Op het schilderij is duidelijk een gebouw
te zien, met op de voorgrond een gracht,
de Broerstvest. Het is aan de bovenkant
getooid met drie trapgevels in de lengte
richting. Er is een toren ingebouwd2
voorzien van een spits en twee arkel-
torentjes (dit zijn torentjes op de hoeken
van de grote toren). Bij Potter zijn geen
trapgevels in de lengte weergegeven,
maar in de breedte. Dit kan fantasie
zijn. Wel tekent hij op de achterkant
van de toren ook twee arkeltorentjes.
Door gebrek aan gegevens is het niet
te controleren, of het uiterlijk van de ge
vel aan de grachtzijde (de westzijde)
juist is weergegeven op het schilderij.
Zowel op het schilderij als bij Potter
is aan de achterzijde (de oostkant) bo
ven het water een poort met een brug
te zien. Deze brug loopt achterlangs
naar een zuidelijk gelegen muur met
een poort. Op het schilderij blijkt dit
een complete voorburcht te zijn. Bij Pot
ter is de situatie echter anders getekend.
Omdat hij meestal tamelijk nauwkeurig
is met het intekenen van muren en muur-
Afb. 3.
resten, vooral bij perceelscheidingen,
durf ik aan te nemen, dat hij de juiste
situatie heeft weergegeven. De brug leid
de naar een poort in een muur. Deze
muur stond haaks op een andere muur
met een poort. Beide muren maakten
deel uit van een groot gebouw, dat al
voor 1570 vervallen was. De fundamen
ten van dit gebouw, waarvan de bestem
ming niet duidelijk is, zijn in 1948 door
Renaud en in 1974 door Hoek opge
graven. De voorburcht, zoals deze is
afgebeeld op het schilderij, is fantasie.
Dit bevestigt, dat het schilderij van
duidelijk later datum is dan 1574. Ik
ben geneigd, om het te dateren voor
1582 of na 1597. De toenmalige heer
van Riviere, Johan van Mathenesse,
heeft over de periode 1582-1597 nauw
keurig zijn huishoudelijke uitgaven bijge
houden en hij vermeldt geen onkosten
voor een schilderij van Huis te Riviere3
Helaas zijn noch bij Potter, noch op het
schilderij, de zijkanten van het gebouw
(noord en zuid) duidelijk te zien. Ook
van een houten keukenuitbouw aan de
164