en de grote massa, die het slecht had. Op basis daarvan verkondigde Marx zijn leer. De klassenstrijd kostte ons volk echter veel aan morele, zedelijke en financiële waar den. Liberalisme en Marxisme wortelden op dezelfde stam: het egoïsme. Men zegt wel dat de NSB onchristelijk is, maar hoe denken zij, die tot het pauperisme vervallen zijn over de resultaten van het christendom en over de toekomst: 'Het nationaal-socialisme wil die teleurgestelden in het leven een toekomst geven, de nationaal-socialisten voelen mee, dat zij hun broeders broeder zijn! Zij hebben zich tot taak gesteld een nieuwen staat te stichten, waar sociale rechtvaar digheid zal heerschen; een staat waarin eerbied voor den arbeid zal zijn en geen plaats is voor een horde parasieten. Het kapitaal zal in dienst gesteld moeten worden van de productie en de productie zal dienstbaar moeten zijn aan het volk. Noodig zal zijn een corporatieve staat, om uitsluiting en staking tegen te gaan en de productie te regelen. In plaats van staking en uitsluiting zal moeten komen de rede en de verant woordelijkheid; de klassewaan en de klassenstrijd moeten verdwijnen. De synthese zal de plaats innemen van de antithese. De taak van het fascisme is orde te brengen in eigen huis. Het is waanzin orde te willen brengen in de wereld, als er geen orde heerscht in eigen huis. Verdwijnen moeten de burgerlijke arrogantie, de ongebreidelde concurren tie, de politieke partijen, de strijd van allen tegen allen. Daarvoor moet in de plaats komen: solidariteit, samenwerking, beslechting van geschillen door overleg, met de staatsmacht als hoogste arbiter. Ons volk moet terugkrijgen zijn gevoel van eigen waarde De fascisten willen een gepaste vrijmanstrots, één staat, één volk, één koning en allen voor allen'. Na de pauze beantwoordde Mussert een aantal schriftelijke vragen. Daarbij ver klaarde hij uitdrukkelijk dat de NSB de religie wilde eerbiedigen zonder aan één godsdienst een monopolie te geven. Tenslotte beëindigde men de vergadering met het zingen van het Wilhelmus. Boven de hoofden van de aanwezigen zag men een zee van rechterhanden. Ook na afloop was er een uitgebreide politiemacht op de been, die het publiek afzijdig hield van degenen die het Passagetheater verlieten. In gebouw Eendracht, hetzelfde gebouw als waarin de schiedamse NSB was op gericht, had de met de Communistische Partij Nederland gelieerde Strijdhond tegen het Fascisme, in samenwerking met de Anti Oorlogs Liga, een tegenbijeenkomst geor ganiseerd op diezelfde avond. Eén van de sprekers daar was Willem Weergang, gewezen gemeenteraadslid voor de Christen Democratische Unie, een kleine progressieve christelijke partij. De bijeen komst stond in het teken van protest tegen het fascisme en de oorlog, die men zag na deren. Men nam een protestmotie aan tegen de processen en de gevangenhouding van anti-nationaal-socialisten in Duitsland. 47

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1990 | | pagina 7