Altaarstukken Havenkerk 11 De Johannes de Doperkerk aan de Lange Haven 72, in de volksmond de Havenkerk, werd op 6 oktober j.l. heropend. Op één maand na, is het gebouw negen jaar buiten gebruik geweest, want op 29 oktober 1967 werd het kerkgebouw plechtig gesloten voor de Rooms Katholieke ere dienst. De nieuwe eigenaar is sinds 1974 de "Stichting tot behoud en onderhoud van kerkgebouwen" te Den Haag, verwant met "Johan Maasbach Wereldzending", die de kerk in samenwerking met Monumen tenzorg in tweeëneenhalf jaar heeft gerestaureerd. De funktie werd niet gewijzigd, hetgeen een geluk voor het neo-barokke interieur genoemd mag worden genoemd. Bij het betreden van de kerk vallen, naast de kun stig gesneden preekstoel, communiebank en biechtstoelen, vooral de drie altaarstukken op, gevat in fraaie houten omlijstingen. Deze op linnen uit gevoerde olieverfschilderijen zijn van de hand van Anton van Ysendyck, een verdienstelijk vlaams historie- en portretschilder. Anton van Ysendyck werd op 13 januari 1801 in Antwerpen geboren. Hij legde zich op de Antwerpse academie toe op de schilderkunst onder Mathijs van Bree (1773 - 1839), en was dermate begaafd, dat hij in 1823 voor "Afscheid van Coriolan" de Prix de Rome ontving (een studiebeurs voor een verblijf in Rome, uitgeloofd aan talentvolle beeldende kunste naars). Zodoende verbleef hij van 1825 tot en met 1828 in Rome, waarna hij zich in Parijs vestigde. Aan het eind van deze Parijse periode schilderde hij, in 1837, de beide altaarstukken van de zij-altaren. Het linkerdoek "Aanbidding der herders" werd op een Parijse tentoon stelling bekroond. Mons Bergen) in België zou zijn volgende verblijf plaats zijn, waar hij professor werd aan de tekenacademie aldaar, en vanaf 1840 directeur. In 1847 schilderde hij het middelste altaarstuk en vóór 1851 de kruisweg. Diverse musea bezitten werk van Anton van Ysendyck. In het Antwerpse museum een Zelfportret, een portret van zijn leermeester Van Bree, en "Judith". In het museum in Mons "Aristomenes" en "Israelit", en in het Historisch Museum Versailles "Inname van Yperen op 27 juni 1744" en "Afkondiging van het vredes verdrag tussen Frankrijk en Engeland op 25 november 1783". Beide laatste doeken werden geschilderd in 1837. Verder bezitten talrijke Belgische kerken werk van hem, maar de Havenkerk in Schiedam schijnt de enige kerk buiten België te zijn, waarvoor hij heeft gewerkt. De neo-barok schilder stierf op 14 oktober 1875 op 74-jarige leeftijd. Veel kunstwerken in de Havenkerk zijn het geschenk van rijke Schiedam- se families. De familie Nolet en met name Cornelis Johannes Nolet (Kees Jan), ging allen voor met een vorstelijke vrijgevigheid, waardoor de naam van deze gefortuneerde familie sterk aan de Sint Janskerk werd verbonden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1976 | | pagina 11