aan de Lange Haven en in de Gorzen. Ook restaureerde hij de schilderijen van de Haven- kerk en tekende hij vele bid prentjes. Bijzonder treffend was dat voor de schilder-glaze nier F.R. Naring. Deze laatste was ook de uLtvoerder van een gebrandschilderd raam voor het r.k.-weeshuis aan de Hoogstraat, naar ontwerp van Schmiermann. Dit raam werd nog net op het nippertje gered van de sloop in 1984 en maakte ook deel uit van de expositie. Zo ook een in 1941 verworven serie van maar liefst vijftien panelen, waarop met pen en inkt de berei ding van gedistilleerd is afge beeld. Het heeft de toepasse lijke titel "Van korrel tot .borrel". Schmiermann, "de schilder van Liduina", ontwikkelde naast Toorop en Derkinderen een eigen st j1waarbij het versierende eljraent vaak een belangrijke rol speelde. Maar juist dat plaatste hem naast de nieuwe tijd. Zijn sprookjesachtige wandschilderingen van Heck's lunchroom moesten na jaren plaats maken voor modernere. Het werk van moderne schilders ging vaak gepaard met minder beheersing van vorm, wat de opstandige leerling deed vragen "mag dat?". Berustend klonk het antwoord: "Ach, de een mag een koe stelen en de ander nog niet in de stal kijken." Berusting is een sterk wapen voor een schilder, evenals humor, welke Schmiermann door vele moeilijke omstandigheden heen hielpen. Zo mocht hij tij dens een ziekte niet roken, wat voor hem als liefhebber van een sigaar een hele straf was. "Had ik de reuk maar vast", peinsde hij. Prompt kreeg iede re bezoeker een sigaar gepresen teerd, maar een ieder bedankte wijselijk. De een was verkou den, de ander had hoofdpijn en de derde voelde zich niet prettig. Tot overmaat van ramp had ook de dokter geen trek. Toen gooide Schmiermann reso luut alle dekens weg met de woorden: "Dokter, geen trek? Dan bent U ziek en jullie alle maal, ga maar in m'n bed, het is harder nodig voor jullie dan voor mij Van de veelheid werk dat ten toongesteld werd wil ik nog noemen de portretten van vrouw en kinderen, schildervrienden en mensen bezig met hun hand werk. Het zijn sappig geschil derde impressies. Ook veilig opgeborgen in vitrines zagen we juweeltjes van ontwerpen, zo groot als een ansichtkaart, van rijke stillevens met vruch ten, landschappen en musiceren de gezelschappen. Schmiermanns arbeidzame leven eindigde 30 mei 1950. Getrof fen door een beroerte ging hij na maanden van ziekte, half verlamd, getroost heen. André Hendrickx maakte een marmer reliëf van Sint Liduina. Dit siert het graf van deze mees ter, die begenadigd was met veel talent, (te) veel beschei denheid, en een kinderlijk Gods vertrouwen. J.M. SCHMIERMANN, 1875-1950 Mijn oude schilderleraar zittend, 't hoofd gebogen, 75

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1985 | | pagina 27