verwijderd uit de voeten. De als gevolg van deze spijker ontstane breuk in de voeten werd verlijmd en gerestaureerd, evenals het tekstplaatje op het kruis. Voor de ophanging bij de voeten werd een nieuw messing draadeinde gemaakt. Al het ijzer werd uit de rug verwijderd en vervangen door messing draad. Ten slotte werd het kruis opnieuw vastgezet: recht ditmaal. Waar nodig werd het opnieuw gekleurd en in de was gezet. Het beeld werd schoongemaakt. De sokkel van marmer waarop het kruis rust, werd gerestaureerd door er twee hoeken aan te zetten met marmer en epoxy. Daarna werd het schoongemaakt, gepolijst en in de was gezet. Onderzoek en verantwoording Tijdens de restauratie bleek het niet mogelijk om alle oorspronkelijke materialen te handhaven of her gebruiken. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de bekleding van de binnenzijde van het tabernakel. Het Hierboven het kruikje dat werd gereconstrueerd. Daarvan velours heeft daar na restauratie was tijdens het onderzoek naar vergelijkbare stukken geen weliswaar een kleur die op het goed voorbeeld gevonden. oorspronkelijke velours lijkt, maar de kleur is niet 100% hetzelfde. Oud velours met dezelfde kleur bleek onvindbaar en was - als er al iets werd gevonden - te afwijkend van kleur of te versleten. Dus werd nieuwe velours gebruikt, met dezelfde dikte als het oorspronkelijke velours. De kleur wijkt in het paars af van het origineel. Van de originele stof worden alle stukken bewaard. Ook het gouddraad bleek zeer moeilijk te verkrijgen. Het originele draad was niet te behouden als gevolg van de al opgetreden beschadigingen. Die beschadigingen waren hoofdzakelijk het gevolg van diep in het draad geslagen spijkertjes, waarmee het gouddraad op het velours was vastgezet. Verder was de draad zwart geoxideerd en rafelde hij op veel plaatsen. Een laatste overweging om het draad te vervangen, was het feit dat de oorspronkelijke draad zou misstaan op het nieuwe velours. Dus werd ook deze gouddraad vervangen. De oorspronkelijke draad is wel bewaard gebleven. Een onderzoek naar de oorspronkelijke herkomst van de draad loopt nog steeds. Waarschijnlijk is deze van Duitse makelij. In de tafel en aan de voeten van de Jezusfiguur waren duidelijk verschillende gaatjes zichtbaar waarin onderdelen gestaan hadden. Achter het tabernakel werden bovendien bij de demontage verschillende vergulde splinters hout aangetroffen. Bij reconstructie bleek het hier te gaan om de kelk waaruit gedronken werd. Via de afbeelding in de koorbank zijn de borden en 121

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2008 | | pagina 13