HET OUDE STANDAART ORGEL IN HET NIEUWE THEATER
HET WEL EN WEE VAN EEN BIOSCOOPORGEL
J.J. Groeneveld
HET WEE...
Eén man, die in 1933 bij het Tuschinski-concem werkte, verdient eigenlijk alle hulde van
elke theaterorgelmuziekliefhebber: Joop Walvis. Hij was in dienst bij Tuschinski en organist
in bekende theaters in Rotterdam.
Toen Tuschinski een orgel in het nieuwe Passage Theater wilde hebben, werd Joop Walvis
gevraagd advies te geven. Bij die gelegenheid stelde hij voor een theaterorgel te laten bouwen
door de in Schiedam gevestigde orgelbouwer Standaart. Deze firma bouwde al tientallen
jaren orgels voor kerken en theaters. Ook in Schiedam stonden veel orgels van dit bedrijf
zoals in zalen van De Karseboom, bioscoop Pandora (later City en weer later Monopole
geheten), in Tivoli en Odeon.
De firma Standaart kreeg dus de opdracht en in het Passage Theater werd een pijporgel
gebouwd met 74 sprekende registers en vele instrumenten. Na de opening op 23 december
1933 werd Joop Walvis de vaste organist van dit orgel met zijn vele toeters en bellen en zijn
prachtige tibia-klanken.
Overigens speelde Joop ook nog in Rotterdam. Dat gaf wel eens problemen want Tuschinski
had geen bedrijfsauto's of eigen vervoer om de organist snel van het ene theater naar het
andere te brengen om de inloop te spelen. "Inloop spelen was zodra de deuren open gingen
tot aan de start van de film het orgel bespelen en dat vaak aangepast aan de hoogtijdagen en
de film." Het enige vervoer, veelal door wind en regen, sneeuw en gladheid, was Joop Wal
vis' eigen oude fiets. Dus spurtte hij vaak van het ene naar het andere theater.
87
De xylofoon en pijpwerk in de opstelling uit de Passage-periode (FotoNOF)