voor de eerste maal bijeen was geweest, de hartstochtelijke verkiezingsleuzen, alsof ze deze opgeslorpt hadden gelijk een accumulator de stroom, deden weergalmen. Ik heb het aristocratische Odéon aan de Singel gefrequenteerd als lid van de H.B.S.-ver eniging; ik heb wel eens aan een bruiloftsdiner aangezeten in het deftige grachtenhuis dat Maison Couturier heette. Musis heb ik in zijn negentiende-eeuwse en begin twin- tigste-eeuwse gedaante niet gekend, maar ik stel mij voor, dat ook daar bewonderen de, trotse ouders elkaar hebben toegelachen, als hun spruiten op beverige benen koers zetten naar de schouwplaats van hun toneelspeelkunst. En in de vestiaire zullen de jonge dochters zich van hun mantels hebben ontdaan, de blik gericht op de vriendin nen om van hun gezichten het oordeel over de eerste lange jurk af te lezen. Maar dit alles speelt zich slechts af in mijn misschien al te levendige verbeelding. Feiten, zo hoor ik roepen, feiten! Ik schaam me het te zeggen, maar weinig feiten zijn mij bekend. Niettemin, zie hier dan het weinige, dat ik weet. De 2e, 4e, 5e, 7e, 8e en 10e Maart anno 1842 compareerden voor Meester Karei Arnold Poortman, openbaar Notaris te Schiedam, in tegenwoordigheid van Willem Christiaan Kimmijser, winke lier en ondernemer van openbare verkopingen en Teunis Keuzenkamp, bediende van het Schiedamsch Departement der Maatschappij Tot Nut van 't Algemeen, als getui gen hiertoe verzocht, een aantal „Heeren en Mejuffrouwen", allen mede te Schiedam woonachtig. En de comparanten kwamen overeen met elkaar op te richten een ver eniging, welke de naam zou dragen van Musis Sacrum. Het hoofddoel der vereniging was: de bevordering der beoefening van fraaie kunsten en wetenschappen binnen genoemde stad. Deze goedwillende burgers beloofden een kapitaal bijeen te brengen van tenminste zeventienduizend vijfhonderd gulden. En het geld kwam bij elkaar. De ene stortte duizend gulden een andere achthonderd, een derde vijfhonderd, weer anderen vierhonderd, driehonderd gulden en minder. Schiedams Burgemeester, Jan Loopuijt, koopman en commissionnair, ging voor met vierduizend gulden, op de voet gevolgd door Simon Rijnbende, kantonrechter, distillateur en koopman, met een bedrag van duizend gulden. Door burgerzin kwam Musis tot stand, burgerzin, zo typisch voor de 19e eeuw waar aan Amsterdam zijn Vondelpark en zijn Stadsschouwburg dankt. En ik vermoed dat een van de motoren bij de oprichting was de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, die instelling die zo heel veel heeft gedaan voor de volksontwikkeling in de liberale tijd. De 1 le Oktober 1842 werd gebouw Musis Sacrum plechtig ingewijd. Wat er in de loop der tijden te zien en te horen was in Musis, de dagbladen geven er ons een denkbeeld van. Politieke vergaderingen, in 1877 sprak er Mr. Gashuis; soirées, o.a. van The Frederika Troupe, voorstellingen van „het beroemde Chinese gezelschap"; concerten, soirées musicales, optreden van het Duits Opera-orkest (2-12-1878). En met vlammende letters staat in het geschiedboek van Musis geschreven een voor drachtavond van Mulatuli op 12 Januari 1880 en nog eens in 1881. Bekende namen ontmoeten we in de annalen; de familie Bamberg (wie herinnert zich niet Papa Bamberg, de vermaarde goochelaar), de 23e Juni 1881. Goochelaars voelden zich blijkbaar sterk aangetrokken tot Musis ofwel uitgaand Schiedam tot de goochelaar. In 1882 zag men er een honden en apentheater. Maar ook de allergrootsten kwamen in Musis. In 1884, de 21e van de le maand, hoorde men er de voordracht van één der steunpilaren van Rotterdam's toneel in zijn gulden tijd: de grote tragédienne Catherine Beersmans. Na de eeuwwende eiste de politiek een grotere plaats op; de politieke par- 52

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1993 | | pagina 16