tooiden zij in juni voor 1.960,—respectievelijk ƒ718,50.12) In september was het dan
zover: de eerste ramen, drie links en drie rechts, werden aangebracht. De kerkgangers
konden voor het eerst in Schiedam de fonkelende, feestelijke werking ervaren van
kleurrijk gebrandschilderd glas. Het zal nog aarzelende schenkers ongetwijfeld over
de streep hebben gehaald. Capronnier rekende voor deze zes ramen 4.355,51, ex
clusief het vervoer 77,57) en het inzetten 111,50). 13> Misschien hadden deze zes
ramen ook hun invloed op een eerder idee de ramen in de voorgevel te dichten. In ie
der geval kwam het kerkbestuur er op terug en gaf men Elfrink en Vincent opdracht
ook voor deze ramen de nieuwe indeling te maken. Dit met de bedoeling deze ramen
en de aangrenzende ramen van de zijgevels van gewoon gekleurd glas te voorzien.,4)
In november werden de onderwerpen van de overige zes ramen vastgesteld. Het be
treft de heiligen Catharina van Siëna, Barbara, Rosa van Lima, Willibrordus, Joan
nes van Gorcum en de Schiedamse 'gelukzalige' Liduina. 15)
Een artikel in de Schiedamse Courant is de enige tot ons gekomen reactie van
tijdgenoten. Opvallend is de beheerste toon waarin de tekst is gesteld. 16)
een nieuwe versiering, die overwaardig is te worden bezichtigd. De heer Cap
ronnier heeft het bewijs geleverd meester te zijn in deze kunst. De strengheid van het
monumentale karakter is in de voorstelling van elk raam zorgvuldig bewaard, het
geen bijzonder uitkomt, zoowel in de houding als in de drapeering der figuren. Of
schoon de kleuren met de overige omgeving zeer goed in harmonie zijn, valt niet te
ontkennen, dat, hetgeen trouwens bij iedere glasschildering en vooral nu het geval is,
de sterk sprekende eenige afbreuk doen aan in de kerk aanwezige schilderstukken, en
de aandacht daarvan eenigszins afleiden. Men kent de kostbare tafereelen van de ver
dienstelijken Van IJsendijck, die deze kerk versieren. In den regel echter wordt dit be
zwaar meer en meer weggenomen wanneer de invloed van weer en wind de al te groo-
te helderheid der sterk sprekende kleuren eenigszins doet temperen. Ter verduidelij
king der voorstelling is het onderwerp bovenaan in elk raam vermeld op banderollen
door engelen gedragen.' 17>. In juni 1878 kwam vanuit Brussel het bericht dat nog dat
zelfde jaar de zes resterende geschilderde ramen zouden worden afgeleverd. Maar
ook nu trad vertraging op. Plaatsing geschiedde pas in 1879: drie stuks in de maanden
maart april en drie in de maanden juni/juli. Capronnier bracht voor deze zes ramen
4.315,42 in rekening, exclusief vervoer (ƒ73,85) en inzetten 140,32). 18> De overblij
vende vier ramen in de hoeken achterin zouden nog jaren van blank glas voorzien
blijven. Geld was er niet en zou ook niet meer zo gemakkelijk beschikbaar komen
door de neergang van de branderijen. Toch werd, vooral omdat de ramen bij
stormweer veel reparaties vereisten, gezocht naar een, zij het goedkope oplossing. Het
kerkbestuur vroeg in 1883 Capronnier naar de kosten als ze in gewoon grisaille (grijs
matglas) zouden worden gezet. Te duur vond men echter. 19> Een jaar later hakte men
echter de knoop door en liet men R.A. Ras te Rotterdam voor 488,25 het glas der vier
ramen achter in de kerk in lood zetten.
Dertig jaar later in 1913 (de vier ramen vergden weer grote reparaties) zocht men
het nog dichter bij huis, namelijk in de eigen stad. De Schiedamse glasschilder J.F.
Nahring, gevestigd aan de Korte Haven werd ingeschakeld om ze te vervangen door
ramen met 'gekleurd glas in lood, die wat kleur en afwerking betreft met de stijl der
kerk zouden overeenkomen.' Het door hem geleverde fantasieontwerp vond instem-