1 VOOR DE KINDEREN STEE NO. 9 Kubiek tfeAaan. veqla m DE WITTE WIEVEN Van miskende genieën en zwarte schapen BOSMAN HUISVROUW „Hotsau," M. REESEr HOGGSTRAAT 60 d.t. vereenigrde glasfabrieken schiedam ZESPDilSTRIE ?TIE £L De drie raven m Saterdag 13 September 1941 TWEEDE BLAD DER SCHiEDAMSCHE COURANT Pag. f RADIOt GOED! RADIO-CENTRALE ZOEK HET BEJ Dames Camisoles en Fa. KR U IJ ER-RIS ST. L1DUINASTRAAT 94 - Tei. 68335 Waarom BONTMANTELS NAAR MAAT EN REPARATIE VOOR BONT BIJ EEN VAKMAN BONTHUIS SINGSJLS product van de sn toch geen zorgen over mijn wasch. 60RIS' Wasscherijen - Tel. 6-8-6-7-5 Lezen met het horloge f 5* l O >*- i LESLIE CHARTERIS au Wjiga aaasmggSB 1, Cf* VaT* f r a M Er zijn van die jeugdzonden, die men zich liever niet herinnert. Jeugdzonden noemen we ze, nu we op den „leeftijd des onderscheids" gekomen zijn Vreemd, dat diezelfde dwaasheden ons eens veel strijd en verootmoediging kost ten, maar daartegenover toch een illusie gaven, die we nadien, volwassen gewor den, niet meer kenden, een vertrouwen in eigen kunnen dat schier grenzeloos was. Er zullen er velen onder ons zijn, die precies weten wat ik bedoel: misschien, neen waarschijnlijk behooren zij nu tot de achtbare lieden, die zich als ambtenaar, onderwgzer, klerk of koopman een rustig degelijk bestaan opbouwden, hoewel zij eer tijds toch ook behoorden tot de miskende genieen. Die langvervlogen, felbewogen tijd, waar in we thema's en vraagstukken verfoeiend, ons te begaafd achtten voor zoo'n ge- 1 woon burgerbestaan en ons „geroepen" voelden tot iets heel bizonders. Bij de één ontsprong een dichtader, -gene wist zich geboren tooneelspeler, weer anderen voelden zich voor de schilderkunst geboren, maar allen wilden de kunst die nen. lAJs we het oude kringetje schoolmen flen in gedachte nog eens dte revue laten passeeren, dan is er in de meeste gevallen niet een, die zijn ideaal bereikte: het grootste deel genas door den tijd van zelfoverschatting, een enkele bleef de „roe ping" najagen, ble^f ecbter toch ver be neden de te stellen norm, en werd een sukkelaar met een kaal jasje, en heteenig artistieke wat hem restte was zijn te lange haar en zijn gedwongen bohémicnsLostaan op een sjofel woninkje. Een heel zeldzame keer slaagde er een werkelijk cn de oude vrienden knippen zijn kritieken uit de krant en merken graag zoo terloops op, dat hij nog een jeugdvriend van hen-was. Het is die trieste wetenschap, die ouders huiverig maken voor de symptomen van talenten bij hun kinderen Dan is er prompt het conflict Het jeug dig genie wil alles verduren voor zijn kunst: armoe en desnoods de breuk met thuis, terwijl pa hem nog liever armen en be enen brak dan ooit toe te staan dat bij enzenz. In ons practïsch nijver lan Ije is „aan kunst doen" vaak een begrij, dat (wan neer het niet werkelijk door een sterk talent vergezeld gaat) synoniem is met een prettige term voor „er de kantjes at- loopen". Niets prikkelt zoozeer als tegenshimd, zeker in de puberteit, als de strijdlust let terlijk op een goede gelegenheid te wach ten schijnt. Gaat hij toch lekker- zijn eigen weg, dwars door dte prettig prikkelende situa tie van het ouderlijk verzet in, dan zijn er twee mogelijkheden: hij verbroddelt zijn kansen op een rustig solied bestaan door zijn school of werkkring te verwaarloozen voor zijn kunst en bereikt daarin tenslotte iets, doch met veel grooter moeilijkheden en kan niet alle mogelijkheden daarin uit buiten, oindat hij door de breuk met thuis de vooropleiding moest missen of hij strandt ook hier en wordt, net zooals de familie voorspelde, een sukkelaar. Veel veiliger ïs het mi. niet direct zoo fanatiek tegen te werken, maar de zaak rustig te bepraten en den adspirant-kunste- naar een kans te gunnen. Wanneer hem gewezen wordt op, het nut van een goed- gefuudetrde algemeene ontwikkeling, waar buiten ook een kunstenaar het niet goed stellen kan, dan zal hrj zijn kansen op school verwaarloozen en is, mocht de weg naar het ideaal onbereikbaar blij ken, voor een gewone werkkring niet ver loren. Toon liever wel belangstelling voor die kunstzinnige neigingen, laat ze, waar mo gelijk, testen op levensvatbaarheid, en is die inderdaad aanwezig, wel, laat hem dan tenslotte de gekozen weg gaan. Alleen door uw medeleven in zijn ver wachtingen, kunt u hem behoeden voor te groote decepties in zijn later leven. VOOR Si; VROUW MAAR DAN STORINGVRff VAN DE LANGE HAVEN 107 - TELEF. 67770 Manufacturen, Tricotages, Kousen, etc. HOOGSTRAAT 28 Tel. 67501 DÏJ lil 5 In wol en zijde wees leep, spaart zeep GEEFT OVERVLOEDIG SCHUIM SPECIAAL VOOR DE WASCH EN VAATWERK Waarom maakt menige man, jinst precies als er menschen voor de allereerste maal een bezoek brengen, een zoogenaamde get s- tige, doch in werkelijkheid schaapachtige opmerking over iets, dat zijn vrouw tot geen enkele prnS onder de algemeene aan dacht gebracht wil zien, bijv. de wijduit- staande ooren van den jongs ten zoon of het kale vloerkleed of de imitatie zilveren trekpot? Waarom... doet een man zich ia hei brji- zijfo van anderen altijd precies andersom voor als zijn. vrouw hem (achter zijn rug natuurlijk) hoeft beschreven...? Waai om ach, waarom voelt een man zich gedrongen tekst en uitleg! te geveu en verontschuldigingen te maken over din gen... die... hm nu^ja, waar men het meeste het nvrjgrn toe doet, als daar zijn: aangebrand! vlecsch als er gasten zijn of het ontbreken van een afterdiner sigaar als de „directie" op bezoek is, enz. enz.? Waarom... voelt menig man zich bijna verplicht in het publiek met zijn vrouw van meening te verschillen, zoodat de arme ziel (dc vrouw natuurlijk) .eindelijk niet meer weet wat ze. wél en wat ze niet moet zeggen om geen belachelijk figuur te slaan? Waarom gearaagt hij zich aldus als hij ongelijk heeft en... waarom weet hij beele- maal niet van uitscheiden als hij gelijk heeft? (ook dat komt in de beste families voor). Waarom... moet de goedhartigste man zijn vrouw tot wanhoop brengen mét zijn Vraagt Uw l«" eraneler PRO DUCTEN van Zuive /lek en Melkinrichting Westerkade 18 Telefoon 68434 Bekend door HOOGSTE kwaliteiten IN HET DAMES-HOEDENMAGAZIJN VINDT U een moderne hoed voor elh seizoen VERMAKEN MODERNISEEREN {Voorheen Korte Hoogstraat, over Passage R'dam) ROTTERD,DIJK 29A - TELEF. 68073 eeuwigen lof over alles wat lijf Lij an deren eet, drinkt, ziet, enz.? Waarom... kan een man niet wachten tot Mji thuis is met zijn verwondering uit te spreken over het feit, dat iedereien meer scliijnt te kunnen krijgen voor minder geld dan waar zijn vrouw kans toe ziet...? Waarom... snapt bijna geen enkele rnfl,n iets van de 1000 verlangens, angsten, blik ken van verstandhouding en duidelgfce wenken van zijn vrouw? En waarom... ach, waarom, houden wij zooveel van hen, niettegenstaande al deze tekoitkoiningen?! i We zagen een Amerikaansch tijdschrift, waarin, tot gc-rak van den lezer, bij iede- ren titel was aangegeven, hoeveel tijd men noodïg had om bij de bijdrage te lezen. BijvoorbeeldInterview met Ford tien minuten De geheimzinnige poederdoos, novelle 24 min. 30 sec. Grillen der dames, geïllustreerd 19 minuten, enz. Als nu een zakenman uit New-York, die 's morgens naar de City rijdt, het tijdschrift koopt, kan hij natuurlijk, als de rit 20 minuten duurt. De geheimzinnige poeder doos niet lezen, omdat hij dan 4 min 30 sec te kort komt. Hij zal zich dus liever 19 minuten met de Grillen der dames bezig houden. De twintigste minuut ris keert hij dan maar 't zal wel niet altijd precies uitkomen. Immers, al normaliseert men daarginds alles, 't is niet aan te nemen, dat nu reeds alle Amerikanen even vlug lezen. Dq> aangegeven leestijd geldt natuurlijk vocaj den Amerikaan in-doorsnee. Waarschijnlijk worden al die tijden aldus vastgesteld de hoofdredacteur, een klerk, en de schoon maakster lezen ieder een proef, en uit de drie verschillende leestijden wordt het genu 'delde berekend'. Ondanks alle nauwkeurigheid echter blijven moeilijkheden niet uit. Zoo schrijft bijvoorbeeld een lezer: „In uw laatste num mer staat als leestijd voor de misdaadno- •velle De verschrikkelijke schrijfmachine 22 minuten aan gegeven. Dat klopt niet: nai vijf minuten reeds zwaai je dien onzin in een hoek. Een lezeres schijft: „De verrukkelijke schets Tom en Daisy staat op 14 minuten. Maar dat gaat niet. Er bomen 27 bussen in. voor en alleen om je die in te denken he(b je 41 minuten noodig". Een "oude heex: „De grillige Gasbuis kan, naar u beweert in 1G minuten gelezen worden. Het verbaal is echter zoo grappig dat er van 't lachen twee knoopen van mijn vest sprongen ,die ik er meteen weer aan moest naaien, hetgeen 8 minuten duuri de, zoodat de geschiedenis den lezer 24 min. lang in beslag neemt. De redactie is nu van plan een prijfei vraag uit te schrijven. Er zullen niet alït leen geldprijzen, worden uitgeloofd, malar ook stophorloges, die de lezers bij hual lectuur gebruiken kunnen. t K 5»~v Ar lJVjf h. K v lf jjj. k. V %tr s; jN jat fey "^0, >Wij waren weet voor het eerst na de vacantie op onze dub bijeen en natuurlijk kwam het gesprek als van zelf op' dat wat we in onze vrije weken beleefd hadden. Een ieder vertelde, tot de beurt aan Greetje kwam, Greetje, die ons met haar verhaal zonder meer de loef afstak. „Ik," zei ze zonder blikken of blozen, „ik heb de Witte Wieven opgezocht." „De Witte Wieven, wie zijn dat?" wil den we weten. „Die wonen in de Wittewievenkuil," lichtte ze ons ia. „En de Wittewievenkuil, waar vindt je die?" „Bij Lochem." „Vertel eens, wat zijn dat nu toch voor wieven?" „Aardgeesten," zei de rare Greet met een geheimzinnig gezicht, „en ze schijnen volgens de overleveringen lang niet mals te zijn. Het zijn wat je noemt juffers met haar op hun tanden. Ze wonen big voorliefde in een kuilof in een heuvel en dragen lange, «itxe nevelkleden, waar in ze onhoorbaar langs de wegen zweven, heel geheimzinnig en stil." „Zo ontmoette ik hen, of liever dat gene, wat de overlevering stof tot die ro- mantise sage. gaf, de avondnevel, die bij zonsondergang als een mist over de vel den trekt ui waarin de wind geheimzin nige gestalten vormt, langgerekte nevel slierten als de schimmen van vrouwen in lange gewaden. Een keer dat ik er in mijn eentj'e met de fiets op uitgetrokken was, en op de hoge Lermvan een weg uitrustte, zag ik voor het eerst die nevels en^fcegreep toen plotseling, hoe de sage ontstaan moest zijn. Maar luister liever wat de boeren van de wieven vertellen; dat is veel roman- tiser dan een nuchter verhaal over nevel slierten. Ze doen geen mens kwaad, als je hen maar met rust laat en niet bespot. Dan leven ze rustig in hun „belten" en wanneer je goed luistert, en het is een stille avond, dan hoor je hen zingen en het geklapper van hun weefgetouw. Want ze spinnen de hele lange nacht, hoewel ze het toch hele maal niet nodig hebben zo hard te wer ken, want ze zijn rijk, heel rijk die witte wieven. fn hun onderaardse bergplaatsen bergen ze vele, schier onmetelijke schat ten, "van zilver en puur goudvaatwerk van het edelst metaal en sieraden bezet met flonkerende edelstenen. Zijn ze je goedgezind, dan kunnen ze je in één" dag schatrijk maken, maar plaag je hen, pas dan maar op, want dan zijn ze niet mis en ze kunnen hard lopen ook. Dat ondervond een boerenknecht, die zo grappig was geweest om een van de wie ven u;t te noodigen om met hem naar de r kermis te gaan. Er zaten drie raven, Ze waren zo oud, Op de hoogste boom In het donkere woud. - Zei de eerste: ik weet Al was 't gisteren geschied, Hier bloeide de heide; Het bos was ©r niet. Zei de twede: „.Ta, ja, Het bos dat er stond, Was gekapt; o, dat klnok Wel uren in 't rand!. Zei de derde: Daarvoor Dia's langer geleden. Was 't bas hier veel dichter Werd' door niemand betreden. Toen woonden-er kabouters In grotten en holen, Ze bliezen, de blaasbalg Boven gloedhete koïèn. Ze smeedden en klopten Bat was me een teven; Dfe mensen die hebben Ze allen verdreven. Zo spraken de raven. Wat waren ze oud; Zoals ze daar zaten In 't donkere wood! Hij deed het eigenlijk om èr zijn vriend van te overtuigen, dat hij niks niet bang was voor die wxoven. Maar opeens klonk daar een stem, die „dat is goed** zei, en het witte wieve kwam wezenlijk de berg uit. Toen schrokken die kennisvierders zo danig, dat ze het op een lopen zetten. Maar het wief holde hen na, steeds har der, zo snel, dat ze nog maar net de veilige huisdeur achter hun bibberende benen konden sluiten. Juist toen ze goed en wel linnen waren, boorden ze een harde bons op de deur, en de volgende mor gen, toen de zon weer scheen en zij dorsten kijken, vonden ze het braadspit van de balorige juffer in het a>ut steken. Dat had das een haartje gescheeld of qj hadden het naar hun hoofd gehad'. Dus je ziet, spot niet met d© wie* ven. Doe liever als die arme jonge boer en zijn bruidje, die iedereen uit het ge buurte op hun bruuiloft noodden, en ook die juffers niet vergaten, omdat die toch óók tot de naaste buren hoorden. Zij kwamen die eigenste nacht en zweef den als een ijle witte mist romjhet eenzame) boerderijtje. Ik aenk dat ze die twee als haar be schermelingen aangenomen hadden, want voor de schouw legden zij als bruidsgift een gouden braadspit neer en later ging al wat men onoemam op de hoeve zo voor spoedig dat de bewoners het tot grote rijkdom en aanzien brachten. OUWE JONGEN BOORT DINGEN RUlSx LANGS DIE KAB DAAR BIJ VOLGENDE LANTAARN 3ESOHRBVEN DOOS DEN ïMOM WEET NIET DAC No. 8 CEBKBN&GEN VAN ALEXANDER r a vvnvTi L-* jf 't irsM-m/tk ■vAÉÊf* L. 1 A t rëvli t hJi w

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1941 | | pagina 6