Schiedams kunstbezit 5 Doordat het in de 18e eeuw mode was geworden om vertrekken van deftige herenhuizen te decoreren met een beschilderde wandbespanning ontstond in die tijd een nieuwe tak van kunstnijverheid: het decoratie atelier. Jonge schilders die het vak wilden leren begonnen hun loopbaan in een dergelijk atelier. Zij leerden er niet alleen wanden, maar ook plafonds, schoorsteenstukken en sopraporten (schilderingen boven een deur) beschilderen met idyllische landschappen of allegorische voor stellingen. Bijv. de allegorie op Naastenliefde, op Koopmanschap, op Vrije, Eendrachtige Zeevaart, enz. Daarnaast werden dikwijls bijbelse of mythologische taferelen "historiën") besteld. Typische knepen van het vak die hier geleerd werden, waren het schilderen van imitatiemarmer en het nabootsen van gebeeldhouwde reliëfs in grisaille (grijze olieverf). Ook het aanbrengen van een decoratie op alle mogelijke voorwerpen, variërend van waaiers tot koetsen, ging behoren tot de werkzaamheden van dit soort ateliers. Het Schiedamse kamerbehang uit het pand Hoofdstraat 111, nu in het Schiedams Museum, zal besteld zijn in een dergelijk atelier. Zo'n atelier heeft in Schiedam, voor zover bekend, nooit bestaan, echter wel in Rotterdam. De heer Bangert, wetenschappelijk assistent afdeling Kunstnijverheid van het Rotterdams Historisch Museum, maakte mij attent op het decoratie atelier van Elias van Nijmegen, dat in het begin van de 18e eeuw in Rotterdam werd opgericht. Geholpen door zijn zoon Dionijs die het atelier na zijn dood in 1755 voortzette en zijn neef Gerard Sanders, heeft deze Elias van Nijmegen in Rotterdam "eene menigte Plafonds, Zalen en kamers, met schilderijen gestoffeerd, verbeeldende Historiën, Zinne beelden, Basrelieven, Bloemen, Lantschappen, Ornamenten en wat meer tot luister van aenzienlijke Huizen strekken kan zo meldt ons Van Gooi in de "Nieuwe Schouburg der Nederlantsche Kunstschilders en schilderessen", 2 din., 1750 en '51 ELIAS VAN NIJMEGEN Elias van Nijmegen is een vertegenwoordiger van die typisch achttiende eeuwse stijl van historieschilderen, die eigenlijk een soort encyclopedie is van alles wat door de beroemde Italiaanse meesters der 16e en 17e eeuw is uitgevonden. Een gemakkelijke, geroutineerde en wat oppervlakkige schilder trant, aangepast aan de smaak en de behoeften van de rijke bourgeoisie. Omdat Elias eigenlijk alles kon schilderen en hem op jeugdige leeftijd reeds de eer te beurt was gevallen om samen met zijn broer het kabinet van de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1977 | | pagina 5