'"tog** ik daar>
toneeltoren in de as van Plein Eendragt. In de
architectuur werd gestreefd naar transparan
tie, door de toepassing van veel glasvlakken
en het gebruik van zeer licht bouwmateriaal
als etemiet dat in een zeer lichte tint werd
gehouden.
De Schiedamse Gemeenschap voerde bij de
presentatie van de plannen een achterhoede
gevecht. De bewoners van de Lange Nieuw-
straat, de Tuinlaan en het Plein Eendragt
(verenigd in het Tuinlaan-comité) waren al
in het geweer gekomen tegen de grove aan
tasting die de bouw van een cultuurcentrum
in hun park zou betekenen. Zij haalden maar
liefst 11.000 handtekeningen op tot behoud.
Liet comité voerde hierbij onder andere de
ouderdom en het cultuurhistorisch belang
van de Plantage aan, een betoog dat door
de Bond Heemschut verder met argumenten
werd onderbouwd. Bond Heemschut had
vooral planologische en stedenbouwkundige
bezwaren tegen de ingreep. Dit verzet nam
niet weg dat de gemeenteraad instemde
met de bouw van het centrum. Vervolgens
werd namens het comité een procedure in
gang gezet bij Gedeputeerde Staten en uit
eindelijk bij de Kroon. Hierbij werd onder
andere aangevoerd dat een cultureel centrum
in Schiedam niet levensvatbaar was en dat de
gemeenteraad voorbij ging aan de bouwver
ordening, die in het park geen bouw, anders
dan kiosken, transformatorhuisjes en toilet
ten toestond. Deze vertraging betekende
voor het project de nekslag. Door een stij
gende rentevoet en toenemende bouwkosten,
kwam de financiering van het project niet
langer rond. De bewoners hadden daarmee
een slag gewonnen.
In 1952 besloot de Schiedamse Gemeen
schap de oprichting van een nieuw concert
podium in de Plantage te financieren. Dit
podium verving de bestaande muziekkoepel,
die ongeveer ter hoogte van Plein Eendragt
aan de Lange Nieuwstraatzijde in het park
stond, (zie afb. 4) De omwonenden konden
zich niet tegen deze aanpassing van het park
„Heb jj/
,,/k atl; j,
"9" *-"tdertn ook!"
Historisch
Spotprentje over de Plantage-Club, Schiedamse
Gemeenschap (1949). Beschikbaar gesteld via
Gemeentearchief Schiedam.
verzetten, omdat de gemeentelijke bebou
wingsvoorschriften in een muziekkoepel
in de Plantage voorzag. Deze koepel werd
21 augustus 1952 in gebruik genomen. De
akoestische werking van de koepel werd zeer
geprezen.
De bouw van de koepel, naar ontwerp van
Kammer, vormde slechts de eerste fase in
een veel ambitieuzer project. Op de plek
waar eerst het cultureel centrum was gepland
zou namelijk een groot openlucht auditorium
moeten verrijzen. Hiermee was bij de bouw
van de koepel al duidelijk rekening gehou
den. Het podium had door de positionering
van het dak en de plaatsing van achterwan
den immers een heel duidelijke richting
meegekregen, terwijl de oude ronde koepel
werd gekenmerkt door de alzijdigheid. Het
auditorium zou bestaan uit een amfitheater
met drie bankenrijen. Er zou hiervoor een
talud worden aangelegd met aan het uiteinde
een groot terras met aan weerzijde twee mo-
Scyedam jrg. 37 nr. 4
125