Direct na de opening van het museum was er een tentoonstelling van
schilderijen uit Schiedams particulier bezit, met o.m. enige precieuze
schilderijtjes door Bakker Korff, een mooie Corot, een etherisch land
schapje van Jan Mankes en een decoratief bosgezicht door Adam Pijn-
acker
De conservator nam enkele maanden later het initiatief tot een schil
derwedstrijd met als thema een 'Stadsgezicht van Schiedam'. (27) Via
het speurend oog van de kunstenaars ontdekten Schiedammers de nog
resterende schoonheid van hun stad. Dat deze succesvolle wedstrijd,
in een tijd vol zorgen, menigeen ontspanning verschafte, bewees het
grote aantal bezoekers. Het was een belangrijk sociaal-cultureel ge
beuren dat mogelijk gemaakt werd door een geldelijke bijdrage van
de 'Vrienden' en een financiële garantie van het Commissielid P. Dirk
zwager. Men bedenke bij dit alles dat de financiële middelen praktisch
nihil waren. Desondanks werden er regelmatig evenementen gehouden.
Het kan niet de bedoeling zijn de tentoonstellingen die tot 1952 werden
gehouden systematisch te volgen. Zo waren er exposities op het gebied
van de scheepsbouw; de originele boekillustraties door Charles Rochus-
sen voor uitgaven van H.A.M. Roelants; over de dominee-schrijver
Franpois Haverschmidt. Zo waren Schiedammers in eigen stad in de
gelegenheid kunstwerken van hoog artistiek niveau te zien, om slechts
enkele kunstenaarsnamen te noemen: Aert van der Neer, Is. van Os-
tadeTeniers de Jonge, Willem van de Velde, Ph. Wouwerman, Jan
Sluyters, P. Signac, M. Utrillo, Ed. Fernhout, Kees Verwey, Jan
Toorop, Cl. Monet, Jongkind, Boudin enz..
201
27.
Charles Kemper werd de winnaar met een schilderij onder het motto 'Buitenkant'. Het geeft een
kijk op de lamgelegde korenmolens en uitgestookte branderijen. Na 45 jaar is het wellicht boeiend
de huidige situatie te tonen d.m.v. foto's en aan te tonen dat de 'Buitenkant' inmiddels binnen
kant is geworden.