ing op de etsplaat vast te leggen gaf daarmee duidelijk blijk van die
belangstelling voor de eigentijdse kunst. Henri Boot schilderde 'het
portret van mevr. S.' en 'portretteerde' de woonkamer van het huis
aan de Vest. Het was voor vele kunstenaars een gastvrije huiskamer,
zoals Schotel, Neuhuys, Henk Chabot, Ch. Kemper, Cees Timmer, Kees
Verwey, Aad de Haas en Heyber, om er enkele te noemen.
KENTERING
Terug naar het museum waar tenslotte in 1935 de kentering in de apa
thie aanbrak. Door het aftreden van één van de Commissieleden en tegen,
de officiële kandidaatstelling van de commissie in, werd H.A.M. Jonker
Roelants door de gemeenteraad tot lid van de Museumcommissie gekozen.
Uiteraard beruste deze benoeming op aandringen van de custos en was
Jonker Roelants van te voren gepolst. Ondanks de publiekelijke af
wijzing van het beleid trad de Commissie niet af! Jonker Roelants gaf
blijk van karakter en durf om in die situatie lid van de Commissie te
worden.
Samen met de custos organiseerde hij met kaarten, prenten en foto's
uit het museumbezit de tentoonstelling 'Oud-Schiedam' in de Openbare
Leeszaal aan de Lange Haven, dus in een beter gelegen gebouw dan
de Doelen. Wethouder Dinkelaar (23) opende de tentoonstelling en sprak
over de behuizing van het museum als over het 'Doelen-graf'De ten
toonstelling trok in één week 2000 bezoekers en daarmee werd het be
wijs geleverd dat er wel degelijk belangstelling bij het publiek bestond
voor het museum, als men die belangstelling maar wist te wekken.
Helaas mocht de heer Jonker Roelants slechts enkele jaren de groei
van het museum helpen bevorderen. De gevolgen van zijn verblijf
in een concentratiekamp kwam hij niet te boven; in hem verloor
het museum een voorvechter en de Commissie een warmvoelend, sym
pathiek lid.
Door het vertrek van enkele leden van de Commissie en de ontslagaan
vrage van de voorzitter ontstond in 1938 de mogelijkheid een Commissie
196
23.
J. Dinkelaar werd in 1932 tot wethouder van Onderwijs en Sociale zaken gekozen.