Caliaret en Hein Tooneel H. A. M. KANTS - SCHIEDAM - TEL. t PASFOTO'S OPKLAPBEDDEN DE BEDDENCENTRALE KLEINE ADVERTENT!EN W li I I Is fó^ j net dagdienstmeisje HiJMANS' Fotohandel WINSTBELASTING 2 pers. nriatrasstellen - 2 pers. ledikanten ($eec icméaac: Prijs slechts 60 cent ijv Is., \hï r%. Iw 1!^ .K lÉi Ify 1$ p/ 1 f ïiw a, Ui 1% Ir is" nr. r Van „Chat NoirM tot Maliemolen Cor Ruys in Scheveningen 25 cent L. A. C. TIMMERMAN, HEROPENEN ADVIEZEN EN AANGIFTEBILJETTEN SCHIETBAANLAAN 90 ROTTERDAM HOOGSTRAAT 156 SCHIEDAM met vakken-indeeling en alphabetisch straten- register tn omslag. De kaart omvat het geheeJe grondgebied der gemeente, zoowel bebouwde kom als onbebouwd terrein. Verkrijgbaar bij den boekhandel en bij den uitgever PBEMIËN VAN ƒ45.— HUISWOUDSTCR 4 '-.-v .at, t* 41 If» l^f B i-fv."-, lü* 17* ir |Cï It l-M v - rfrtSD' |tv i£ hf 4 Sm W li 0"{ v. t*/1 2-" £jC' Ito, A I* |$y ïtffc KV I-n^-v lil het Paxijs van vóór den oorlog waren, voor wie ze wist te halen, m het Quar- tier Latin van die kleine, gezellige kroeg jes, waar je in een gemoedelijk uurtje aan de loog met een cognacje, een Paris Soir en maling aan dien Baedeker, de typische sfeer van de Fransdie hoofdstad heter leerde kennen dan m veertien dagen van vulgair toeristen* ermaak en programma- getrouw rnuseurngeslenter. Ze zagen er meest een beetje obscuur uit, zoodal de kuddetoeristen, die de Ville Lumiere onveilig maakten, zich er niet binnen waagden, omdat ze d'e onderwereld beter dachten te bezichtigen onder ge leide van een duur betaalde cicerone. En dat was maar goed' ook, want werd1 onge lukkigerwijs zoo'n kroegje „ontdlekt" en handig geëxploiteerd, dan was het al spoe dig geen genoegelijk cafetje meer, waar artisten, studenten, journalisten en ande re onstuimige wereldiveroveraars elkaar bij voorkeur troffen. Dan zou je er geen kans meer loopen in een hevig conflict betrok ken te worden over de kwestie, of d'e dure champagne, waar een schilder die iets verkocht had! zijn boezemvrienden op wil de fuiven, al dan niet naar de kurk smaak te, weshalve hij u tot arbiter zou promo- veérea door u een limonad'erietje xu de aarzelende vingers te sloppen, met de uit- noodiging, het fonkelend nat te keuren, „Ca sent le bouchon, n'est-ce pas?" Zoo iets kon dlan een hevig tumult geven, maar net als je d'acht, dat er bloed' ging vloeien, had' je kans, dat er iemand een mal en toepasselijk liedje ging zingen, waar vrienden en vriendinnetjes enthousiast mee instemden en dan kon de stemming er zoo in raken, dat het een daverend feest ging worden. Als er dim toevallig een dichter bij was met een muzikalen inslag, wilde d"* bij zoo'n gelegenheid weieens met een paar gloednieuwe chansons op de proppen komen en dat was dan het cabaret-lied par excellence. Want cabaret, u weet dat, is niet oorspronkelijk de naam voor een pompeuze tingeltangel, maar voor ieder heel gewoon kroegje. Ontstaan van het cabaret. Toch stamt d'e kunst, die wij met „ca baret" bestempelen, niet uit de kroeg. Ze wil in de gewone kroegsfeer zelfs vol strekt niet gedijen. Ze trekt zich liever terug in de intimiteit van een atelier of mansarde, dan dat ze zich in de buurt van een mondaine dansvloer waagt. Want intimiteit is een eerste vereischte voor wezenlijke cabaxetkunst De intimiteit, waai aan de kunstenaar behoefte heeft, die vaak na lange aarzeling, zijn geesteskinde ren aan liet oordeel van anderen onder werpt en de geboeide aandacht, die iedere nuance van een gevoelige -voordracht tot zijn recht laat komen. Als prototype van het cabaret artislique noemt rnen gewoonlijk de beroemde „Chat Noir". Welnu, de naam cabaret, die de grondlegger, Rodolphe Salis, eraan gaf, was aanvankelijk slechts scherts. Deze Rodolphe Salis was een schilder, die zijn atelier had in een winkeltje aan de Boulevard Rocheckotiart, dat open stond' voor alle gezellige lui dxe er graag binnenvielen. Er werd' veel geïmproviseerd' gefeest en gezongen, jonge talenten kre gen er gelegenheid zich te ontplooien en Salis, die zeer ter tonge was, nam op geestige wijze de honneurs wraar en noem de zichzelf „gentilhome cabaretier". „Gentilhomme" mocht hij zich inder- d'aact noemen, want de latere „roi de Montmarfre" was van adel; maar tevens zoo arm als een kerkrat. Niemand kon hem d'an ook kwalijk nemen, dat hij er een loonend: zaakje van ging maken toen hij bemerkte, dat er steeds meer toeloop kwam. Zooveel te grooter is zijn verdien ste, dat hij, die volgens het beroemde Liedje zijn fortuin zocht „a Montmartre le soir", de bohème-sfeer wist te bewaren, waarin zijn artistieke vriend'en zich thuïs- voelden. Chat Noir en wie er kwamen. Die vrienden waren niet van die min sten. Steinlen en Wilette bijvoorbeeld! wa ren in den Chat Noir kind aan huis en exposeerden er geregeld, d'e bekende lithe rator Goudeau was een trouwe medewer ker en tal van illustere académiens be hoorden tot de vaste bezoekers. Chanson niers als Jules Jouy, Albert Tinchaut en Marcel Legay oogstten er hun eerste lau weren en Rivière verhoogde den roem van de Zwarte Kat met zijn zeer oorspronke lijk schimmenspel. Al heel gauw werd het winkeltje veel te klein en in 1885 verhuisde Salis ry.ur de rue Laval, 'savonds om elf uur, vooraf gegaan door een fanfarecorps, hellobaar diers en vaandeldragers. In den nieuwen Chat Noir werden do gasten plechtig bediend door kallners, die gekleed waren als leden van de Académie Frani;aise, en de gentilhomme was nu ook werkelijk „cabaretier". Maar hij bleef vóór alles de gastheer, die met een vlot en geestig woord iedereen inleidde, die iets ten beste wilde geven, de zenuwachtige debu tant zoo gomt als de gevierde kuns'enaar. En hierin school misschien wol de voor naamste charme van zijn cabaret: men was er gast. Van „Chat Noir" naar Mubierkring Wij kunnen ons het echte cabaret niet voorstellen zonder gastheer Een gasihecr, die een kring van kunstenaars om zich weet te vereenigen cn die als middelaar kan optreden tusschen hen en bet publiek. Dit gelukt alleen een man, die zelf het noodigc in zijn mars heeft en die daar enboven een vaardig spreker, oen goed conférencier is. Een conférencier zooals bijvoorbeeld do Drost van het Muiderslol geweest moet zijn, die op een avondje m zijn gastvrije woning den volksdichter en Chansonnier Bredero mocht inleiden. Als er iemand goede „chansons" heeft geschreven in -de Nederlandsche taal, dan is het wei die rasechte Jordaner mot zijn prachtig, spontaan lyrisch talent, die als gast van den fjjnzumigen Hooft in 't „Hoo- ge Iluys" zijn minnolieileren voordrc1- Liederen, die bij- voordien als eei ecli o kabotijn al gezongen had' voor zijn \r< -v lijke vrienden ia verschillende Ams'erd. m sche koffiehuizen. Zoo hebben dus Hooft en Bredero ©n... ja waarlijk, en 'otfk ".Toost van den Vondel, de dichter niet alleen van Lucifer, Adam> in Ballingschap en die andere magistrale stukken, maar evenzeer van luchtige, gees stige liedjes, spotversjes en hekeldichten, zoo hebben dleze talentvolle Gouden Eeuwers d'aar in'het Muiderslot ai bewe zen, dat het Cabaret littéraire et artistique geen kasplantje van vreemden bodem be hoeft te zijn, maar aan vad'erlandschen grond evengoed' kan ontspruiten. Want kunt U zich fijner en „zuiverder" cabaret denken dan die- Muider avondjes, waar bovendien het talentvolle „kameraetje, het zoete Tesselsohaetje", bij luit en clave cimbel optrad „in haar repertoire", even als die andere begaafde chansonnière, de Portugeesch Joodsche Franoisca Duarte? Van de Chat Noir naai' den Muid'erkring was een stoutesprong in liet verleden. Van den Muiderkring naar den Mallemolen van Cor Ruys, in het gezellige zaaltje van het Scheveningsche Kurhaus Paviljoen lijkt een nog driester staaltje Toch wagen wij 't erop. Cor Ruys in de Mali icmolcn. „Cor Ruys is. hier", staat met groote letters bovpn derf ingang, dus wij weten direct waar we zijn moeten. Toch eerst even zien, wat dê"';mnplakbiljet!e i beloven. Ln dan staat daar o n te beginnen, dat er cabaret èn klein tooneel wordt ge boden. DusCor Ruys hinkt op twee ge dachten. Want als hij een echte „caberetier" was, zou lnj niet in dubio hebben gestaan, of bepaalde nummers nu eigenlijk wel „caba ret" waren. Welnu, de Mallemolen is ook geen écht cabaret. Maar laten we er onmiddellijk aan toevoegen, dat deze Mallemolen ons niettemin de overtuiging hoeft terugge schonken, dat het goede cabaret, zooals wij ons dat voorstellen, nog wel degelijk levensvatbaar is. Want wat Cor Ruys ons voorzet, lijkt cr heel veel op en is vaak deksels goed! Om te beginnen, hijzelf. Hij zingt liedjes. Eigenwijze liedjes van Brammetje. Van een Indischman met ver lof, die een dure vriendin heeft, van een Pa, die Pillen slikt en zich n et opgewassen weet tegen Ma, „die aan nabloei doet", of van twee kindertjes xwarvan de Pa en Ma bun eigen weg zijn gegaan. Is het eigenlijk wel zingen' Zegzingen noemt irij het Kwansuis een beetje achteloos en iro nisch, met het air van een „viveur". Hij' draagt er smoking bij en ©m strooboed. Dit is niet origineel. Niet dat liet hindert, maar waarom smoking in een cabaret? En vjarom een stroohoed, die eigenlijk derde- hnndsch is? Maurice, Lou Bandy Maar overigens, alle hulde. Want zoo nonchalant als het lij'kt, is het verbazend lmap, gevoelig en bebeerseht. Cabaret duldt geen middelmatigheid Dit is geen geringe verdienste, want het is uiterst moeilijk een liedje le „bren gen", zooals dat lieet. Lang geleden schreef de Fransche criticus Montorgueil al: men kan er zich niet genoeg van doordringen dat het chanson in de eerste plaats moet worden gezegd. „Tont 1© jeu est dans la diction". En hij voegt daar zeer terecht aan toe: Ce genre ne souffre pas Ia mé- diocrité". (Dat genre duldt geen middel matigheid). Inderdaad,' middelmatigheid is in een cabaret onverdraaglijker dan in een schouwburg. j Het was er dan ook een tikje naast, dat Wouter Denijs, die bij ontstentenis van een goeden conférencier diens taak waar neemt, ons trachtte te imponeeren met bet feit, dat Adrienne Ganivez, die onlangs nog in den Koninklijken Schouwburg is op getreden, zich wilde verwaardigen om hier als chansonnière te verschijnen. Gelukkig bracht zij het er goed af. Haar optreden was 'n beetje dilettantisch, het geen voor deze geroutineerde actrice oen compliment is Ze zong een paar Fransclie iiedjes, cn zo had niet heelemaal het tim bre van de geboren Frangaise, maar haar „diction" was door en door verantwoord en miste alles wat zweemde naar de aan- stelleiij, waarmee sommige chansonnières van naam in dure kroegen het chanson vermoorden. We zeiden al, dat Denijs er was, Dus Beuker ook. Beuker en Denijs. Ze zorgden voor de begeleiding en ze speelden samen, als vanoudls, vlot en vaardig en melodieus en precies als bij Chiel de Boer en bij het A. B. 0. cabaret. Een verrassing was Ciili Wang met haar geestige dansparod'ieen. Dit begaafde dan seresje mag ons nog vaker verrassen, ook met dezelfde nummers. Haar kleinkunst is fijnkunst. Kkin tooneel en het cabaret. En nu dat klein tooneel. Schetsjes, blij- spelletjes in zakformaat, met verve en entrain gespeeld'. Maar wat drommel, waarom zou dat geen cabaret kunnen zijn? Het kan wel degelijk in het kader passen, als het maar niet re veel omslag bij ge maakt hoeft te worden. Zoo van die kleine stukjes, die ook in een flinke kamer ge speeld kunnen worden of op een podium zonder gordijn. Wantkijk, dat kon het wel eens zijn: dat het gordijn hier in d'en weg zit! Daardoor blijven de artisten een beetje te veel aan den eenen kant en het publiek heel braaf aan den anderen, en wordt alles een beetje te netjes geserveerd. Zoo'n kostelijk gesprekje in de Witte bij voorbeeld, zou er beslist nog bij winnen als dat zoo maar op een verhooginkje, bijna tusschen hel publiek in, gespeeld zou worden, het bestuurbare drama (een aller aardigste vondst) zou er niet ond'er lijden en een gezellige „blackout" met Tilly Ruys en Mary Dresselhuys als wereldwijze „flap pers" werd er waarschijnlijk spontaner door. Dit zijn zoo van die overwegingen... Maar is 't eigenlijk wel de moeite waard', om naar aanleiding van dézen Malle molen zoo'n lange beschouwing te houden? Straks gaat Gor Ruys, met een zacht van verlichting, omdat hij eindelijk van d'ie vreeselijke soesah af is van telkens weer een nieuw programma, zich aan groot too neel wijden, en wat doet het er dan nog toe, of het nou wel heelemaal cabaret was. Het was toch alleraardigst? En dan hebben we Ghiel de Boer, die in ieder geval wel het echte cabaret in ©ere hersteld heeft, al is net in een nogal on- Nederlandsche sfeer, met ietwat te veel Chat-Noil -imitatie. Toch blijven we hopen, dat er nog eens een echt Nederlandsch cabaret zal komen, waar kunstenaars van formaat aan mee werken. Want al was de groote Jean Louis pessimistisch, Louis Davids meende toch, dat het cabaret nog lang niet volgroeid was en bij Ruys in het paviljoentje hebben we duidelijk gemerkt, dat het publiek er voor te vinden is. Misschien zou het helpen, als we het vvooid! „cabaret", dat Ieelijk in discrediet is geraakt, door een goeden Hollandschon naam vVslen te vervangen en een betere vertaling vonden voor „chanson" dan het akelige „levenslied". GEVRAAGD van goede getuigen voorzien. Aanmel den na half acht. MEVR. TIMMER, Rotterdamschedijk 282. 3 Pasfoto's voor BrCcRSVEST 48 TEL. 67605—67582 Ondergeteekende bericht hiermede, dat hij zijn café VLAARDINGER- DIJK 85. SCHIEDAM, heeft over gedaan aan den heer en beveelt zijn opvolger in de gunst van de clientèle aan. C. DORSMAN. Refereerende aan bovenstaande advertentie bericht ik hiermede, dat ik hedenavond 7 uur CAFÉ voorheen C. DORSMAN, zal en op denzelfden voet hoop voort te zetten. Beleefd aanbevelend, I. A. C. TIMMERMAN. De twee eenige le Schiedam qevesngile eden v.d Bond v Be astingconsu enten zijn S. WIELING fctnSteenstraai 77 I H. KORVING Prol. ECamerl. Telefoon 67566 I Onneslactn 153b Telefoon 69704 42e HACO-TBEKKING 3e KLASSE. 2e LIJST THEKKING VAN DINSDAG 10 SEPTEMBEB 1940 HOOGE PBEMIËN 5000.12665 2000 3726 f 1500.14434 14046 1000 6735 14439 19000 f 400.15429 15872 20203 100.— 3033 6239 6307 §712 8883 17607 20643 11 30 56 s 61 116 110 149 152 -172 101 193 - 236 321 380 340 381 430 520 599 633 634 666 697 744 755 777 804 872 878 938 947 1024 1063 1090 1093 1103 1161 1222 1229 1286 1322 1346 1410 1444 1450 1471 1473 1504 1520 1549 1633 1632 1688 1695 1801 1871 1875 1879 1904 1908 1943 1955 2078 2088 2094 2100 2139 2165 2170 2238 2243 2278 2308 2361 2371 33S6 2411 2461 2483 2562 2614 2656 2747 2889 2959 2971 2988 3000 3016 3028 3077 3142 3157 3176 3177 3205 3210 3219 3227 3251 3306 3311 3862 3391 3500 S503 3525 3632 3605 3620 382; 3670 3701 3730 3799 3307 3819 3897 3904 3920 3061 4086 4067 4073 4089 4115 4193 4237 4269 4292 4398 4417 4424 4458 4470 4568 4592 4648 4678 4691. 4692 4711 4791 4807 4820 4831 4849 4860 487S 4885 5015 5058 5155 520-; 5235 5268 5290 5301 5312 6375 5398 5415 5425 5441 5442 5464 5470 5514 6585 5592 5613 8644 5694 5743 5748 5755 5792 5806 5813 5918 5985 6047 6050 6138 6170 6187 6224 6245 0248 6285 8337 6338 6357 6306 6380 6394 6475 6481 6522 6543 6544 6573 8398 6612 6641 >3663 6712 6745 6785 8864 6889 6910 6917 6900 7012 7021 7097 7109 7115 7128 7134 7152 7155 7157 7195 7283 7260 7335 7357 7389 7440 7441 7442 7443 7488 7534 7548 7567 7579 7608 7631 7632 7734 7771 7787 7802 7837 7908 7909 7910 7941 7952 8019 8031 8066 8077 8115 8140 8231 8236 8301 8383 8384 8454 8487 8503 8587 8539 8544 8560 8574 8582 6597 8600 8608 8652 8663 8672 8683 8760 8802 8811 8818 8880 8882 8905 8918 8970 9037 9044 9139 9177 9256 9281 •*•283 9303 9333 9358 0381 9374 9385 9389 9428 9471 9501 9528 9537 9587 9602 9694 9801 9802 9832 9880 9937 9858 9981 10040 10074 10144 10160 10158 10224 10234 10277 10320 10338 10356 10471 10490 10492 10523 10542 10562 10592 10597 10642 10647 10687 10683 10704 10717 10730 10775 10817 10820 10828 10845 10885 10932 10964 11Ö18 11052 11060 11064 11129 11181 11223 11236 11239 11296 11360 11434 11402 11521 11607 11621 11635 11673 11774 11817 11837 11903 11923 11923 11938 11954 11983 13033 12101 12122 12125 12202 12230 12270 12274 12278 12818 12325 12359 12384 1240? 12435 12440 12457 12521 12566 12577 12596 12650 12666 12682 12731 12734 12770 12788 12798 12866 J3883 12964 12979 13017 13019 13054 13097 13098 13152 13188 13285 13332 13352 13386 13415 13444 13472 13437 13507 13520 135S2 13629 13642 13668 Ï3768 13770 13825 13896 13942 14212 14219 14317 14330 14333 14356 14396 14425 14449 14482 14495 14513 14519 14567 14583 14620 14633 14852 14692 14725 14749 14700 14897 14910 14940 14984 15043 15219 15227 15248 15268 15299 15343 15365 15438 15460 15469 15470 15524 15549 15622 15629 15643 15689 13703 15777 15783 15855 15859 16882 15907 15920 15921 15950 15994 15995 16029 16032 16157 16209 16220 16253 16281 10307 16349 16338 16360 1-6369 16393 16424 16474 18486 16487 10490 16517 16529 16887 16729 16736 16761 10766 16784 16811 16858 16923 10948 16987 17026 17029 17031 17036 17080 17085 17117 17176 17199 17205 17316 17349 17381 17403 17410 17429 17481 17559 17630 17648 17748 17755 17813 17817 17836 17860 17862 17868 17950 17953 17961 17994 18002 18019 16085 18107 18110 16139 18165 18202 18237 18240 18264 18303 18305 18351 18392 18411 J.8462 18472 18493 18500 16545 18584 18603 18604 18612 18630 18658 18696 18742 16795 18820 18826 18871 18891 19010 19047 19051 19085 1*9138 19140 19157 19187 19204 18213 19227 16249 19270 1*9302 19323 19325 19341 19S53 19364 19387 19420 19431 19464 19466 19487 19545 19566 19569 19593 19602 19630 .■10700 18721 19748 19781 19814 19899 19936 19950 20119 20192 20204 20211 20229 20235 20268 2026*0 20293 20303 30350 20379 20381 20400 20427 20484 20408 20557 20582 20589 20625 20827 20832.20037 20650 20667 20687 20728 20833 20884 20971 20892 Verbeteringen Sb klasse, le lijst: premie 1 45.92 zijn 42/ 3142 moet zUn 3172; 3242 moet zijn 3243. 187 553 857 1130 1470 1787 2082 2290 2820 3038 3248 3047 3857 4136 4483 4816 5167 5417 5633 5933 6274 6486 6718 7008 7199 7456 7739 7958 8379 8569 8711 9022 9335 9534 10247 10544 1.0727 10982 11261 11688 11989 12291 12550 12773 13074 13431 13746 14332 14527 14888 15269 15554 15875 16078 16364 16535 16924 17168 17459 17842 18079 18274 18502 18766 19135 19273 10449 19653 20127 20347 20588 20800 moet WASCHTAFELS f 13.50. Badkuipen f 35.Bad- geysers f 59.Fontein- bakken, closets Fa. A. v. WOERKOM, Broersveld 137139, Schiedam. Loodgxetersbednjf, Telef. 67736. K0LENF0RNUIZEN f58.75. Em. kookkachels f 18.50 Haardkachels f 42.50.Salamanderkachels f 14.90. ICookhaarden. Fa. A. VAN WOERKOM, Broersveld 137139, Schiedam. PASFOTO'S Iedere Nederlander heeft nu een pasfoto noodig. 3 stuks 25 ct. Zondags geopend 9 tot 20 uur. Foto IC. v. VUUREN, Vlaardingerdijk 15, Schie dam. ADMINISTRATIE. Inrichten, bijhouden en controle van hoekhou dingen. C. L. MOERMAN. Belastingconsulent. L. Kerkstr. 80, Tel. 68375. VOORSCHOTTEN met en zonder borg. Eerste Rotterd. Hulpbank, op gericht 1908, Claes de Vrieselaan 61a, (voorheen Boschje 14a), Rotterdam GRAMOFOONPLATEN. Primo Scala Accordeon Band, Nat Gonella, Arm strong, Hotclub de France, Victor Silvester. Zoojuist weer een groote voorraad ontvangen. IIAKKERT's Muziekhandel, Iloogstr, 163, Tel. 67949. Pitriet en Rieten POPPENWAGENS voor kinderen van 1 tot 5 jaar v.af f 1.24. Groote sorteering poppen. BRAM NOORDIJK, Hoogstr. 68, Tel. 68681. DE HENGELAAR voorziet zich van al zijn benoodigdheden in het bekende Speeiaal-Huis WOUT v. LEEUWEN, Broersveld 9092. Hotel Café Restaurant E. BLIKKENDAAX. Tijdens de verduistering ingang Nwe. Haven 305. Telefoon 63861. Direct van eigenaar te koop 10 MOOIE PANDEN, voor geldbelegging. Geen tusschenpersonen. Brie ven onder lett. M.K.,aan het bur. v. d. blad, Lange Haven 141. BENEDENHUIS met beletage, tuin, Zui den Schiedam, Schiedam (West), f45.1- water. Bevragen B. Knappert- laan 217. ZOEKT U PLAATSING als Huishoudster, Winkel juffrouw, Modiste, Naai ster, enz.' Plaatst een annoce in dit blad. Voor een MANTEL OF COSTÜÜM is uw adres A. SLA's Kleedïngmagazijn, Tufn- laan 50, Schiedam. Iedere week nieuwe aanvoer van aparte modellen in de nieuwste modes. Komt u even bij ons kijken. De verkoopdagen zijn Woens dag, Donderdag, Vrijdag van 4S uur, Zaterdags van 37 uur. ADVERTENTEBN in deze rubriek hebben beslist succes! Te huur in de Tielman Oemstraat een WINKELHUIS met magazijn en apart bovenhuis. Brieven onder lett. M.M., aan het bur. v. d. blad, Lange Haven 141. 1 October te huur: Nu is het tijd voor uw rijwiel. CHRISTAL EMANEL voor uw houtwerk, auto, keuken, radiatoren, boot, koelkast, - kinderwagen, kano, toonbank, meube len, tuin- en slaapkamer ameublement. B. MALTHA Czn., Hoogstraat 4a-4b, Telef. No. 68559. Plaats een Kleine Advertentie fn de „SCHIEPAMSCHE COURAHT" Dagelijks wol den legen vooruitbetaling Kleine Advertentien opgenomen 4 fO.50 t/rn. 1b woor den t 0.75 t/m. 25 woorden Elk woord meer 5 cent tot een maximum >?an 30 woorden, 'a Woensdags; Kleine AdvertentiEn tot 25 woorden f 0.25, mits vó6r Dinsdag G uur aan het Bureau. Lange Haven 141 Sehiedam bezorgd s?V I S* t r '-w. A

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1940 | | pagina 4