Restauratie 3 Zonder meer verrassend Zo mogen we de ontwikkelingen rond het lijmverfbehang toch wel noemen. Jarenlang heeft dit behang na de verwijdering uit de oorspronkelijke behuizing anoniem op de zolders van het museum gelegen. Men wist nauwelijks nog, waar het vandaan kwam, laat staan dat men de maker ervan kende. Nu is, dankzij de inzet en de speurzin van Josine Bokhoven waarschijn lijk de naam van de maker resp. de ontwerper van deze dekoraties bekend, zij het onder voorbehoud. Het zij met nadruk vermeld: onder voorbehoud. De vereniging hoopt met toezending aan diverse instanties van dit (en voorgaande) nummer(s) een diskussie op gang te brengen. Deze diskussie kan de toeschrijving van Josine Bokhoven wellicht bevestigen, misschien ook bestrijden, maar uiteindelijk leidt ze hopelijk tot de definitieve vaststelling van het "auteurschap". In het grote geheel van het Nederlandse kunstbezit - zo betrekkelijk kunnen de zaken ook nog wel gezien worden - zullen deze behangsels niet van zulk groot belang blijken, maar in het kader van de plaatselijke geschiedenis en het lokale kunstbezit vertegenwoordigt dit bezit een niet te verwaarlozen waarde. Wat de artikelen, en vooral de foto's, namelijk wel bijzonder duidelijk maken, is de erbarmelijke staat, waarin deze dekoraties zich bevinden. Zonder overdrijving mag ook hier weer gesteld worden, net als in het geval van het goudleerbehang (zie "Scyedam" 2e jrg./5), dat er van een noodsituatie sprake is. Restauratie is zeer dringend nodig. Of dit op korte termijn mogelijk is, zal nog moeten blijken. Misschien dat een tentoonstelling van de behangsels in hun huidige staat, voor zover deze dit toelaat, de beste weg is om het verval - en dus de noodzaak tot restauratie - aan te tonen. Als een dergelijke expositie (desnoods voor een korte periode - een week? een weekend? deze noodzaak tot restaureren aan belangstellenden èn betrokkenen kan verduidelijken en snelle aktie tot gevolg heeft, moet ze zeker gehouden worden. Des te stralender is de tweede tentoonstelling, die de gerestaureerde exemplaren tonen zal. CEES VAN DER GEER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1977 | | pagina 3