De bijeenkomst te Amsterdam
Donderdag 22 April 1943
SCHfEDAMSCBE COURANT
Po,g. 2
Redevoeringen van commissaris-generaal Schmidt en den plaats
vervanger van den Leider, Van Geelkerken
De Führer is het beeld van
het Duitsche volk
(Vervolg vau pag. 1).
Men heeft geen enkelen, man gevonden, die
werkelijk verantwoordelijk was, waal de z.g.
leiders van dezen staat en do minister-presiden
ten enz., hebben zich altijd kunnen beroepen
op hun parlementaire meerderheid. Neen, een
democratie ia dear waren zin des woonls, waar
•het vo]k aan. het woord komt en zijn recht
krijgt, is slechts aanwezig, wanneer mannen uit
liet volk die gaamo do verantwoordelijkheid op
zich nemen, zelf de leiding aanvaarden en be
reid zijn altijd ook persoonlijk de volle verant
woordelijkheid te dragen voor datgene, wat zij
ondernemen.
Tegen de liberale wereld
beschouwing
Do Führer heeft zich ook moeten keeren legen
do liberale wereldbeschouwing. Do liberale we
reldbeschouwing, dat is dio kijk op do dingen,
die eikoen wil laten doen wat hem in zijn
kraam van pas komt. Vrijheid noemt men dat,
in werkelijkheid is hot bandeloosheid en tuch
teloosheid. Dat kan wellicht gaan in. tijden die
overigens geen groote eischen aan een gemeen
schap stellen, maar niet op oogenblikken, waar
op van allo kanten vijanden binnendringen. Ei\
die dringen niet altijd slechts militair en mot
geweld binnen, neen, dio sturon altijd hun. vijf
de colonne, namolijk hun denkbeelden, voonut.
Do vernietigende denkbeelden sturen zij voor
uit en daarvoor staan in oen liberalen tgd deu
ren en vensters open. Dio denkbeelden ver
nietigen het volksche, hot nationale bewustzijn.
Dat was 'dio moreeie houding, wanneer men
nog van moraal wil sproken, die gelachen
hooft wanneer or iemand nog sprak over hot
volk en over do natie, dio gelachen heoft, waa-
noar iemand verlangde, dat man-hulde bracht
aan de soldaten die vier jaar in den oorlog
gestaan hebben. En tegen deze moreeie hou
ding heeft de Filhrer zich met alle energie
gekeerd. Evenals hij met hot communisme het
bolsjewisme, dat uit het Oosten komt, moest
verdrijven, zoo moest hij ook dien liberalen
geest die van het Westen komt, uit het Duit-
sche voik bannen.
Immers, in het Westen ontstond een groote
macht, dio het kenmerk is van deze wereld
beschouwing. Dat is het Amerikanisme, dat is
da boerschappij van den liberalen wereldgeest,
van do plutocratie, dio alles wat bindt, wil
vernietigen en losmaken opdat zij rustig van
het standpunt van het geld uit alles kan be
heers chen.
Daartegen heoft de Fiihresr zich duidelijk
gekeerd en tot zich zelf gezegd: Noen,
met dezen geest wit ik niets te maken
hebben. Ik weasch een geest, die er trots
op gaat, Duitsch te zijn, en voor u een.
geest *dio er trotsch op is Nederlandsch
ts zijn, en uit Nederlandschbloed voort
te komen. Uit het Mood komt de ware
cultuur. Niet die eenheidscultuur als daar
ginds. Laten zij in Amerika hun oultuur
maken. Wij zullen die niet vernielen. Al
worden zij ook soms in hun onbeschaafd
heid oen beetje onaangenaam, zij moeten
daarginds bleven, en hun gemeenschap op
bouwen. Maar hier bij ons hebben zij niets
te maken, dat gaat hun in het geheel
niets mm, daarvan hebben zij niets begre
pen en zuilen zij niets begrijpen.
Wat zij hebben, dat is, ik zou willen zeg
gen, naar onze begrippen een cultuur van koel
kasten en conserven en het hoogtepunt dat 'zijn
die platinablond geschilderde eenheidsgezichten
van. hun vrouwen.
Zooiets hebben wij niet noodig, die cultuur
mogen zij zelf houden.
- ^"•■^Tég'e'n"rite"Yör«i'enr~*
Kameraden, bet is duidelijk, dat do Führer
zich ia dit verband met bizoridero beslistheid
moest keeren tegen een groep, die destijds
tot de inwoners van het Duitscho Rijk behoor
den, namelijk de Joden. Want do Joden zijn
■op al dio gebieden de drijfveeren. Do Joden
vinden wij als reien aars, woordvoerders, sti-
moleerders van de communisten zoowel bij het
grootkapitaal ais bij het liberalisme, kortom,
overal waar het er om gaat, de volksche ge
voelens te onderdrukken en te vernietigen, daar
kan men ze vindon.
In het Duitscho volk werkt do Jood ver
nietigend. De Jood werkt in het Duitsche voik
zoodanig dat hij tenslotte de geheele ordening
vernietigt. Dientengevolge is het uitsluitend een
zaak van het Duitsche volk of hot den Jood
in zijn gelederen nog wil dulden of niet. En
wanneer do Duitscher besluit dat de Jodon in
zijn gelederen «sa in zijn gebied niets meer te
maken hebben, dan is dat een daad van nood
weer die niemand anders iets aangaat. Daar
over is een groot ramoer ontstaan in Elfge
land, in Amerika en in verschillende anitere
staten. Nu zou ik een voorstel willen doen,
een voorstel wellicht niet uit goedheid, maar
uit goedkoopte. Ik heb onlangs gehoord en u
weet het allemaal, dat de oorlogskosten van
de Amerikanen reeds de 100 nxUliard dollar
verre overtreffen en dat zij eind 1943 waar
schijnlijk het bedrag van 300 jniiiiaru uOiitiT
bereikt zullen hebben en dat van 194-1 af den
Amerikanen eiken dag oorlog 1 milliard dol
lar zal kosten. Dat is veel geld. Maar wan
neer de Amerikanen in plaats van dat alle
maal te steken in wapenen en in geschut en
In" kanonnen en in schepen dio zij verliezen,
slechts reen honderdste deel van dit bedrag,
dus slechts twee, drie of vf&r milliard dollar
zouden besteden om den Joden de emigratie
uit Europa mogelijk te maken en om die ge
liefde Joden toch eens ginds aan hun hart
te kunnen drukken, dan zouden allen geholpen
zijn. Dat is mijn voorstel.
U zult mij toegeven, dat dit voorstel een
voorstel is terwille van do goedkoopte, want
in plaats van zes of zeven honderd milliard
dollar in den loop van drie of vier oorlogs
jaren te besteden, moeten zij liever, drie, vier
of vijf milliard dollar uittrekken en "de Joden
naax 'hen toehalen. Maar dat willen zij niet,
want dan zouden hun eigen volkeren zich
aan die-raadgevers' ergeren.
Kameraden, do Führer heeft gezegd, dat
het Jodenprobleem zal worden opgelost en
het Jodenprobleem zal ook in Nederland
woTden opgelost Ik geloof dat voordat dit
jaar vers'treken is het Jodendom ook uit
net Néderiandsche volkslichaam zal - zijn
weggenomen-
Tegen het politieke con-
fesslonisme
Kameraden, de Führer moest zich met nog
een ander geestelijk verschijnsel, dat poiitioke
consequenties had bezighouden en dat was
hot politieke confessionisme, d-w.z. het stre
ven om de geloofswaarden te gebruiken voor
politieke doeleinden. U zult u namen herinne
ren als Erzbergar, namen die dus op dezelfde
bladzijde van de Duitsche geschiedenis staan,
die het zwartste hoofdstuk van ons volk be
vat. Toen heeft de Führer een duidelijk© lijn
getrokken. De partij staat op het standpunt
van het practisch christendom, de partij dringt
zich ook niet in den godsdienst in, zij dringt
zich niet in de betrekking van den individu
tot God er. tot het hiernamaals. Maar op poli
tiek gebied'mag het geloof niet misbruikt wor
den. Er is indertijd oen groot rumoer ontslaan
en men heeft gesproken van gewetensdwang en
dergelijke dingen. Nu vraag ik u, waar was
do gewetensdwang Was de gewetensdwang bij
ons die ons er nooit om bekommerd hebben,
welk geloof eikVan onze partijgenoolen aan-
Hangt, die er nooit bij onze hulporganisaties
op «enigerlei wijze naar gevraagd hebben? Of
is de gewetensdwang bij hou geweest, die een
christelijke begrafenis of do sacramenten ge
weigerd hebben aan degonen, Ulo toch eigen
lijk al liuu krachten en alles wat in hun. ver
mogen is slechts wilden wijden aan do volks
gemeenschap?
Ik geloof, dat wij juist tlians kunnen zeg
gen, dat hot het nationaal-socialisme is, dat
hot avondland en daiumode ook do Christelijke
roligio verdedigt, wülko fonder erbarmen weg
gevaagd zou woiden, wanneer liet bolsjewisme
zou komen. Dan kju een aartsbisschop van
Canterbury praten zooals hij wil en zeggen,
dat hot bolsjewisme een vuurloron is in duis
teren nacht. Of zijn deken „kan vurklnreu, dat
do bolsjewisten ontroerende diep-religieuze moa-
sclieu zijn. Laat hij de Polen thans 'vragen
hoe diep ontroerd zij zijn door het bolsje
wisme, dan1* zal hij hot antwoord van Katyn
krijgen. Neen kameraden, do lijn is voor ons
volkomon duidelijk. Het nationaal-socialismo
dringt op geen enkele wijze do geloofsterreineu
bannen of in de verhouding van den meusch
tot god., Maar het nationaal-socialismo eischt,
dat de buiten-kerkelijke organisaties, dat zijn
dus do organisaties, die niet onder het canon-
meko kerkrecht vallen, in de leiding staan,
volksche gemeenschap. Dat is voor allo par-
volksche gemeenschap., Dat is voor allo par
tijen steeds hot besto.
Tegen deze denkbeelden en machten is do
Führer opgetreden en tegenover hen heeft hij
het parool van" de volksche gemeenschap ge
stold, d.w.z. van do overtuiging, dat, wat
wij zrjn, voortkomt uit het bloed van ons
volk en dat derhalve alles wat wij hebben,
aan deze volksgemeenschap moet worden ge
geven. Ihj heeft derlialvo het nationaal-socia-
iisme geplaatst tegenover de negatieve verschijn
selen uit don tijd der ineenstorting van 1918.
Het nat. socialisme thans
Nederlanders! Het is niet gemakkelijk hier
van nationaal-socialisme to spreken. Wel bij
jullie, calionaal-socialisten, want jullie hebt hot
begrepen, maar niet bij die Nederlanders, wien
door vijandelijke propaganda sleclits gruwel
sprookjes verteld worden. Het is moeilijk thans
van nationaal socialisme te spreken, omdat inen
jullie zal antwoorden: Nou ja, maar de uit-
-werking van het nationaal-socialisme is nega
tief. Vroeger ging het ons beier. Dat- is juist.
Ik bau volkomen op de hoogte. Ik sta midden
onder juLlio, ik weot dat, maar juist liier m
deze provincie Liraburg, in dozo provincie der
arbeidende menscben heb ik zoor veel vertrou
wen ten aanzien van het uiteindelijke oordeel,
want, gij moet welen, dat do arbeider de
mensch is, die altijd nog liet grootste idealisme
toont, dio zich altijd nog bet sterkst voor
ideële doelstellingen inzet. Hij is niet zooals
degenen, dre over groote bankrekeningen be
schikken en bij alles wat zij donken, steeds
slechts er een blik op werpon hoo de bank
rekening er daarbij uitziet. Neon, de arbeider
verlangt natuurlijk wat hij en zijn gezin noo
dig heeft, maar dat is niet alles. Het gaat
hem om zijn positie in de volksgemeenschap,
het gaat hem erom, dat hij ook werkolijk de
waardeering krijgt, waarop hij aanspraak heoft.
Daarom, kameraden, heb ik zoo'n vertrouwen,
want dat zal allen duidelijk zijn, dat zullen
wij een ieder begrijpelijk kunnen maken, dat
het nationaal-socialisme onvoorwaardelhk, on
veranderlijk en zonder het .minst© compromis
te sluiten, erop neerkomt, dat de prestatie en
'aên"*'ooF,'1"kapitaalwaarde of wat het ook~an-
ders zij, in het middelpunt worden geplaatst
van onze overweging en onze plannen.
Dat is het wezenlijkei En dan dit voor
don twijfelaar: Hot is niet het nationaal-
socialisme, dat deze omstandigheden ge
schapen heeft, hot is de oorlog, do oor
log, dien de anderen begonnen zijn om
het nationaal-socialisme om te brengen.
De oorlog alleen" heeft doze omstandig
heden geschapen. Maar door deze omstan
digheden zullen wij ons er niet onder
laten brengen. Dat zal alles doorstaan en
verdragen worden, want achter dezen strijd
staat onze overwinning en onze overwin
ning is de overwinning van het nationaal-
socialisme de overwinningvan dan ar
beidenden mensch op het kapitaal.
Daarom is het immer tot don tweedenwe
reldoorlog gekomen, alleen omdat al deze mach
ten, dio de Führer in liet Duitsche binnenland
bestreden heeft, nu voor Duitschland zijn opge
staan om dit nntionaal-socialïstischo Duitschland
te vernietigen. Opdat niet dit „vreeselijke" voor
beeld, dat het Duitsche volk onder Adolf Hitier
geeft, een voorbeeld wordt voor andere vol
ken en navolging vindt. Daardoor is hot tot
Jen tweeden wereldoorlog in zijn hcclen ont
zaggelijken omvang gekomen, kameraden.
Do veldheer Adolf Hitier
Na den politicus Adolf Hitler komt thans
do veldheer Adolf Hitler. Gij zijt zelf getuige,
maar wij verliezen menigmaal den rffaatstaf.
Nu zeg ik jullie één ding: overdenkt „allo
veldhecrprestaties, die wij liior oji ons half
rond in alle tijden ooit hebben gehad. Er be
staat geen enkele, dio vergeleken kan' worden
met die van den Führer, wanneer wij aan den
Poolschen veldtocht o£ aan do veldtochten in
hot wésten denken. Vroeger waren jaren van
strijd noodig om to bereiken, wat hier in weken
is bereikt. Denkt eraan, dat vroegere genera
ties om het een en ander steeds over/en weer
geworsteld hebben en dat het nooit mogelijk was
om b.v. het vasteland van Europa in één
militaire hand to krijgen. De Führer heeft dat
tot stand gebracht. Denkt eraan, dat het nog
nooit iemand gelukt is, deze horden van hot
Oosten zoover torug to dringen als thans en,
hen daar ook torug te houden. Vandaar ko
men zij niet meer te voorschijn.., Tusschon
Taganrog on Leningrad komt geen bolsjewist
-meer naar het Westen. Onze kameraden staan
thans in den strijd in Tunis. Do strijd is
moeilijk. Wij weten niet, hoo hij zal alloo-
pen. Maar één ding is duidelyk, daar con
centreert zich alios, wat het Westen ook maar
ergens aan troepen, tanks en geschut en aan
vliegtuigen kon missen. Vier -legers stormen
daar in op onze troepen. De tegenstanders
bekennen reeds heden, dat hun verliezen
130.000 man bedragen. Dat' is een voorproefje
van wat gebeuren zou wanneer hot Westen het
eenmaal mocht wagen voorbij het voorterrein,
over den tankj^racht van do Middellandsche
Zeo, den Atlantischen Oeuaan on het Kanaal
naar den overkant te komen. Het is or slechts
een voorproefje van. Want van één ding hooft
de Fulrrer ons tot den laatsten man vervuld:
van den ijzeren wil tot don strijd! Dat is
het belangrijkste, want wij hebben reeds de
overwinningen bevochten die wij noodig hebben.
Da anderen, die hebben wellicht successen be
haald, maar met do overwinningen moeten zij
nog pas een begin maken. En dozo, overwin
ningen zullen zij niet bereiken, want ieder
van ons, Duitscher, of Nederlander, of Vla
ming of Noor, ieder, die aan het front staat
hééft den wil tot do overwinning. Maar dat is
het niet alleen, do weg naar do overwinning
is het belangrijkste. En do weg naar do over
winning is in dit geval do ijzeren wil tot den
strijd on do ijzeren handhavingswil en wanneer
er dan al iemand moet sneuvelen, dan moe
ten eèrst twee of drie Engelschen of Amerika
nen vallen, voordat een. van ons zijn wapen
uit de handen zal geven.
Wat is Europa I
Kameraden! Het gaat om Europa. Do Lei
der lieeft n dat uiteengezet. Hot gaat vol-
komen duidelijk om Europa, dat zien wij allen
reeds in. Juist in 'deze pauze, waarin het
Rinnen-Aziatischo continent met het bolsjewis
me zich tegen ons concentreert en aan den
anderen kant Amerika zijn krachten verzamelt
en ook een woord bij ons wil meespreken,
dat het om Europa gaat. Wat is Europa dan,
moeten wij in dit geval "vragen? Wij zien
het duidelijk, wanneer wij aan hot bolsjewis
me denkon en wij zion het, wanneer wij aan
het Amerikanisme denken. Beide machtsgroepen
zijn naar ras en cultuur "oen mengvaL
Europa, dat is hot tohuib en do beschermde
plarts van de volksche individueels persoon
lijkheden, die menigvuldigheid, die bloeseming
van folklore, die wij Üiij ons hebben, het is
het schoone en ons eigene. Deze oorspronke
lijke cultuur, dia gegroeid is uit het eigen volk,
uit het eigen blood, dat is Europa. En opdat
dit ons niet zal worden ontnomen, daarom gaat
do strijd.
Ziet, kameraden, er zijn natuurlijke spannin
gen, er zijn. spanningen geweest in Europa, die
individueoio persoonlijkheden, dio veelvuldigheid
der volken, die eeuwenlang tot den oorlog ge
beid hebben. Thans moet dat anders zijn,
thans moeten deze spanningen er toe dienen
de capaciteit van ieder individu in hot belang
van het geheel nog op te voeren. Spanningen,
dio aan gene zijde hij het bolsjewïsmo af
gehandeld worden mot een schot in den nek
on bij het Amerikanisme aan den overkant mot
dio eenheidslieschaving en eenheidscultuur. Wan
neer wij Europa zoo opvatten, dan weten wij,
dat wij inderdaad hot Amerikanisme en bolsje
wisme verre van ons moeten houden, want ail-
deis is het met dit avondland gedaan.
Dan zien wij echter ook do volkomen dui
delijke basis, waarop wij deze nieuwe orde in
Europa kunnen voltrekken. Volgens onze poli
tieke opvatting vooronderstellen wij een plicht,
dat is do verplichting van ieder Europeaan
en ieder Europeesch volk lot bescherming-van
deze Europeesche cultuur aan te treden legen
iederen vijand van builen. Dat oisclion wij het
eerst.
Daaiuit vloeit hot recht voort voor olk van
deze volken en voor ieder Europeaan tot ont
plooiing van zijn eigen persoonlijkheid uit zijn
bloodsgemeenschap en- lint doei voor allen is
een werkelijk waarachtige sociale gemeenschap
to vormen, waarbij wij do matoricele waarden
uitschakelen en waarbij wij de prestatie van
don enkeling op den voorgrond stollen volgens
do leus: Wio meer presteert is meer waard.
Dat zal ook in Europa liot beginsel zijn vodr
do toekomstige orde. 1
Kameraden, hot Duitsche volk is reeds vol
gens dit beginsel aangetreden en wij zien thans
dat dezo beginselen van het Duitsche volk
als nationaal socialistische beginselen in zeker
opzicht ook de grondslagen kunnen ^zijn. voor
do nieuwe vorming van dit Europa. Dat wil
niet zeggen dat do politieke vorming van het
nationaal-socialisme moet gelden voor allen. Do
politieko instelling is een taak van overtuiging,
niet van dwang. Daaraan houden wij vast.
Hot nationaal-socialisme is geen exportarti
kel, maar wij wilton ook geen politieko impor
ten hebben uit continenten, die met ons niets
to maken hebben. Wanneer wij het daarover
eens zijn geworden dan kunnen wij rustig spre
ken over,het .doei en den afloop van dezen
tweeden wereldoorlog.
Eén ding is ons duidelijk: Duilscliland en
zijn bondgenootem zuilen de wapens nooit
uit handen leggen zoolang er nog ergens
een aanval op Europa plaats heeft. Maar
wanneer eens het oogenblik gekomen zal
zijn, dat allo 350.MO.000 Europeanen heb
ben ingezien, waar hot om gaat, dan ver-
zeker ik u, dan is de oorlog uit, dan
waagt niemand het meer Eurppa aan te
vallen.
Stelt u slechts eens voor: Wanneer b.v. de
Westelijke volkeren zouden zeggen: Wij zullen
niet dulden, dat Engeland en "Amerika voet
vatten aan onze kust om de Duitschers in den
rug aan to vallen. Dan komen do anderen stel-L
lig niet meer en wanneer er uit het Westen'
geen gevaar meer dreigt, dan is de zuivering
van het Oosten nog slechts do kwestio van
kortcren of langoren tijd. J-
Hoe de Nederlander den
toestand njoct zien-
Ziet kameraden, wij hebben eens con brief
gekregen van een Nederlander, toen wij over
do Europeesche solidariteit gesproken haddon,
waarin stond, dat do Duitschers die solidari
teit moeten bewijzen door dit land te verlaten.
Ik antwoord dézen man eenvoudig: Mijnbeer,
u hebt lioelemaa! geen vermoeden, wat er in
eiken Duilscheu soldaat omgaat, die hier in
IVTSXrUiaWA* jkU vïi r-Tjit rvuhuCJ. tiUOii III JiCL OUSXtSU
in den hardsten strijd gewikkeld ziet. Er ,is
stellig geen Duitscli soldaat'' te Vinden, die
niet ruct de grootste bereidwilligheid en vreug
de bet land zou verlaten om de kameraden m
het Oosten te helpen, wanneer hij er zeker
van was, dat hier in dit land niet do Engel-
schen zouden landen om ons in het Roerge
bied to overvallen.
liet is zaak van do Nederlanders .den toe
stand zoodanig in te zien, (Ut wij die rust en
overtuiging krijgen, dat' hier de Nederlandsche
kust als een Europeesche kust wordt gehand
haafd en beschermd, terwijl wij onze histori
sche taak in hot Oosten vervullen en daar
ons bloed voor geven. Een mogelijkheid zou
Bb.v, voor ons zijn, wanneer het Nederlandsche
volk do nationaal-socialistischo leiding zou vol
gen.
Krnneraden. Wanïieer wij dezen oorlog over
zien en in zijn uitwerkingen gadeslaan, aan
kunnen wij he( volgendo zeggen: Wanneer de
tegenpartij aan haar overwinning probeert - te
denken, is het haar thans reeds bang te moede.
Ik herinner u aan de woorden van den Ame-
rikaanscho vice-president Wallace, dio zeide
vroes te koesteren, dat er na dozen tweeden
wereldoorlog nog een derde wereldoorlog zal
komen en de man heeft volkomen gelijk. Daar
ginds zijn zoodanige tegenstellingen aanwezig,
dat er na oen overwinning der anderen die
wij zullen verhinderen stellig oen derdo
wereldoorlog zou ontstaan.. De derde Wereld
oorlog zou echter op Europeeschen bodem wor-
den geroeid. Dit feit, dat elkeen voor oogca
dient te houden, geeft ons do ijzeren vast
beradenheid, do wapens nooit uit handen te
leggen, maar do overwinning te behalen. En
niet alleen do vastberadenheid, maar zelfs liet
blijde vertrouwen, want wij kunnen zoggen
wanneer wij overwonnen hebben, dan zat er
ter wereld nauwelijks nog iemand zijn, dio niet
ergens zijn ordening zou kunnen vinden.
Do Amerikanen kunnon daarginds, hun orde
ning maken, do Engelschen kunnen mot de
Amerikanen uitmaken, hoeveel zij nog van hun
worcldrijk zullen overhouden. Wij hier in Europa
zullen een goede ordening tot stand brengen,
_waarin allen tot welstand en .veiligheid zuilen
gorakem Daarginds zal het bolsjewisme, do
goesel dor menschhcid, verdwijnen. Het goede
recht slaat aan onze zijde on do goede zaak
is hij ons I Wanneer men dat zoo duidelijk
inziet, heeft men zijn absoluut vertrouwen.
Dan kan er niets gebeuren, dan mag er ko
men, wat komen wil. Hot kan eenvoudig niet
in don geest van de Voorzienigheid zijn, dat
Duitschland dezen oorlog verliest, want wan
neer Duitschland dozen oorlog zou verliezen,
dan zou het mot Europa, met het avondland
gedaan zijn. De cultuur van vele duizenden
jaren. zou dan voor altijd vernietigd zijn. Neon,
ik heb het absoiuto vertrouwen," dat wij en
met ons Europa den oorlog zullen winnen.
Met Adolf Hitler naar de
overwinning
Kamoraden. Zoo heeft ons thans, op den
54sten verjaardag vau den Fuliier, dit over
zicht den man getoond als politicus, als veld
heer en als staatsman. Maar nu nog één
ding." Ik heb u reeds gezegd, het geheel
wordt gedragen door de persoonlijkheid van.
Adolf Iliüer als mensch. Ge moot u voorstel
len: eon man, die zulk oen geweldige macht
in zijn hand heeft, die zoo geweldig- veel
beteekont, die man is de eenvoudige monscli
gebleven, zoonla hij uit den wereldoorlog kwam
in 1918. Dat is het wonderlijke voor-- allen,
dio den Fulirer kennen, die in zijn omgeving
verkeeren, die hem zien. Hij is precies zoo
de eenvoudige man van het volk als toen. Hij
heoft geen andere belangen gekregen/ Hij heeft
in het geheel goen andere Mangen dan zijn
volk. en zijn taak. 'Daarop is hij geheel in
gericht.
Als eenvoudige zoon is liij uit zijn volk voort
gesproten en de eenvoudige zoon van dit volk
is hij gebleven. Hij kont alle zorgen van den
eenvoudigon man, hij kent alle zware -beleve
nissen van den soldaat; dat alles heoft hij in
zichzelf bewaard. Ziet, dat is de grootsto
waarborg voor ons succes: dat de man, die
alles in handen heeft,-'als mensch blijft staan,
dat hij do som van allo ieed, alle zorgen van
deze 100 millicen zielen in zijn hart vermag
op te nemen en dat hij uit de -som van die
zorgon en' "dit lijden de ijzeren hardheid van
zuil, wil vormt, waarmede hij het lot van dit
Duitscho volk en mans "van -ganscli-Europa
leidt. En daarom kameraden, ons ijzeren ver
trouwen is: Met Adolf Hitler naar de over
winning I
Heil den Führer!
Duitsche ca Nederlandsche nationaal-socla-
listen hebben Dinsdagavond in 't Concertgebouw
te Amsterdam gezamenlijk den verjaardag van
den Füber gevierd.
Qeen uitbundig feest vol uiterlijkheid, maar
en stijlvolle herdenking, passend in den ernst
der "tijden. Van hun liefde en bewondering voor
den Führer en van hun trouw aan hem getuig
den generaal-kommissar Schmidt en de plaats-
- vervanger van den Leider, C. van Geelkerken.
De bijeenkomst, die o.m. werd bijgewoond
door vele militaire en burgerlijke autoriteiten
werd geopend met een muzikale inleiding door
een kapel van het luchtwapen.
Nadat de Duitsche en de Nederlandsche vlag
en de vlaggen van het D.A.F., de S.S., de Hit-
lerjugend, de N.S.B., de W.A. en den Jeugd
storm waren binnengedragen, nam General-
kommissar Schmidt het woord.
Commissarts-genrasS Schmidt t
Steeds is hij'dezelfde gebleven
In duidelijke lijnen schetste do Lei ter «wan. het
Arbeitsbereich, Hauptdienstleiler Schmidt, op
grond van. do ervaringen van een man, die zelf
actief aan den strijd hoeft deelgenomen, een
beeld van de strijderspersoonlijkheid van den
Führer. Ais onbekende soldaat, die vier jaar
lang ia den hardsten strijd als lid van de veld-
grauwe schare aan het front lag, stond Adolf
Hitier na do ineenstorting op als roepende om
de ziel van den Duitschon mensch to winnen.
Van-1918 tot 1933 leverde hij in deze worste
ling slag na slag om dan na 1933 arbeid en
brood voor alle volksgenooten te verzekeren
door de arbeidsslagen, de kelens van Versailles
te verbreken en Duitschland te bevrijden van
hot gevaar van het bolsjewisme. Geweldige
prestaties werden uit .eigen kracht tot stand
gebracht in vreedzaam opbouwwerk, de- Duit
schers in de Oostmark en iri het Sudetenland
werden teruggehaald binnen het Duitsche rijk,
tot Danzig de ontketening vormde van het con
flict, dat gezocht wenl door do bolsjewistische
en liberalistische krachten. Do vredesstem van
den. Führer werd door de vijandelijke mo
gendheden genegeerd, men wilde den vreedza-
xnen opbouw van Duitschland niet. Duitsch
land staat niet eerst sedert 1939_, maar reeds
sedert 1914 in den strijd. In de eerste linie
strijd steeds de onbekende frontsoldaat Adolf
Hitler. Steeds is hij dezelfde gebleven; hetzij
ais eenvoudig frontsoldaat tijdens do gevechten
in het Westen, hetzij als politiek soldaat in
het volk, hetzij .als soldaat van. den arbeid,
hetzij als garant voor de pacificatie van
Europa. Daarom hebben, wij ook het recht ge
meenschappelijk met onze Nederlandsche kame
raden dezen vierden verjaardag van den Führer
in den oorlog te vieren. Want alleen hij is
thans de garant van het leven in Europa.
Behalve het moordenaars- en bandietendom
van. ïict bolsjewisme stelde spr» vervolgens tiot
gangsterdom van de Engelschen en Amerikanen,
dio vrouwen en kinderen vermoorden, aar. do
kaak en kenmerkte hen als dezelfde krachten,
die door het jodendom gewekt zijn. In den
strijd tegen deze krachten hebben wij een groote
lotsgemeenschap gevormd en buiten de grenzen
van ons Duitscho vaderland treden Nederland
sche, Deensche, Vlaamsche en Noorsche na
tionaal-socialisten aan, gemeenschappelijk met
de bondgenooten der spihnogendhoden. Aan hun
hoofd marcheert een man die don strijd kent,
err die steeds bereid was tot den 'hoogsten on-
zelfzuchtigen inzet, die steeds onder ons stond
als de earsto idealist Zooats hij sedert 1933
de uitsluitende verantwoordelijkheid voor
Duitschland draagt,-zoo draagt hij sedert 1939
de verantwoordelijkheid voor Europa. Hij heeft
derhalve ook het recht de hoogsto offers te
verlangen en een maximum is steckb slechts
gepresteerd wanneer do hardste nood daartoe
dwong. Wanneer het bolsjewisme eens zal zijn
opgeheven en het Americanism© teruggeslagen
zal zijn, zal een heerlijk groot Europa ont
staan, gevormd uit velo volken, maar "door ecu
onkelen wil opgebouwd, waarin dozo groote
Europeesche volkenfamilie hecht aaneengesloten
is en in "hét Noorden de Germanen oen enkele
groote lotsgemeenschap vormen. Wij zullen
dezen gemeenschappelijken strijd doorstaan, om-
dat aan ons hoofd dezo Führer marcheert,
een naamloozo nog in 1919, een grooto in 1933
en oen der grootsten in 1943. Daarom gelooven
wij aan onze overwinning, er moge komen wat
komen wil. Wij zullen onzen plicht doen,, trouw
gehoorzamen wij het bevel van den Führer.
Daarom geldt voor ons de oude roep: „Führer
beveel, wij volgen".
Van Geelkerkent „DeFührer
kan op ons rekenen
Vervolgens sprak de plaatsvervanger van den
Leider C. van Geelkerken, de "Duitsche en Ne
derlandsche nationaal-socialisten toe.
Op dezen dag, den geboortedag van den
Führer, zoo zeide Van Geelkerken, gedenkën
wij niet alleen dit heuglijke feit, maar meer nog.
Namelijk, dat midden in Europa een man staat,
die samen met Mussolini, de v^ripnden volke
ren en de vrijwilligers, alle krachten tot zich
trekt, die het goede willen in Europa, doch
waarop zich ook alle krachten richten, die het
kwade voor Europa willen.
Aan de eene zijde wordt deze man bemind,
aan de andere zijde gehaat. Over die haat wil
len wij thans niet spreken. Wij willen het slechts
hebben over wat ons verbindt. Wij danken de
N.S.D.A.P. voor de mogelijkheid, die ons 'gebo
den wordt om dezen dag mede te gedenken en
wij wenschen het Duitsche volk geluk, dat de
Führer weer een jaar gespaard is. Dit gedenken
doen wij niet plichtmatig, maar omdat wij het
gevoel hebben, dat hier meer gebeurt dan wij
ons ooit hebben kunnen voorstellen-.
Toen Adolf Hitler zich als zevende man aaii-
sloot bij de kleine groep van de Duitsche arbei
derspartij moet hij geweten hebben, dat hij door
de voorzienigheid bestemd was om het Duit
sche volk van zijn ondergang te redden.
In de jaren van strijd heelt hij steeds weer
de trouw van het volk'mogen ondervinden. Die
'trouw is er ook, nu Joden, kapitalisten en vrij
metselaars elkaar gevonden hebben met den wil
het Duitsche volk uit te roeien. De bombarde
menten, die het Duitsche volk dagelijks moet
dragen en die er op gericht-zijn de cultuurschat
ten van eeuwen te vernietigen, geven een in
druk van de genadeloosheid, waarmede deze vij
and strijdt.
Wanneer men nu vraagt, wat hebben wij met
dit alles te maken, dan antwoorden wij: dit is
niét alleen een Duitsche, maar een Europeesche
aangelegenheid. Het lot van Duitschland ls dus
het lot van Nederland. Hitler heeft ons gevraagd
of wij hem vrijwillig als Germaansch Führer er
kennen en 'ij, nationaal-socialisten, hebben va
harte ja gezegd. Want voor het eerst sinds
eeuwen hebben de Germaansche volkeren weer
een man gevonden, die in alles bewezen heeft,
hun leider te zijn.
Trouw volgen als alles goed gaat ls niet moei
lijk, maar trouw volgen als liet zwaar wordt,
stelt hooge 'eischen. Als er onder ons zijn, die
moe of mat worden, laten zij dan gerust uit
treden en uitrusten aan den kant.
.Wij zijn trotsch, dat wij hem volgen als vrije
Germaahsche menschen. Als wij allen ons geven
voor den strijd,'dan zal men,'hoe deze oorlog
ook afloopt, nooit Europa kunnenvernietigen.
Dit jaar is zwaar- geweest. Misschien ls het
komende jaar nog zwaarder. Onze rijen zijn ge
dund en ook dte der strijders aan,het Oostfront,
Maar toch staan wij nog onwrikbaar. De Euro-
peescïe gemeenschap, gebonden in kameraad
schap, zal den oorlog winnen.
- De Führer kan op ons rekenen. God spare
hem voor Duitschland, voor ons en voor Euro
pa. Samen marcheeren wij naar ons doel en op
dezen dag eeren_ wij hem met den ouden strijd-
roep: den Gerriïaanschen- Führer Adolf Hitler,
Sieg Heil!
De plechtigheid werd besloten met het spelen
van de Duitsche volksliederen en van de zesde
strofe van het Wilhelmus,
Göbbels aan den vooravond van
Hitters verjaardag -p
Aan den vooravond van don 20sten April
vond to Berlijn een feestelijke bijeenkomst plaats
waaraan door leidende vertegenwoordigers van
partij, staat en weermacht, oorlogsgowondon,
boivapeiiingsarbeiders t-n vele andere volksge
nooten werd deelgenomen.
Rijksminister dr. Góbbels hield een rede in
don aanvang waarvan hij verklaarde, dat het
Duitsche volk dezen dag viert in eon bizonder
ernstige houding en stemming. De oorlog heeft
zijn tot nu toe hardste stadium bereikt, een
uitweg uit zijn druk of zijn eindo zijn voor
eerst nog nergens te bespeuren. Do enorme af
metingen van zijn politieko en militaire ge-
boureu, die alle vijf de werelddeolen omvat
ten, treffen menscben en volken. Men ver
geet door do zorgen en den druk van deze
dagen maar. al te gemakkelijk, dat doze oor
log in tegenstelling met alle voorafgegane, oen
volkomen volksch en raskarakter draagt en
deihalvo aan beido zijden met zoo taaie ver
bittering wordt gestreden. De volken, dio er
aan deel nemen, weten nauwkeurig, dat het
ditmaal niet gaat om meer of minder belang
rijke grenscorrecties, doch om hun nationalo
leven. Dat bobben de roekolooze veroorzakers
van dezo gigantische volkerenworsleling niet
gedroomd, toen zij in September 1939 naar het
zwaard gropen om te verhinderen, dat de Duit
sche etad Dantzig terugkeerde in het rijksver
band.
Hot is reeds vaak gezegd, dat do Führer
voor alle Duitschers hot beeld van liot Duit
scho volk is. Do trekken van hardheid, van
vastbeslotenheid,, doch ook van een diop lijden
om het volk on hi uilgebreideren zin om
do nionsclihcid,' die gehool tegen zijn wil en.
zijn bedocliugen zooveel bitters en zwaars
moeten doorstaan, zijn onmiskenbaar gewor-
doa in hot gelaat van den Führer. Do sterke
magische kracht van de persoonlijkheid van
don Führer doet zich dagelijks meer en met
toenemendo kracht gevoelen, en haar uitwer
king hebben' alle leugens on laster van de
vijandolijko propaganda niet te niet-kunnen,
doen. Een volk kan geen* grooter schat do
zijne noemen, dan die van een dommeerendo,
en boven liet tijdsgewricht uitstekende persoon
lijkheid, die op den duur vriend en vijand
onder haar ban dwingt.
„Wij gelooven, zoo verklaarde dr. Göbbels
woordelijk, in do groote Duitscho overwinning,
omdat wij in hem gelooven trouw en onwan
kelbaar als steeds willen wij hem volgen, waar
heen hij ons leidt. Hij is ons goloof ,en onzo
trotscho- hoop; een volk, dat oen dcrgelijken
leider den zijne noemt, en hem met zoo
onvoonvaardelijkcn trouw aanhangt, is tot groote
dingen geroepen. Het moet liet groote .slechts
onverstoorbaar willen."
De rede van den minister eindigde mot
oen geestdriftige verklaring van trouw der oude
medestrijders ,van den Führer. Diep ontroem
door do woorden van 'den minister, hot
Duitscho volk uit het hart gegrepen waren,
gaven duizendenuiting aan hun besluit ook
in de toekomst evenals tót op lieden allo
krachten In te spannen voor het werk van den
Fiilirer en voor Duitschland.