'Gerardina'. Er bestond ook een clubje van 'dames' (Bregman, Hoorn, Plat, Bart) dat thee kransjes hield, waar aan handwerkjes werd gedaan. Zij kwamen ook (bijvoor beeld na een geboorte) op visite in de andere straten om een pannetje soep of wat kleren te brengen. Bij het verkrijgen van steun in de crisis tijd werden de Bijdorpers door het be stuur in Kethel nogal gediscrimineerd. Vooral als je niet het christelijk geloof, maar dat van de SDAP of de CPN aanhing werd het erg lastig. Er ontstond dan ook een soort protestbeweging met een 'crisiscomite' (dat de Halve Maan als vergaderlokaal had). Er dreigde nog een jeugdstaking voor de kousen en klompen (1935) doch het kwam niet zo ver doordat meester Van der Loo zich persoonlijk garant stelde voor deze voorziening. In de raad van Kethel hebben de broers Van Noordenne (Bas en Huib) de Bij- dorpse belangen verdedigd. Naast een katholieke school kreeg Kethel ook een openbare school. In het kerkelijke Kethel had de school dan ook moeite om voldoende leerlingen te vinden. De hoofdonderwijzer had daar om aan kinderen uit Bijdorp die nieuwe leerlingen aanbrachten een reep choco lade in het vooruitzicht gesteld. Van de vele winkeltjes en kleine bedrijf jes noemt Jaap de Raat al het nodige. Van der Linden vermeldt nog dat in de Schietbaanstraat nr. 4 een sigarenma ker en snoepverkoper gevestigd was (Woermeyer). In het begin waren er zeven winkels. Het inkopen gebeurde dan ook grotendeels in Bijdorp zelf. Alleen voor kleding of voor een slager moest men naar de stad. Sommige winkels waren ook wel vin dingrijk om hun klanten te binden. De waterstoker bijvoorbeeld verplichtte tot het ook afnemen van zeep. Zijn winkel had overigens een bord met 'Houdt deze winkel hier in stand, dan heb je alles bij de hand'. Verder deed Piet de Pater in zgn. 'En- nia-zegels' (V.d. Linden noemt 'Vesta'- zegels) waarmee in bepaalde winkels gekocht kon worden. Door gebrek aan kontanten werd veel gebruik gemaakt van die zegels; De Pater e.a. schijnen er wel bij gevaren te hebben. Lange tijd was Bijdorp geheel omringd door weilanden, met hier en daar boer derijen en tuinderijen en veel molens om het drassige land een beetje droog te houden. De Poldervaart was een be langrijke verkeersader voor aan- en af voer van mest, spoeling (vloeibaar af val voor de beesten van stokerijen), tuf (kolengruis voor het stoken van kassen) en cokes. De Schiedamseweg was de verbinding tussen Schiedam en Kethel en kruiste de Poldervaart via de Blauwe Brug. Deze brug heeft overigens verschillende gedaantes ge had, eerst als stenen brug, later een van hout en daarna de enkele jaren geleden gesloopte stalen ophaalbrug. Het spreekt voor zich dat dit punt een goede plek was voor ontmoeting en vermaak, te land (de Halve Maan) en te water (het Poldervaartzwemmen en de roeibootjes). Veel Bijdorpers bezochten graag de Halve Maan, maar ook 'Café Sport' (bij Spieringshoek) stond hoog in het vaandel. Naast café, danszaal enz. had de Halve Maan nog de attraktie van roeibotenverhuur. Er hebben ook di verse veldwachters in Bijdorp gewoond, zoals Westerhof en Braam. Aan de Bij- dorpse jeugd hebben zij nogal wat werk gehad, alles in de ouderwetse schoolmeesterachtige stijl. Een van hen had hulp van zijn grote waakhond daarbij, wanneer bijvoor beeld een kwajongen als straf enkele uren op zijn erf moest staan en dus niet weg mocht lopen. De grotere problemen, zoals konflikten in de Halve Maan, losten zich meestal niet op door overmatige bemoeienis van de veldwachters. De eerste voetbal neigingen kwamen al snel op gang in Bijdorp. Eerst ging 52

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1983 | | pagina 16