tel de Kroon. Op die manier, als barpianist, maakte hij in hun ogen immers een
knieval voor de Schiedamse bourgeoisie. Voor de mensen, die hij thuis aan tafel soms
belachelijk maakte. En waarvan hij de gezichten tot vreemde clownskoppen ver
minkte als ze in de krant stonden bij een feestelijke of gewichtige bijeenkomst.
Maar hij had er zelf geen last van dat hij op afroep moest spelen wat ze van hem ver
langde, mensen vaak zonder enige smaak of muzikaal gevoel. Octave speelde voor
zichzelf, en had daarom ook verordonneerd dat zijn eigen vleugel uit zijn huis moest
worden getakeld omdat er op die 'kist met spreeuwen' die er in De Kroon stond niet te
spelen viel.
In zijn tekeningen is dat terug te vinden. De potloodlijnen waarmee ze al schetsend
werden opgezet zijn altijd los en ritmisch. Je proeft er de geraaktheid door het onder
werp in. De liefde voor het landschap en het stadsbeeld. Het zijn emotionele
lijnen.
Thuis kwam de Oostindische inkt er overheen. Dan werd het beeld, dat in potlood
snel was vastgelegd, weer met een zekere distantie geanalyseerd en ambachtelijk
167
Broersvest 13
Sloop van de molenstomp De Oostmolen. Deze molen uit 1727 stond op de hoek Lange Kerkstraat en
Broersvest. Een deel is gesloopt in 1899 en de rest in 1962. Pentekening 20 x 24 cm
De strijd tussen hoofd en hart was nog een kenmerk van zijn persoon en roept op
nieuw dat beeld van wijkende lijnen, van ambivalentie, op. Begiftigd met een helder
verstand, en dankzij opvoeding en voortdurende zelfstudie steunend op een grote
eruditie, was hij vaak de man die zaken probeerde te analyseren. Maar dan opeens
golfde de emotie er overheen. Emotie die soms op het sentimentele af was.