PANDORA. Da Gevaren eener groote Stad. n B B n u JEïet ^Eiland dér Genezing. Een dolle l>oel. Zaterdagmiddag 2 üur MATINËE, tégen halve prijzen Plaatsbespreking 18-2 uur dagelijkB. 18P0 5Jf C3f kt 8 Vanaf Vrijdag 17 Xariwber a s. 2 hoofdnummers. Geheel nieuw prachtprogramma met het hoofdnummer Een overweldigend mooie film met GLADYS HBOC RW EL ih de hoofdrol. Een film van misdadigers door het toeval en beroepsmisdadigers, een tragische geachiedeniF, welke zich afspe.lt in de donkere volksbuurten, ih de stegen en kroegen eenër groote stad. Een'sehsatiifilm als nooit tevoren. Voorts: Een Douglai Fairbanks. De man met den zonnigen glimlach. Sunshineklucht in 8 acten. Dolle situaties. Dólle boipaftijen, Dol ,van begin tot einde. het Bioscoop-Theater. Het gaat Daniels meer voor de wind dan zijn voorgangers. Gedurende meer dan zesentwintig jaar zwaait hij de scepter over Pandora, dat in de loop van die tijd nog twee naamsveranderingen zal ondergaan. Misschien kwam dat door de stijgende behoefte aan verstrooiing. Want die kwam er. Daar zorgde de beurskrach van Wall Street in 1929 wel voor. De gevolgen daarvan voor Nederland werden niet direct merkbaar. Maar na 1931 was het gedaan met de relatieve rust. In de vier jaar daarna mocht het land beleven dat het aantal werklozen vervijfvoudigde. Het zal er ongetwijfeld voor hebben gezorgd dat het bezoekersaantal van Pandora steeg. Dat lijkt tenminste de conclusie die mag worden getrokken uit het feit, dat Daniels in maart 1932 het aan de Broersvest gevestigde Luxortheater van de gebroeders Sass overneemt. En uit het feit dat hij in de zomermaanden van hetzelfde jaar het theater moderniseert. Maar misschien heeft het alleen maar te maken met de vorderende bouw van het Passagetheater, ontworpen door Sanders. Dat zou geëxploiteerd gaan worden door Tuschinsky en beloofde een uitstraling te krijgen die gelijk was aan beroemde Rotterdamse bioscopen als het Prinses Theater, Capitol, Colosseum en Victoria. Dat nota bene Tuschinsky brood zag in een stad als Schiedam, zegt voldoende over de werkloosheidscijfers. In 1935 viert Daniels zijn tienjarig directeurschap. Inmiddels heeft Pandora de meer wereldse naam 'City-Theater' gekregen. De werkelozen staan in de rij, als Daniels ze vanwege het jubileum gedurende vier middagen in de gelegenheid stelt gratis de volledige avondvoorstelling te zien. Met daarin 'Bleeke Bet', een verfilming van Herman Boubers gelijknamige toneelstuk. De muziek is van Louis Davids en in de film spelen sterren als Fientje de la Mar, Aaf Bouber, Sylvia Poons en Jopie Koopmans. Het is een hit. Daniels en het City-Theater overleven de crisis en de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels exploiteert Daniels ook het Luxor in Vlaardingen. In 1946 is er opniew een jubileum. Het theater heet dan inmiddels Monopole Theater, naar de maatschappij waarmee Daniels een verbintenis aanging. Met die samenwerking komt een tweede directeur aan het roer van Monopole te staan: W. de Groot. En alhoewel de tijden Scyedam jrg. 37 nr. 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2011 | | pagina 8