Monopole Theater Vertooning cultureele film verboden. De burgemeester heeft gisteren het vertoonen in het Monopole bioscooptheater van een cultureele film: Bali, het eiland der demonen, verboden op grond van de Zondagswet. De directie werd Zaterdagmorgen door den commissaris van Politie het besluit van den burgemeester meegedeeld. Daarna is nog een onderhoud tusschen den burgemeester en de directie gevolgd. De burgemeester bleef zijn bezwaar tegen het vertonen van de film op Zondagmiddag om 1 2 u u r handhaven; tegen een vertooning die om één uur zou beginnen, had de burgemeester geen bezwaar. Een groot aantal personen, die de koude hadden getrotseerd om de mooie film te gaan zien, moest gistermiddag 12 uur weer onverrichter zake terugkeeren. De directie van het Monopole bioscooptheater heeft zich met den Ned. Bioscoopbond in verbinding gesteld, die deze zaak ter hand nemen. Er wordt naar een modus gezocht. Uit: Schiedamsche Courant, 19-12-1938 gediend, en rond 1950 is er heel wat drukinkt vermorst over de voorgenomen bouw van een cultureel centrum in de Plantage, waar nu het openlucht-concertpodium staat, zeg maar parkeerterrein...). Luxor zal toch geen bloeiende onderneming geweest zijn, want in 1932 komt er een bericht, dat de exploitatie in handen is gegeven van de grote concurrent, bioscoop Pandora. Daar was in 1927 de Schiedamse bioscoopman in dienst gekomen, Lou Daniels. Tegen exploitatie van Luxor als bioscoop bleek het gemeentebestuur wat bezwaren te hebben, en na 5 jaar "in ruïneuze toestand" te hebben verkeerd kwam er in 1937 een dancing uit de bus met - nieuw voor Schiedam - een echte, ongetwijfeld, goudgegalonneerde, portier. Zonder bioscoop bleef de Broersvest niet, op 14 juli 1933 werd de eerste paal geslagen voor het Passagetheater, dat in december 1933 werd geopend. Officieel, mèt de rede van de burgemeester, maar als enkele weken later ook in Schiedam de première gaat van de eerste Nederlandse geluidsfilm, gewijd aan het leven van Prins Willem de Eerste, ontbreekt elke officiële tint, terwijl in Den Haag en Rotterdam veel vertoon van gemeentelijke autoriteiten was gezien. De film werd beoordeeld als "voor Nederlands doen goed, naar hogere internationale maatstaven gemeten, matig tot slecht". Tevens werd een film met surrealistische beelden (blokjes, strepen) met bij behorende geluidseffecten vertoond in het voorprogramma. De Schiedammers waren er niet rijp voor, het matig opgekomen publiek dat toch wel uit de "betere" Schiedammers moet zijn samengesteld geweest, "kakelde er gewoon doorheen en keek nauwelijks". "Pandora op de Hoogstraat, inmiddels herdoopt in "City bioscoop" werd in 1938 "Monopole", nog altijd onder leiding van Lou Daniels. Deze heeft het heel lang volgehouden, de tweede wereldoorlog overleefd, zijn 25-jarig jubileum gevierd, maar als hij, 70 jaar oud, in 1960 met pensioen gaat, zet de neergang duidelijk in. Knokfilms, altijd een sterk punt, kunnen de zaak niet draaiende houden en in 1968 sluit Monopole, daarmede een dood punt veroorzakende op de Schiedamse winkelstraat. Allerlei ideeën worden gelanceerd, cultureel centrum, vestzaktheater, jeugdtheater, theater voor filmkringen en -liga's, alles tevergeefs. Het theater staat stil, dood, doods. Passage, tijdens de oorlog vrijwel uitsluitend UFA-films draaiende, (de joodse eigenaars van het Tuschinsky-concern hadden uiteraard niets te vertellen, blijkens een foto uit de oorlogstijd stond er van tijd tot tijd een auto van de Reichs Theaterzug van die Deutsche Arbeitsfront voor de deur), ging na de oorlog voor Schiedam een rol spelen als HET theater. Alle cabaret, alle revue en toneel die Schiedam bereikte (en gezien de 36 Scyedam jrg. 37 nr. 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2011 | | pagina 36