dezelfde beeldelementen. Zo is b.v. de rugfiguur van de soldaat op het Schiedamse tafereel "Jozef en Farao" bij nauwkeurige bestudering regel recht terug te vinden op de rechtse schets in de linkerbenedenhoek. De knielende figuur herken ik, de aanduiding van de lichtval, de zuilen architectuur, het opgenomen gordijn, de plaats van de figuren in de ruimte etc. Ik houd deze schetsen voor de allereerste ideeën, haastig neergekrab beld, nadat de opdrachtgever het door hem verlangde thema bekend had gemaakt. In een volgend stadium zullen ze pas hun definitieve vorm hebben gekregen. Hoewel ik overhel tot de mening, dat het Schiedamse behang afkomstig is uit het Van Nijmegen-atelier, betwijfel ik ondertussen wel of Elias de uitvoering ervan helemaal in eigen hand heeft gehad. In zijn drukke atelier had hij immers vele leerlingen en helpers. De taferelen kenmerken zich door een merkwaardig verschil in kwaliteit. Bepaalde figuren zijn nogal grof geschilderd, bijv. in het tafereel van Jozef en zijn broers, terwijl sommige scenes uitgesproken provinciaals van karakter zijn, bijv. het tafereel van Jozef en de vrouw van Potifar. Ook het fragment van de kamelen en de knechts is onhandig gedaan en zit zo gewrongen in elkaar, dat het lijkt alsof het later is bijgeschilderd in de compositie van land schap en Midianitische kooplui. Aan de andere kant zijn er figuren die juist met grote kennis van zaken geschilderd zijn, zoals de twee magiërs links in de scene van Jozef voor Farao, en de rugfiguur van de soldaat. Deze hele scene getuigt trouwens van een waarlijk visionair vermogen. De wijze waarop de in het wit geklede Jozeffiguur, zijn weidse gebaren makend waarmee hij de toekomst voorspelt en zich daardoor losmaakt van alle anderen, ook werkelijk los is neergezet in de ruimte, en hoewel geisoleerd, de compositie toch samenbindt, is meesterlijk. Het raffinement in de stofuitdrukking, het atmosferische landschap en de behandeling van het licht duiden eveneens op een bekwaam vak manschap. Voorlopig zou ik dus willen besluiten met de conclusie dat het Schiedamse Jozef-behang naar alle waarschijnlijkheid gemaakt is vóór 1755 in het atelier van Elias van Nijmegen, die er het ontwerp voor geleverd heeft en, hoewel hij zich heeft laten bijstaan door leerlingen, toch zeker een belangrijk aandeel in de uitvoering van de schildering heeft gehad. JOSINE BOKHOVEN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1977 | | pagina 11