het grootste stuk van de lambrizering, dat
voor het maken van de opening verwijderd
was.
De panelen in de lambrizering waren
oorspronkelijk met stof bespannen (damast),
maar later ingevuld met spaanplaat en
behang. Als tegenhanger van al het donkere
mahoniehout kiezen we voor een eigentijdse
invulling met geanodiseerd aluminium, wat
een heel mooi 'sereen' effect geeft.
De witmarmeren 18e-eeuwse schouw van
deze kamer, in 1980 nog aanwezig, blijkt er
niet meer te zijn als wij in 1997 het pand ko
pen. Hij is tijdens een eerdere verbouwing
spoorloos verdwenen. Alleen de marmeren
neuten zijn er nog van over. (Elders in het
gebouw bevinden zich nog vier eenvoudige
18e eeuwse schoorsteenmantels.)
De achterkamer met notenhouten betimmeringen en servieskasten en eikenhouten parket
vloer uit 1914 wordt in oude glorie hersteld. Het rijk gedecoreerde stucplafond is een van
de weinige nog uit de 18e eeuw daterende interieuronderdelen. Alleen dit plafond restau
reren en schilderen kost al vijf weken.
Het voorste deel van de gang bevat nog de 18e eeuwse marmeren vloer en lambrizering.
De rest is bij de verbouwing van 1914 vervangen door de thans nog bestaande inrichting.
De hal wordt ontdaan van de moderne balie en een deel van de betimmering. Hier worden
een toilet, garderobe en kast gemaakt. De zo vrij komende ruwe muur van ijsselsteentjes
en de onderkant van de eikenhouten trap geven als het ware een kijkje in het binnenste
van het gebouw.
Het grote glas-in-lood raam in het trappenhuis werd ontworpen door Toon Berg en ge
maakt door 'Ateliers voor gesch. gebr. glas Bouvy Dordt' (gevestigd in het pand fn de
Speykermand I715'/In de Speykermand') in Dordrecht. Het dateert uit de periode 'Smul
ders' (1914). Schoonmaken en schilderen van de kozijnen is hier gelukkig genoeg.
De serre krijgt weer een glazen dak en een nieuwe keuken wordt gemaakt op de plaats van
de recente pantry en toiletten. De serrevloer blijkt na heel veel schrappen nog de originele
granitovloer uit 1933 te zijn. Italiaanse terrazzowerkers moeten eraan te pas komen om
hem te herstellen, maar het resultaat is mooi.
Het pand is niet geïsoleerd, de ramen zijn ook niet vervangen. Alleen blijkt bij het schil
derwerk van de achtergevel, dat de liggende roeden allemaal rot zijn. Uit oud hout (resten
van balken e.d. uit het huis) worden door de timmerman direct nieuwe roeden gemaakt,
zodat het schilderwerk zo snel mogelijk door kan.
128
Het in 1914 aangebrachte raam in het trappen
huis, ontworpen door Toon Berg. (Foto: K.
Houweling)