Men vergeet niet dat het de oorlogsjaren zijn en de tijd direct daarna waarop de schrijver doelt. Ging het toen niet, in eerste instantie, om de meest elementaire levens behoeften en daarnaast waren er zoveel urgente zaken die uiteraard vóór de 'museum-luxe' gingen. Maar al te zeer geldt hier 'on doit juger les faits d'après leurs dates'. Genoemde omstandigheden maken hetgeen toen gepresteerd werd des te groter. Bestempelen wellicht de aktiviteiten die het museum vóór 1952 ont plooide haar tot een oudheidkamer? 'In hoofdzaak werd er dan wat Schiedamse historie getoond...' zegt de schrijver hierover. De vraag is hier gerechtigd of voor velen het verleden niet ongemeen boeiend en betekenisvol is. Ook hetgene 'wat' Schiedam rest en in het museum is vergaard, is het tonen waard. Is het niet een handreiking naar het verleden. Aangehaalde zin wordt dus vervolgd: in december was er dan een zgn. Kersttentoonstelling met oude of traditionele kunst'. Hebben wij hier nu in 'oude of traditionele kunst' de norm voor een oudheidkamer? Wat is oud, traditioneel of eigentijds? Kunst is immers niet aan tijd gebonden, kent geen datum. Sandberg heeft eens terecht opgemerkt: 'er is niets dat zo snel veroudert dan moderne kunst'. Veel van wat wij nu vereren zal straks, als de zeef van de tijd is geschud, niet meer zijn. Sla slechts een catalogus van een 19e eeuwse 'Salon' open om vast te stellen hoe snel reputaties komen en gaan. De kunstgeschiedenis is er om dit te vestigen. En zij die na ons komen zullen onze catalogi opslaan en onze 'Salons' bekijken en hetzelfde constateren. Wat zal er van onze huidige kunstberg zijn overgebleven? Traditionele kunst in de jaren '40 - '51 in het Stedelijk museum, ja, die was er. Maar voor hen die toen belangstelling voor beeldende kunst hadden zijn er kunstwerken van internationaal niveau aan de Hoogstraat te zien geweest. 202

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1985 | | pagina 66