Schiedams kunstbezit 15 In 1953 kocht de toenmalige direkteur van het Stedelijk Museum, Daan Schwagermann, in de Zwitserse kunsthandel een schilderij aan, dat van bijzonder belang was voor Schiedam, omdat het geschilderd was door Gerrit van Vucht, een Schiedams stillevenschilder van omstreeks 1650. Van deze schilder is maar weinig bekend. Wel weten we dat hij in 1658 was ingeschreven in het Schiedamse schildersgilde en dat hij vanuit het St. Jacobsgasthuis (nu Stedelijk Museum begraven werd in 1697. De belangrijkste bron is Jan Sysmus, die in het schildersregister van Amsterdam van 1669 -1678 schreef: "Gerrit van Vucht, in stillevens, keukens, fruitasie, bloemen, redelijk, Schiedam, floreerde 1650, 1669 was hij al out". Verder weten wij dat de Rotterdamse kunsthandelaar Volmarijn in 1648 5 7 schilderijtjes van deze schilder naliet. Geen geringe produktie Het in 1953 verworven "fruitstuckje" toont tegen een bruin grijze achtergrond, op een massief houten tafel, voor het grootste deel bedekt met een rood fluwelen, in dunne, kreukelige plooien opgeschort kleed, een ronde mand met gele peren en een tros rode druiven. Een gebladerd peretakje steekt tussen het fruit. Aan de druiventros zit nog een wijnrank. De mand staat scheef omdat hij vanachter steunt op een paar losliggende peren. Rondom liggen trossen witte druiven. Opvallend is het licht, dat in een schuine baan links van boven komt en een deel van de voorstelling in de schaduw laat. Deze schaduwpartij ondersteunt de diagonaalsgewijs opgebouwde com positie. De plooibehandeling getuigt van een zekere onhandigheid. De charme van het schilderij wordt vooral bepaald door het afgewogen kleurgebruik, de harmonieuze compositie en de manier waarop de zilverachtige zachtheid van de pereblaadjes, het bedauwde van de druiven en het broze van de ranken voelbaar gemaakt is. Kunsthistorisch gezien is dit schilderij vooral belangrijk, omdat samen met een schilderij in Poznan, Polen, dit de enige voluit gesigneerde wer ken van Gerrit van Vucht zijn. Met behulp hiervan konden een groot aantal andere schilderijtjes worden toegeschreven (24) aan de Schiedamse meester. (B. Haak, "Gerrit van Vucht", een stillevenschilder in Schiedam" OUD- HOLLAND LXXII, II, 1957). Deze waren meestal gesigneerd met het monogram G. V., soms per abuis gelezen als G.H. Sommigen waren ook wel toegeschreven aan Pie ter S teenwij k, waar het werk erg op lijkt, of aan Heda. Een tentoonstelling van die "nieuwe" schilderijen van Gerrit van Vucht 12nrs) werd in 1966 in het museum gehouden. JOSINE BOKHOVEN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1976 | | pagina 15