Restauratie
3
Zonder meer verrassend Zo mogen we de ontwikkelingen rond het
lijmverfbehang toch wel noemen. Jarenlang heeft dit behang na de
verwijdering uit de oorspronkelijke behuizing anoniem op de zolders van
het museum gelegen. Men wist nauwelijks nog, waar het vandaan kwam,
laat staan dat men de maker ervan kende.
Nu is, dankzij de inzet en de speurzin van Josine Bokhoven waarschijn
lijk de naam van de maker resp. de ontwerper van deze dekoraties bekend,
zij het onder voorbehoud.
Het zij met nadruk vermeld: onder voorbehoud. De vereniging hoopt
met toezending aan diverse instanties van dit (en voorgaande) nummer(s)
een diskussie op gang te brengen. Deze diskussie kan de toeschrijving van
Josine Bokhoven wellicht bevestigen, misschien ook bestrijden, maar
uiteindelijk leidt ze hopelijk tot de definitieve vaststelling van het
"auteurschap".
In het grote geheel van het Nederlandse kunstbezit - zo betrekkelijk
kunnen de zaken ook nog wel gezien worden - zullen deze behangsels
niet van zulk groot belang blijken, maar in het kader van de plaatselijke
geschiedenis en het lokale kunstbezit vertegenwoordigt dit bezit een niet
te verwaarlozen waarde.
Wat de artikelen, en vooral de foto's, namelijk wel bijzonder duidelijk
maken, is de erbarmelijke staat, waarin deze dekoraties zich bevinden.
Zonder overdrijving mag ook hier weer gesteld worden, net als in het
geval van het goudleerbehang (zie "Scyedam" 2e jrg./5), dat er van
een noodsituatie sprake is. Restauratie is zeer dringend nodig. Of dit op
korte termijn mogelijk is, zal nog moeten blijken.
Misschien dat een tentoonstelling van de behangsels in hun huidige staat,
voor zover deze dit toelaat, de beste weg is om het verval - en dus de
noodzaak tot restauratie - aan te tonen.
Als een dergelijke expositie (desnoods voor een korte periode - een week?
een weekend? deze noodzaak tot restaureren aan belangstellenden èn
betrokkenen kan verduidelijken en snelle aktie tot gevolg heeft, moet ze
zeker gehouden worden.
Des te stralender is de tweede tentoonstelling, die de gerestaureerde
exemplaren tonen zal.
CEES VAN DER GEER