L!DUiNA[£tyERLANOEN NAAR DE H £UChARI5TIE BELOOND LIDUINA EN MARYE. HEILIGE EN HEKS Het Stedelijk Museum Schiedam Op Locatie organiseert in 2009 een tentoonstelling over twee mysterieuze Schiedamse vrouwen: de heilige Liduina (1380-1433) en de heks Marye Heynen (circa 1520-1556). Dankzij hen onderscheidt Schiedam zich van andere steden, zowel in positieve als in negatieve zin. De expositie Liduina en Marye. Heilige en Heks is een onderdeel van het projectDe Groten van Schiedamdat ir 2009 'sterke vrouwen' als thema heeft. Liduina is een jonge, vrome vrouw die in 1395 tijdens het schaatsen ongelukkig ten val komt. Het resultaat is een gebro ken rib die niet meer geneest. Liduina lijdt tijdens haar ziekbed veel pijn en kan nauwelijks eten en drinken. Toch blijft deze bijzondere vrouw nog 38 jaar leven. Dankzij dit wonder geloven de Schiedammers dat Liduina heilig is. Bijna 600 jaar later is de stad nog steeds trots op haar heilige. In 1541 beschuldigt de baljuw van Schiedam Marye Heynen van toverij. Dit proces eindigt in een vrijspraak. In 1556 wordt zij opnieuw opgepakt voor dit misdrijf. Nu staan de kerk en staat minder tolerant tegenover vermeende heksen; de beul dwingt een bekentenis af. Vervolgens wordt het vonnis geveld en sterft Marye als heks op de brand stapel. Deze en andere heksenproces sen bezorgen Schiedam een tijd lang een slechte naam. De tentoonstelling begint met een glo baal overzicht van het religieuze leven in Schiedam tussen 1400 en 1600. Ver volgens krijgt de bezoeker een beeld van de levens van Liduina en Marye, en hoe de vrouwen zich hebben ont- wikkeld tot religieuze tegennolen 0p de potloodtekening 'St. Liduina 's verlangen naar de H. Eucha- ristievan Sjef Schmiermann uit 1933 ligt Liduina op bed. Ze heeft Van de getoonde voorwerpen is het m z& hezocht door een engd Tij_ wierookvat uit de tijd van Liduina een dem jlaar iangdurige ziekte nuttigt Liduina weinig voedsel. Volgens absoluut topstuk. De glissen (voorlo- de overleVering eet ze aan het einde van haar leven alleen nog maar pers van de moderne schaatsen) ver- de heilige hostie. tellen iets over Liduina als jonge, on bezorgde vrouw. De tekeningen van Sjef Schmiermann uit 1933 illustreren belangrijke spirituele momenten uit haar latere leven. De prenten van Johannes Aarts tonen de keerzijde van zware devotie: het sinistere leven van heksen en de heksensabbat. De zestiende-eeuwse, aardewerken kannen en potten halen Marye voor de geest terwijl zij haar toverdrankjes brouwt. Terwijl de boeien een beeld geven van het gevangenisleven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2008 | | pagina 16