LEVENSHERINNERINGEN (11) IN DE JOURNALISTIEK J. Stout In deze aflevering verhaalt J. Stout hoe hij via zijn hoofdmeester Sander journalistiek werk naast zijn onderwijzerschap ging verrichten. In de school van de heer Sander ontving ik ook de uitnodiging, mijn schreden te zet ten op het gebied van de journalistiek Dat ging zo. De heer Sander had connecties met de Schiedamsche Courant, een veel gelezen locaal blad, dat de liberale beginselen verdedigde. Het leading-artikel van de zondagmorgen b.v. was, naar ik later begreep, steeds van de hand van de heer Sander. Hij schreef goed, nooit banaal, steeds kernachtig in verzorgde stijl. Aan politieke drij verij zou hij zich niet bezondigen dat lag niet in zijn aard. 't Is hier misschien de goede plaats, iets over Schiedamse politiek te schrijven. In die dagen beleed de grote meerderheid van hen, die voor verlicht wilden doorgaan, voor- zelver ze niet Katholiek waren, de liberale beginselen. De Antirevolutionairen von den hun aanhang bijna uitsluitend bij minder ontwikkelden, wat niet synoniem is met werklieden. Onder de gezeten burgerij waren er heel wat, wier geestelijke horizon niet ver reikte. Zij zaten in de kerk in de banken van ouderlingen en diakenen, vormden het kiescollege van predikanten en lieten zich overigens door die geestelijke herders, heersers krachtens hun ambt, ringeloren. Aan richtingsverschil geen gebrek Nederlands Hervormden, Dolerenden, Afgescheidenen, Orthodox-Luthersen. Maar op staatkundig gebied waren ze allemaal anti-liberaal. Het kiesrecht was nog vrij beperkt. Bij verkiezingen voor de Tweede Kamer konden de Roomsen in het kiesdistrict Schiedam het brengen tot een 800 stemmen, de Anti revolutionairen tot 600, de Liberalen tot 1250. Het gevolg van deze verhouding was steeds, dat bij de eerste stemming de Antirevolutionaire kandidaat uitviel en dat bij de herstemming de liberale en Katholieke kandidaat tegenover elkaar kwamen te staan. De Antirevolutionaren waren dan, volgens aangegane verbintenissen, verplicht op de Katholiek te stemmen en die te doen zegevieren. Maar dan kwam de tegenstelling Paaps en Geus tot uiting. De Watergeuzen droegen op hun hoofddeksel de halve maan als symbool. 'Liever Turks dan Paaps' betekende dat. Zö erg was het met de mo derne Geuzen nu wel niet, maar, hun leidsmannen mochten met de Katholieken coquetteren, zij deden daaraan niet mee. Zij stemden niet op een Katholiek. Daar door bleef de Katholiek in de minderheid. Zo had Schiedam een lange reeks van jaren een liberale vertegenwoordiger in de Tweede Kamer. Tot de Roomsen door de zure appel heenbeten en geen eigen kandidaat meer stelden. De gezamelijke rechtse partijen kwamen uit met een kandidaat van de Antirevolutionaire richting, een baron uit de Achterhoek, met een dubbele naam als enige aanbeveling. Maar meer was ook niet nodig. Hij kwam er bij eerste stemming met vlag en wimpel, daar de Roomsen, goed gedisciplineerd als ze waren, tot de laatste man op hem stemden. Tegen een dergelijke stormloop moest de knapste liberaal het afleggen. 25

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1993 | | pagina 25