Zwitserland waar ik iets anders gezien had. Het kasteel van Lenzburg heeft grof gestucte wanden, die later afgestoken zijn met een borstel of veger. Zo moest het worden. En ook hier heb ik vanwege besparing zelf gestuct. Eigenlijk gek kenwerk maar het werd zoals ik het wilde. Ondertussen was Slavenburg bouwbedrijven volop bezig met de constructie doorbraak van de studio. Er moest een stalen portaal inge bracht worden, die de achtergevel van het huis zóu ondersteunen. Er werd gehakt en gebroken, gaten verschenen in de gevel en op sommige dagen vroeg ik me af of dit ooit weer een gebouw zou worden zoals ik dat wilde. Plafonds: Begroot was een gipsplaten plafond onder de balken, dit moest van de brand weer zestig minuten brandwerend zijn. Toen alle systeemplafonds eruit waren en de balken te voorschijn kwamen, besloot ik om de plafonds tussen de balken te maken, waardoor de hele atmosfeer van het gebouw monumentaler werd. Langzaam begon zich een huis te vormen zoals ik het voor me zag. tot de verbazing van de bouwvakkers, die nieuwsgierig 's ochtends rondkeken wat er nu weer de vorige avond was gebeurd, werden de plafondbalken geschilderd. In wat ooit de rode kamer zou wor den rood en blauw in de blauwe kamer, oker-oranje in de gele kamer en in de studio don ker tot zwart bruin. In de toiletten en de badkamer werden facettegels in wit en zwart geplaatst. Ook ben ik in die tijd begonnen met het mozaïek in mijn badkamer. Op Cyprus waar wij voor een Zwitserse klant werkten heb ik een opgraving bezocht van de badhuizen van Eustolios. Bij het zien van deze kunstwerkjes wist ik wat ik in de badkamer wilde. Boekjes werden gekocht en het idee gemaakt. In het midden van de ruimte werd het portret van Ktisis gepland, een werk wat na 2 jaar voltooid was. De vloeren: Op de eerste verdieping werden de oude planken weer naar boven gehaald, wat op sommige plaatsen heel moeizaam ging. In de woonkamer was in het verleden zachtboard gespijkerd met een gemiddelde spijker bezetting van 30 per vierkant centimeter, deze zijn allemaal getrokken. De vloeren werden geschuurd en gelakt. Beneden in de studio wilde ik parket, daar dit te duur werd voor de hele ruimte is er gekozen voor bouwmultiplex gezaagd in planken, die in visgraat gelegd zijn. Een fraai resultaat voor de laagste vierkante meter prijs. De haard plaatsen: Omdat het pand voor zoveel verschillende doeleinden was gebruikt, was van de oorspronkelijke haardplaatsen weinig over. Tijdens de kerst van '89 plaatste ik in de studio een grote openhaard, gemaakt van ornamenten (gekocht bij de antieke bouwmaterialen handel), resterende deurlijsten en gipsen ornamenten uit een slooppand. In de gele kamer werd een hardstenen haard geplaatst, ook uit een slooppand, welke later zwart geschilderd werd en gemarmerd. In de woonkamer werd een eiken schouw met lambrizering geplaatst, afkomstig uit een huis uit Rockanje. Van de restanten werd een hoekhaard in de tweede woonkamer geplaatst. In de rode kamer werd de bestaande stookplaats met oude ornamenten verfraaid. Een bijzonder element in het gebouw is de grafsteen in de gang. Op aanwijzing van het gemeentearchief is de steen in de tuin opgegraven en in de gang neergelegd. Volgens lezing van het gemeentearchief was de tuin verpacht aan een steenhouwer. Deze steen is in niet gebroken toestand te vinden op de begraafplaats van Schiedam. Nu ik ruim drie jaar in De Doele woon, is ook de voortuin gerealiseerd. 171

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 1993 | | pagina 19