Vaak wordt van de Rooversfoto's gezegd dat ze koel en afstandelijk zijn. Van zichtbare weers invloeden en van wolken is geen sprake en er zijn weinig mensen op de foto's aanwezig, al is dat in een soms verrassende levendigheid. Zie bijvoorbeeld het jongetje op pagina 60 dat de hol oprent, terwijl een inwoner van de gefotografeerde Oosterstraat bezig is met het storten van cement in zijn woning - getuige de cementzakken en de in de aanslag gehouden brand spuit. Af en toe is er zelfs sprake van interactie tussen fotograaf en passant, zoals bijvoor beeld met de dames links op de foto op pagina vijftien, of met een elk uit één raam hangend stel op pagina 93. Misschien was het een bewuste keuze en toog Roovers inderdaad vroeg de straten op om toch vooral gebouwen te kunnen vastleggen. Misschien heeft het eerder te maken met het feit, dat hij aan het werk was - en op het moment dat hij de foto maakte, de meeste mensen dat óók waren. Verder heeft het ontbreken van drukte met de tijd te maken: vooral de jaren vijftig zijn geportretteerd. Er is in een serie als deze nauwelijks een argument om een eerder gekozen formule te wijzi gen. De foto's zijn in hoofdzaak liggend, als gevolg van de gekozen liggende lay-out van het boekje. In totaal zijn maar acht staande foto's aanwezig. Toch zijn er argumenten voor ver betering te noemen. Bijvoorbeeld waar het het vermelden van de oorspronkelijke afmetingen van de foto's betreft en of er - ten behoeve van de layout - nog aan foto's is gesneden. Dat vermoeden bekruipt de lezer wel op een aantal plaatsen. Hoewel niet van bovenmatig belang, zou het wellicht een beeld kunnen geven in de mate waarin in Roovers' foto's sprake is van een compositie, waar nu sprake is van een door de auteurs gekozen focuspunt of uitsnede. De kracht van de serie is de steeds korte beschrijving bij de foto, die niet in de valkuil trapt van het willen beschrijven wat er op de foto zélf staat. Geen uitgebreide anekdotes dus, maar bondige feitelijkheden - die zich in veel gevallen juist buiten de foto afspelen, maar daarop wel direct betrekking hebben. Het dwingt tot kijken. Dat in ieder geval. Al keken vooraf gaand aan het verschijnen een aantal mensen kritisch naar de teksten, toch zal in dit genre boeken altijd een fout snel gemaakt zijn. Het is maar de vraag of dat heel verschrikkelijk is. De stadshistoricus zal streng zijn in zijn oordeel, de historisch bovengemiddeld onderlegde lezer of de 'historische toerist' zal er minder over vallen - vooropgesteld dat hij of zij de onvolkomenheden al herkent. Het gaat - net als bij de foto's van Roovers - vóóral om het schetsen van een sfeerbeeld van een stad en een tijd die er in veel gevallen niet meer is. Roovers in Schiedam Het vierde deel van de Roovers in Schiedam-serie is te koop bij het Gemeentearchief Schiedam en bij de Schiedamse boekhandels, voor de prijs van 19,95 euro (ISBN: 90-73647-65-7). Het boekje telt 112 pagina's, waarvan 99 pagi na 's met 97 foto 's, één pagina met een kaart omstreeks 1970,8pagi na 's voor inleiding en historische schets en 2 pagina 's voor straat naamregister en literatuur. 87 Laurens Priester en Henk Slechte Scyedam jrg. 35 no. 3

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2009 | | pagina 15