi vond. Hij praatte tegen mij, cf ik z'n eigen jongen was. Ihj sprak steeds jongenstaal; hij zou nooit iets ge zegd hebben, 'dat voor 'n kind met paste. Eens moest ik mijn liund een tij ijc in een nest blijven houden en zoo hojft meneer van Gogh me toen uitgeLekr- .d Een paar jaar nadat 'ie vertrokken was, kwam juffrouw Stien Begomann op een morgen met een portret bij me. Ze vroeg me: „Ken je nog iets van dit portret?" Ik zei: „Het heeft veel weg van Vincent van Gogh, maar wat mager is-t-ie gewor den i" En toen zei de juffrouw me, dat ie dood was Als jongen had ik veel van meneer van Gügh. kunnen krijgen; eins bood. hij mc een<'stapel teekeningen aan, maar ik voeldè er niets voor, en be dankte. Thuis warerï ze hier boos over, voorat omdat meneer van Gogh ge zegd had: „Daar kan je later nog wel 's wat aan hebben". Maar ik voelde er nu eenmaal niets voor, ik was maar 'n jongen Na ons nog over de kleeding sran den schilder vetreld te hebben, dat hij steeds in een blauw linnen pak gekleed ging; alle dagen in dezelfde plunje; en dat hij een grooben zwarten hoed met een broe den rand droeg, verwees Drink Dekkers ons verder naar den landbouwer C. de Groot, wiens huis ttians staat op de plaats waar vroeger liet huis stond waar in Vincent „Die Aardappeleters" schilder de. De heer de Groot ving, toen wij hem opzochten, aan met te zeggen, dat hij geen persoonlijke herinneringen aan den schilder heeft, 1 en dat zijn familieleden, die ze wel hadden,, alle -overleden zijn. "Hij tocn.de" tors' -een in 1928 gemaakte foto van do overblijfselen van het buis der „aardappeleters" waar van Gogh zoo dikwijls kwam werken. Thans is het ge heel gesloopt. Op de foto staat zijn oom, Gijsberius de Groot, -die inlusschon over deden is. Ds mogeiijicheid bestaat, dat deze oom voor „de aardappeleters" goposoeid heeft; de heer de Groot sprak echter met klem de dikwijls geuite bewering tegen, dat er noa andere de Groots voor liet be roemde schilderij geposeerd hebben, vol gens hem was de familie, die goconteifeit „VEGISOL" GLASZIJDE Isolatleschalen VEREEN GLASFABRIEKEN SCHIEDAM Fabriek van KURKEN - KURKEN BON DELS VISSCHERiJKURKE N Fa. WED. A. VOGELEZANG Korte Achterweg 13- 15 - Tel. 68872 Oir. A. Lauwaars ALLE BOUWMATERIALEN Modern Ingericht reparatiebedrijf Boterstraat 28-32. Schiedam. Tel. 69400 (2 lijnen) VACANT HOOFDSTRAAT 39 - Tel. 68484-68251 TARWEBLOEM TARWEMEEL TARWEAFVALLEN mj? Hnisjc van den landbouwer de Groot, san den weg naar Helmond vlak bij de plek, waar Yau Gogh zijn beroemde „Aardappeleters" schilderde. Het zijn er nog maar enkelen. De gnoeder van den tegenwoordigen koster, die inder tijd aan. rnr. B. J. Stokvis (die vele na sporingen omtrent Van Gogh in Brabant gedaan lieeft) interessante bizonderbedesi kon vertellen, is niet meer in levén, vele menschen, die indertijd met den schilder in aanraking kwamen, zïjh eveneens ge storven; de dames Begemann, nichten van Margot Begeman, die eenigen tijd met Vincent in het geheim verloofd was, zijn lang geleden uit Nuenen vertrokken. Maar de weinigen, die nog te Nuenen in leven zijn, weten nog wel iets te vertellen. Met hen hebben wij over Vincent ge sproken. i i Met een boerenjongen op stap. Daar is allereerst Driek Dekkers, de hoerenjongen1, die in deel II van de .Brieven" op pagina 510 genoemd wordt „een grooten tocht, die ik! i'a! gezél- schap van een hoerenjongen dééd" Hij woont nog op dezelfde plakte aan) een zrjwegje van den straatweg- naar Hel mond, waar het huis van rijn ouders werd, de familie van Row, waarvan een zuster en drie broers, die alle vier on getrouwd waren, in het huisje op deze plaats woonden. Een ook alweer gestorven tante van den heer de Groot heelt hen eens op een reproductie vau het schilderij herkend. Men had ons nog het adres opgegeven van den lieer Ba kets. Hij is in 1875 ge boren en was dus tussehen acht en tien jaar toen Vincent te Nuenen verbleef. Do schilder heeft zijn inmiddels gestorven zus ter nog geschilderd. Enkele jaren geleden meent hij het portret op| een tentoonstelling teruggezien te hebben. Veel weet hij ech ter niet van den Schilder; hij vond hem een zonderling mensch. Hij verwees ons naar Hans van der (Velde, die vast meer kon vertellen. En Hans va,h der Velde kou inderdaad meer vertellen. Hij Is een ©olijke oude Brabander, die dat wat lifj zegt met vele armzwaaien illustreert. Hij zéide ons: waf eeto kwajongen; in dien tijd.' zocht' vogelnestjes voor Vincent van Gogh. Voor elk nestje kreeg ik een kwartje en dat was toen een groot bedrag voor mij. Ik kwam dikwijls in Vaerle; dat was meer dan een halve wildernis. Ik herinner me nog dat ik nestjes van de gele wielewaal zocht, en die bij meneer van Gogh hraclil, die bij Schafrath woonde. Geen mensch was s-oo mager als meneer van Gogh. ïk weet nog dat hij Peter Smulders op zijn weefstoel schilderde en ja; ik herinner me ook nog, dat hij dikwijls kwam schilderen hij hot kerkhof, toen. de toren er nog stond, en er nog een schans craheen was. 's Zomers heb ik daar eens gezien, hoe een hoer bij het rogge inhalen stil stond met zijn hooivork in zijn hand Lij een kar, en hoe meneer van Gogh' 'em toen uitteekende. En ik weet ook nog, dat meneer van Gogh een boer met zijn-een© hand aan de teugels vau den os en met do andere hand aan den ploeg schilderde. De Meer van dien boer was op dat zelfde schilderij aan het botonstaken hak ken, terwijl zijn zuster water putte uit den put Tenslotte hebben Wij in liet St. Eli zabeths Gesticht gesproken met Toon S w i n k e 1 s. Toon Switikels is in 1867 geboren Van zijn twaalfde jaar af was hij te Nuénen als handwever werkzaam. Thans staat zijn weefgetouw m bet stadhuis--van--Helmond. Hij -herinnert zich Vincent nog bijzonder goed; „II jj was een flinke vent met een rooi e knevel en met rood liaa r". S winkels heeft vele malen voor den schilder geposeerd', 's Mor gens om negen uur kwam meneer van Gogh al lijd; om twaalf uur ging Mj naar huis tot half twee; dan kwam hij terug en werkte aan één stuk doo-r tot het donker werd'. Drie maanden acli- toieen kwam hij in de weverij van den Van nog! „Da' geen onze was. vader van Swmkel» schilderen, het poseeren herinnert Toon zich dat hij steeds moest doorwerken; gonV heel goed; ik ha'der niks moeite mee", antwoordde hij op vraag, of het niet lastig voor hem IIoc dikwijls Toon geposeerd; heeft: dat weet hij niet, maar ,,'t Is dik gebeurd" Ihj herinnert zich ook nog 'n keer een schilderij naar Eindhoven ge bracht te hebben. Voorts vertelde hij ons van 'u meneer, ,Adie kwamp uut Amerika di'r expres op uut gm schilderij© van Van Gogh te kope, en toe kwamptie bie mie Nou, as ik 'n schilderij bad ge had, dan ik nooit van me leven meer boef te werken me Toon weet ook nog, dat Vincent plotseling vertrokken is. Het juiste weet bij er echter niet van; ook niet, waar de schilderijen en teeke ningen gebleven zijn. Wij willen zijn woorden daarom aan vullen met enkele gegevens uit de reeds tevoren enkele malen aangehaald© arti kelen van mr B. J. Stokvis: Na Vincent's vertrek uit Nuenen werd1 zijn werk in kisten verpakt en tezamen met den schamelen inboedel van. den schilder opgeborgen bij een timmerman tc Breda. De inboedel werd later teruggevorderd, doch bet schil der- en teekenwerk niet, aangezien men in de kisten, waarin hot verpakt was, houtmolm ontdekte. Bij elkaar moeten er geweest zijn: zestig schilde rijen op raam; 150 losse doeken, twee portefeuilles met ca. tachtig teekeningen en 120 krijtteekeningen. De timmerman, een zekere Schrau- wer, verkoeld in 1903 een partijtje ko per aan twee opkoopers; de hoeren 3. •O. en M. Couvreur. H>j deed' dit op voorwaarde, dat rij de kisten met schil derijen en teekeningen tevens mede zouden nemen. Hij wilde „dien rom mel" niet langer in zijn huis hebben. De gebroeders Couvreur kwamen dien tengevolge, behalve met het koper, met een wagen vol van Goglis thuis. Veel raadi wisten zij er ook niet mee; voorloopig borgen zij alles maai' in den celder. Na eenigen tijd gingen zij .schilling houden". Honderd' krijüee- keningen, die ze niet mooi vonden, ver nietigden ze. Nadat een Rotterdamsclï „deskundige" verklaard' had', dat de kunstwerken volkomen waardeloos waren legden de Oouvreurs ze op een hand wagen en gingen er de markt mee op, waar zij ze tegen prijijzen van 5 en 10 cenls aan den man trachtten te brengen. Later, toen na den dood van den schilder de groote rage voor rijn wer ken kwam, gingen de 'Oouvreurs over al de schilderijen en teekeningen to- rugkoopen. Zo vroegen er nu heel wat hoogere prijzen voor aan hun afne mers, maar keken toch nog aardig op hun neus toen een schilderij dat zij voor f 90.aan een kunsthandelaar verkoeld hadden, drie weken latex' op een veiling f 4000.opbracht Nadat wij met het bezoek aan Swin- kels aan het eind© v;m onze pelgrima ge geks» n en waren, dwaalden wij over de wegen buiten het dorp. Met eenigen schroom betraden -wij het zoo dikwijls door van Gogh ge schilderde „boerenkerkhof tussehen de akkers", waar wij nog den grafsteen van zijn vader terugvonden, bijna ge heel door planten overgroeid1. En toen wij tussehen cle goudglan zende korenvelden door teruggingen naar Nuenen, zagen wij in onze ge dachten dien vreemden, rossigen man met zijn sehildericist, het hart tot bar stens toe gevuld met zijn liefde voor de natuur, de kunst en de menschen, zwerven over de Brabantscbe akkers en. de liei, die in zijn leven zulk ©en onzegbaar groote plaats innamen J. VAN RHIJN. Meer dan 2000 gcïnleriieeird. In aansluiting op ons bericht over do lioliaRvielmg van Duitschers in Ned. In- die, meldt men ons nog uit Den. Haag: lor wijl de instanties van de Duitsche weermacht en van het Duitsche burger lijke bestuur zich van het oogcnblik der Nedeilandsche capitulatie af moeite heb ben. gegeven, de betrekkingen tussehen bet Duitsche rijk ên de Nederlanden in vreed zame banen te leiden en het herstel van de normale verhoudingen te bespoedigen, heeft de regeermg in Nederlandsch-Indié niet opgehouden zich op bizonder Duitsch- vijanaige wijze te gedragen en zonder re kening te houden met de verhoudingen in het mocdeiland, maatregelen in stand gehouden, welke door bet Duitsche rijk niet langer voorbij gezien en geduld kun nen w oi den. Nadat tot op heden in NcJertendsch- Indic meer dan 2000 Duitschers, waar onder vrouwen en kinderen, geïnterneerd gehouden en op de smartelijkste wijze be handeld worden, heeft men zich thans van Duitsche zijde genoodzaakt gezien, tegenmaatregelen niet langer uit te stel len. Dientengevolge is gisteren een aan tal Nederiandsehe onderdanen, die voor het grootste deel tot het koloniaal be stuur in betrekking staan, in hechtenis genomen. Hel zal van hot inzicht van de beslissende krachten in Nederlandscb- Indie afhangen, hoe lang deze toestand gehandhaafd moot blijven. Do annnem.ng van poslzendingen voor de Nederlannsohe koionu n is tot nader order gestaakt Ecu zoetwaren-bureau opgericht. In een een dezer dagen gehouden ver gadering van de Federatie der Nederiand sehe Zoetwaren-industrie, onder leiding van den voorzitter, den lieer Th. R. Reu- telmgs, werd besloten tot de oprichting van een „zoetwaxenbureau". Dit bureau beoogt de behartiging van de belangen van de zeer omvangrijke zoetwa ren-industrie bij de overheid en de di verse overheidsinstanties. Met enkele andere organen is reeds over leg gepleegd teneinde te komen tot een hechte samenwerking. Tot directeur is benoemd de lieer B, IT. Wellmann, tot juridisch adviseur de heer mr. M. R. A. L, Houtappel. Het bureau is voorloopig gevestigd te Amsterdam Marnixstraat 380. 'i n |-.t JW

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1940 | | pagina 5