Moderne kunst...? Zelfs met geringe kunsthistorische kennis kan men weten dat Jongkind en Boudin grote modernisten waren en dat het plaatsen van hun driepoot aan de haven van Honfleur om daar 'en plein-air' te werken, een revolutie betekende; we kunnen het ons nauwelijks meer indenken. Begeleidde Boudin niet de jeugdige Monet, later één der grote avant-gardisten! Signacs bijdrage aan het divi- sionisme werd ook door Jan Toorop ervaren toen zij samen in Brus sel, met de Groupe des XX, exposeerden. Toorop, op zijn beurt, gaf het nieuwe kleurbeleven door aan de jonge Jan Sluyters e.v.a. (29) Toen Van Dongens portret van zijn 'Vader' - met ogen vol van het voorbije leven - het museum verliet voelde ik mij verweesd... Traditionele kunst...? Moderne kunst...? Enkele kunstenaarsnamen, enkele van hun werkenmoeiteloos aan te vullengetoond in een i lein museum in de jaren van 1940 tot 1951. Maar een museum wordt niet bepaald door het bezit van een Van Dongen of een Appel, maar wordt gevormd door een nietaflatende, stuwende en dienende kracht, gepaard aan visie en kunstzin. Men bedenke dat bij alles het leggen van de basis het moeilijkst is. De eerste conservator maakte het vernieuwde Gasthuis tot een gast vrij huis, dat nodigde tot ontmoetingen met historie en cultuur. In deze is Schiedam hem veel dank verschuldigd. 204 29. J.B. Jongkind EBoudin Cl. Monet Paul Signac Jan Toorop Jan Sluyters 'Schaatsenrijders in de omgeving van Rotterdam' veiling Christie's, Amster dam. Tent. Jongkind, 1983, Dordrecht. coll. kunsthandel Noordman Brod, Maastricht. 'Saint Valery'. 'Lente te Vétheuil'. 'De haven van Volendam'. 'Houthakker' verz. E. Ekker, Schiedam; in bruikleen a.h. Schiedams museum; verz. Haags gemeentemuseum. 'Bal Tabarin' verz. Erven Jan Sluyters; Constant schreef over deze kunstenaar: 'een waarachtig artist'; zie Reflex 2, 1949.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1985 | | pagina 68