monopole-1 theater Monopole Theater Openings - programma! 32 OENKT U ER AAN, City is verbouwd en herboren. Het oude Pandora is verdwenen, City is niet meer en vanavond opent het Monopole theater zijn deuren om het publiek te toonen, wat er in enkele weken tijd gebeurd is, op de plek, waar de film historie maakte. Filmhistorie, het klinkt als een anachronisme, want de film hoort eigenlijk niet bij de historie, zij is een levend iets, dat aan haar uiterste mogelijkheden nog lang niet toe is, zij is een typisch kind van dezen tijd... maar toch is het een kind met een geschiedenis achter zich. En deze geschiedenis werd niet gemaakt in de geweldige bioscoop-paleizen der wereldsteden, waar luxueuze premières van millioenen-films werden gegeven, maar in de kleine, intieme éénmans- theatertjes, waar een klein film-maatschappijtje - ook vaak één-mans - zijn avant-garde product kwijt kan en waar de jeugd openlijk zijn ongezouten critiek kon luchten. Dat is filmhistorie, dat ploeteren en zwoegen om nieuwe dingen te vinden, om het ideaal van camera en filmdoek, de schoonheid in zwart en wit, te benaderen. Het zijn nu eens niet de grooten geweest, die de geschiedenis hebben gemaakt. In de film waren het de kleine, arme artiesten, de wondermenschen van het celluloid bandje, die ervoor zorgden. En hun films kon men zien in de knusse beslotenheid van een klein theater, waarvan de directeur zelf zin had in zijn vak, dat hij reeds zoolang diende, waarin hij was opgeklommen van explicateur af tot eigenbaasje toe. Zoo'n bioscoop was City en in het oude Pandora kon je films zien, die nu beslist verboden zouden zijn, niet omdat die films niet "netjes" waren, maar het waren Russische propaganda-films, als men het nu beslist wil weten. Maar van Poedowkin, van Eisenstein, van Koelesjof, van Dowsjenko, en van zooveel anderen, die men nu misschien al vergeten heeft. En nu is het Monopole geworden, met de allures van een boulevard-bioscoop met zijn gevelverlichting in neonbuizen, met zijn cassière achter glas en staal, met zijn kleurige reclames van sterren en titels, met zijn roode loopers en gladde lichte wanden, met zijn gouden toneelomlijsting, dat hoorde allemaal niet bij City, maar daarom heet het nu ook Monopole. City is herboren en als men nu binnenkomt, kan men niet meer zoo nonchalant linksaf zwaaien om door een miniatuur-venstertje een kaartje te bemachigen, maar moet men eerst twee treden opstijgen om zich in een lichte hal terug te vinden, waar een moderne, echte kassa gebouwd is, welke niet alleen door de cassière respect afdwingt. Trappen en gangen zijn verbreed en in lichte tinten geschilderd. Voor den ingang van de zaal bevindt zich thans ook een hal. De muren zijn daartoe weggebroken en een indirecte verlichting completeert den indruk van ruimte. De stoelen zijn met blauwe pluche gestoffeerd, de wanden zijn bespannen met wijnrood pluche, dat moeilijk brandbaar is. het toneel is verbeterd, de omlijsting in goud-plastiek geeft een smaakvol effect tegen het roode gordijn; boven de nooduitgangen is een wandschildering aangebracht; het plafond is vooral veel verbeterd door het aanbrengen van treetexplaten, welke een rustige sfeer in het theater brengen; het balcon is verruimd; de ventilatie is verbeterd, de technische installatie heeft een tweede projectie-apparaat erbij gekregen; smaakvolle lichtomamenten hangen aan de wanden en aan de plafonds. Het theater heeft een ander cachet gekregen. Het aantal zitplaatsen bedraagt thans 340, dat is slechts twee minder dan vóór de verbouwing. De nieuwe directie, bestaande uit de heeren Sprecher, De Groot en Daniels kan tevreden zijn met het bereikte resultaat en ook het publiek zal waardeering hebben voor wat er met deze restauratie is tot stand gekomen. Het ontwerp daartoe werd geleverd door den heer L.J van Ameyden, die ook het werk heeft aangenomen. De volgende firma's hebben medegewerkt: fa. Brouwer, Den Haag. schilderwerk; fa. Vermeulen, Schiedam, loodgieterswerk; fa. P.J. v.d. Ende, Schiedam, stucadoorswerk; fa. Kramer Freher, Schiedam, meubileering; fa. mars, Hillegersberg, stofifeering; fa. Van Aarsen, Rotterdam, electrische installatie; N.V. Mij. voor Neonverlichting te Rotterdam, neonverlichting aan den voorgevel. De technische verbeteringen in de cabine werden verzorgd door het Bureau Kinotechniek, te Amsterdam. Hedenavond wordt het theater geopend met een feestvoorstelling. Uit: Schiedantsche Courant, 15-12-1938 tuacftflfl 2 en I van het i| Ook telefonisch; éBêoS. _-Bo het eiland 4,, i PrijitnZaal ?Scc„\^:p,-i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2011 | | pagina 32