van het theaterorgel en aan het eens vermaarde bedrijf, 'A. Standaart-orgelfabriek te
Schiedam'. Niet alleen de devaluatie van het Engels pond kwam als een mokerslag neer,
juist in een periode toen men in dat land veel orders had verkregen, maar ook de steeds
meer veld winnende uitvinding van het pijploos orgel. De electronica toverde de meest
fantastische klanken en ongekende combinaties, plus een automatisch roffelende ritme-
groep uit de volumerijke speakers!
Dat het pijporgel naar zijn aard een niet te evenaren grootheid bezat, was gezien de prijs
niet van belang nu ook zelfs via het postorderbedrijf een orgel in huis kreeg met schrifte
lijke les, 'inclusief'! Zo goed als de videocamera de super-acht smalfilm totaal heeft ver
drongen, raakte het orgel in het theater in onbruik.
In Amsterdam besloot men, toen zelfs de organist met allerlei rommel werd bekogeld,
met de bespelingen te stoppen.
Toen Cor Standaart halverwege de zestiger jaren de plaats van Joop Walvis overnam en
voor de Nederlandse Radio Unie het Möller-orgel in de Hilversumse Tesselschade kerk
bespeelde, was jammer genoeg het hoogtepunt voor het theaterorgel allang voorbij, het
geen hem als musicus en orgelkundige zeer aan het hart is gegaan. Het is daarom van
onschatbare waarde dat de in 1970 opgerichte Nederlandse Orgel Federatie sindsdien en
met succes reeds vele instrumenten van de ondergang heeft gered. Het in deze tijd ver
vaardigen van een orgel als nu, perfect werkend, in verschillende plaatsen kan worden
beluisterd, is nagenoeg onbetaalbaar, afgezien of er nog genoeg vaklieden te vinden zijn.
Tenslotte wil ik hen, die straks over de toekomst van het orgel in het Schiedamse Passage
Een belangrijk onderdeel is de intonatie van de pijpen en aan een goede verhouding van de klank
karakters van de registers onderling. Foto van dé intooneerzaal.
7