bekostigen, en in Schiedam om een nieuw weeshuis te bekostigen. Dat ge beurde in beide steden door een loterij tegelijkertijd met een rederijkersfeest te organiseren. Een aardig detail van de Haarlemse feestelijkheden is dat de Sta ten van Holland Haarlem al in 1596 toestemming voor het houden van deze loterjj hebben gegeven. De Haarlem mers hebben hun loterij onder andere uitgesteld om de Schiedammers niet in het vaarwater te zitten. De rederijkerij in het twaalfjarig be stand 1609-1621 In augustus 1615 werd er in Kethel een rederijkersfeest georganiseerd door de leden van de Sonnebloem. Dit feest moet erg groot geweest zijn: er namen wel dertig kamers aan deel. Het thema van de bijeenkomst was: Waerdoor de werelt meest heylloos en blindich dwaelt. Aan deze bijeenkomst wil ik hier verder geen aandacht schenken; wel in een eventuele vervolg-publikatie. De reden hiervan is dat de caerte - dat is de uit nodiging - vermoedelijk een onderwerp aansnijdt dat de gemoederen in die dagen heel hoog deed oplopen. Het jaar 1615 valt in de wapenstilstand die de Spanjaarden met de Republiek in 1609 voor twaalf jaar aangingen. Tij dens dit bestand laaide een heftige godsdienstige diskussie op in het protes tantse kamp. Deze diskussie werd ge voerd over verschillen in interpretatie van de Bijbel door volgelingen van de Leid se hoogleraren in de theologie Arminius en Gomarus (11). Zelf ben ik niet goed genoeg vertrouwd met deze materie, al meen ik wel in de caer te een aanwijzing te zien naar deze diskussie. Ook het gegeven dat het Kethelse feest groots was opgezet, noopt tot de nodige voorzichtigheid. In het jaar 1616 wordt er te Vlaar- dingen door de Akerboom een rederij kersfeest georganiseerd waaraan de Roo Roosen meedoen. Een van de voorge schreven thema's ademt dezelfde sfeer als het boven geciteerde van het voor afgaande jaar: Wat middel dat best dient genomen bijder handt Die tGemeen, noodichst is, en vorder- lijckst voor tlandt. (Vertaling: Welk middel, dat in het alge meen belang in de hoogste mate moet worden aangewend, het noodzakelijkst en het nuttigst is voor het land.) Op deze bijeenkomst deed voor het eerst de andere Schiedamse kamer De Vjjgheboom mee. Dat betekent dat de kamer niet zo lang daarvoor moet zijn opgericht. Het is interessant om te ach terhalen waarom dit gebeurd is. Moge lijke antwoorden op deze vraag zijn: de (plaatselijke) verdeeldheid, een plot selinge toename van de populariteit van de rederijkerij waardoor er behoefte aan een nieuwe kamer ontstond. Deze laat ste mogelijkheid - zo zij nog opgemerkt - verschuift de vraag. Als deze veronder stelling juist zou zijn, dan kan de vraag gesteld worden waarom de rederijkerij in populariteit toegenomen was. Het boek dat naar aanleiding van dit feest in 1617 te Amsterdam gedrukt werd, wordt in Leiden en Den Haag op de boven al genoemde bibliotheken bewaard. Als afsluitende conclusie bij deze para graaf wil ik nog opmerken dat de gods diensttroebelen in het eerste kwart van de zeventiende eeuw ook de plaatselij ke rederijkers niet onberoerd hebben ge laten. Een studie naar de verhouding tus sen deze twee zou ons meer inzicht kunnen geven in de vraag wat de 'ge wone' stedeling van deze problemen vond. Het verval van de plaatselijke rederijke rij Tot het jaar 1641 horen we niets meer van de twee lokale rederijkerskamers. In dat jaar zijn ze te gast in Rijnsburg. Een opsomming van de op dit feest te winnen prijzen is de moeite waard omdat het een aardig beeld geeft van de 84

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1983 | | pagina 8