hoeveel het gebouw nog beweegt. Dit wordt gedaan door vaste punten gedurende een langere periode elk jaar op te meten. Uit de verschillen tussen deze metingen kan worden afgeleid hoeveel het gebouw verder weggezakt is. Uit de resultaten bleek dat het allemaal erg meeviel; slechts marginale verschillen werden gemeten. Men besloot geen extra maatregelen te nemen om de fundering te verstevigen. Aan de binnenkant was op sommige plekken onregelmatigheden in het stucwerk geconstateerd. (zie de foto op pagina 30, red.) Bij de blindnissen waren ornamenten gebroken, de muur bolde op en in het stucwerk liepen verschillende scheuren. Om de oorzaak te achterhalen is de stukadoor begonnen met het voorzichtig weghalen van de ornamenten en het weghakken van het stucwerk. Hierachter kwam een bakstenen muur tevoorschijn met daarin een vierkante ijzeren koker (waarschijnlijk voor ventilatie, maar het gat was nu dichtgemetseld). Dit ijzer was gaan roesten en uitzetten en drukte zo het stuc en de ornamenten van de muur. Kleuronderzoek en noodreparatie Ook is onderzoek gedaan naar de oorspronkelijke kleuren van zowel de voorgevels als het interieur van de kerk. De gestucte gevels aan de Dam waren voor de restauratie witgeschilderd. Ook de ramen en kozijnen waren wit, de deuren donkergroen. Om erachter te komen welke kleuren onder deze witte laag zaten, heeft een deskundige laagjes verwijderd. De onderliggende kleuren gaven een beeld van een veel donkerder gevel. Volgens deze deskundige was de gevel oorspronkelijk in natuursteenkleur geschilderd om een natuurstenen gevel te imiteren. Het stucwerk suggereert inderdaad grote op elkaar gestapelde blokken steen. Er was echter weinig ander materiaal om deze ideeën te ondersteunen en daardoor was er veel ruimte voor discussie. Dit heeft de besluitvorming wel wat vertraagd. In de kerk was meer historisch materiaal aanwezig en hier kon een andere deskundige een degelijker onderzoek doen. Op veel verschillende plaatsen heeft hij kleurentrapjes gemaakt waarbij elke kleurlaag zichtbaar werd. Aan de hand van oude foto's en de kleurtrapjes heeft hij kunnen achterhalen wat het oorspronkelijke kleurenschema van het interieur was. Om een goede indruk te krijgen van zijn bevindingen heeft hij in een hoek een voorbeeld opgezet door alle onderdelen in de juiste kleur te schilderen. Zijn onderzoek is goed gedocumenteerd en gebundeld. Hierdoor was er eigenlijk geen discussie mogelijk. Iedereen was het met zijn bevindingen eens. Tijdens werkzaamheden aan het straatwerk in de Dam was gebruik gemaakt van stevige trilapparaten. Dit had zoveel trillingen veroorzaakt, dat in de kerk een drietal blokken van het boogfries naar beneden gekomen waren. Het bleek dat deze elementen met een ijzeren staafje in het metselwerk van de muur waren vastgezet en dat het staalje doorgeroest was. De elementen werden enkel door zijwaartse druk (tegen elkaar aanleunen) op zijn plaats gehouden. Om te voorkomen dat meer schade ontstond is een noodreparatie uitgevoerd. Alle blokken zijn vastgezet met een roestvrijstalen schroef. Uit al dit vooronderzoek is een restauratieplan gekomen. Verschillende zaken hadden haast, andere onderdelen konden wellicht wat langer wachten. Om het werk overzichtelijker te maken, maar vooral omdat voor de Kerk en de Pastorie verschillende subsidieregelingen 32 Een kleurentrapje op een deurpost. (Foto: Restauro Ar chitecten, II december2003)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2008 | | pagina 32