50 Drie wandborden een pijnlijke onwetendheid aan de dag legde; had hij niet eens verklaard, dat hij niet wist of de praedestinatie groen ofblauw was?12 Hij heeft lang geaarzeld kleur te bekennen in de religieuze partijschappen. Zijn neef Willem Lodewijk, de stadhouder van Friesland en Groningen, een zoon van Jan de Oude, die evenals zijn vader een man van steile leerstelligheid was, heeft niet nagelaten om Maurits tot het aannemen van een duidelijke houding te force ren. De felste calvinisten wantrouwden de tegemoetkomende houding van Van Oldenbamevelt. Zou die niet bedoeld zijn om een algemene tolerantie voor te bereiden die ook de katholieken insloot? En had men eenmaal de katholieken vrije eredienst gegeven, dan stond niets een definitieve vrede met Spanje nog in de weg. Dan zouden de zuinige regenten het leger afdanken, en de roomse vijfde colonne, uit haar schuilhoeken te voorschijn gekomen, zou weldra bewerken dat de Spanjaard meester werd in het land.13 De rijke koopman-regenten (velen van hen waren rooms-katholiek gebleven) zouden eigenlijk landverraders zijn. In januari 1617 schrijft Willem Lodewijk aan Maurits: 'Men moet stekeblind zijn, om niet te zien dat uit de onderdrukking van de gereformeerde religie het verlies van de vrijheid van het vaderland noodzakelijk moet volgen.Dezelfde opvatting huldigt Maurits' volle zuster Emilia. In een brief van haar aan Willem Lodewijk heet het: 'Ge zult stellig weten van de troebelen in de godsdienst, die veroorzaakt zijn door d' afschuwelijke ketters Arminius, Vorstius en hun aanhangers, die ik behalve voor ketters ook houd voor betaalde dienaren van de koning van Spanje, die beproeven al deze provincies naar de ondergang te voeren.Eindelijk volgt Maurits de aanwijzingen van Willem Lodewijk. In juli 1617 bezoekt hij openlijk, met groot gevolg, de contraremonstrantse scheurkerk in Den Haag, de grote Kloosterkerk, die de volgelingen van Gomarus zich hebben weten te verschaffen, en verklaart zich daarmee het hoofd van de calvinistische partij.14 Hiermee is, dunkt mij, iets van de achtergrond van de spreuk 'Haec religionis ergogetoond. Men kan gevoegelijk concluderen dat het tekstbord van 1600 niet alleen de eenheid van het land tegenover de vijand Spanje wil symboliseren, zoals blijkt uit de spreuk 'Praevalent coniunctae vires' ('Vereende krachten overwin nen'), maar tevens een eerbewijs is van de Schiedamse schutters aan Maurits. Ze hoopten - en in deze verwachting zijn ze niet teleurgesteld -, dat hij ter eniger tijd hun partij zou kiezen. Het bord is anoniem. Misschien kan nog eens ontdekt worden van wie het wapen aan de top is. Dan kan wellicht mijn veronderstelling bevestigd worden. Lexmond Ik kan niet nalaten met ons schuttersbord het bord te vergelijken, dat in de her vormde kerk te Lexmond hangt. Uiteraard blijft een uitvoerige beschrijving achterwege. Het is wat kleiner dan het onze: 3.20 m breed en 5.80 m hoog. Op het eigenlijke zwarte bord staat 'Het gebet onses Heeren Jesu Christi' in fraaie, witte minuskels geschilderd; de naam van de schilder en het jaartal worden vermeld: 12 Theun de Vries, o.c. pag. 151. 13 Van Deursen.o.c. pag. 103 en 104. 14 Theun de Vries, o.c. pag. 154.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1981 | | pagina 10