Dick van Wassenaar Tijdens de Jaarmarkt Scyedam van 13 oktober 2012 bestond er voor de lief hebber de gelegenheid om op de hek- senwaag bij de Waag bij de Grote Kerk of St. Janskerk vast te stellen of diege ne die zich liet wegen wel of niet een heks was. Voor de meeste deelnemers zal de negatieve uitkomst daarvan niet onverwacht zijn geweest, in vroegere tijden kon dat echter ook anders zijn en was dat soms dodelijk. Ook in Schie dam zijn er lang geleden enkele hek senincidenten geweest en een enkele ervan zijn zelfs uitvoerig beschreven. Over Marye Heynen, de oudst bekende heks uit Schiedam is in dit magazine al eens geschreven'', met wat aanvul lingen uit bestaande bronnen echter hierbij nogmaals een bijdrage over heksenincidenten in Schiedam, zonder overigens te pretenderen daarin com pleet te zijn. van Hammurabi (uit Mesopo- V i i W 1 tamië), daterend uit 1785 voor Christus is een van de vroegst bekende wetboeken en bevat voor- schriften die aangeven hoe moet J worden opgetreden tegen magi- L -«« sche praktijken, en ook in de jjtffl Bijbel is er een passage over de veroordeling van hekserij bekend W (Exodus 22:18). De heksenvervolging heeft tussen circa 1450 en 1750 grote delen van Europa in zijn greep gehad en vele tienduizenden slachtoffers geëist waaronder ongeveer 80% vrouwen. De meeste van de vrouwen waren oud, arm, alleenstaand en machteloos. Veel van deze heksen bekenden alle beschuldigingen omdat ze gemarteld werden, waarbij echter velen ook stierven. Als ze zich na de bekentenis alsnog bekeerden, werden ze gewurgd voordat ze verbrand werden en zouden ze nog in de hemel kunnen komen. In heel Nederland zijn, voor zover bekend, zeker 250 heksen verbrand. De eerste heksenverbranding was rond 1500 in Gelderland. De laatste heksenprocessen in Nederland waren rond 1610 maar in andere landen in Europa gingen ze soms nog door tot 1720. Een definitie van een heks is niet eenduidig en alge meen wordt in het volksgeloof gesteld dat een heks iemand is, meestal een vrouw, die in contact treedt met boze machten, waardoor deze in staat is mensen en dieren te betoveren en hun schade te berokkenen, soms ook hen te genezen. In de regel ligt in het volksgeloof de nadruk op het kwaadaardig 4 handelen van de heks. Andere vermeende i "JQ activiteiten zijn het kunnen doen van pN. voorspellingen; het bezitten van magische krachten; de pT mogelijkheid om zich in een yVIL j dier of een ander levend wezen te ViV Jb veranderen en de mogelijkheid om A zich snel te verplaatsen. Het geloof in heksen is eeuwen oud, de Code Heksen en hekserij in Schiedam Gedetailleerde informatie over de allervroegste meldingen van hekserij in Schiedam ontbreekt veelal, een enkele is wel bekend. Zo werd in 1503 de Schiedamse Elizabeth Wouters door drie vrouwen beschuldigd dat zij een ervan, Katryn Dircksdr. 'quade gegeven heeft op haire bruytstoel'. Volgens een ander hadden de vrouwen ook gezegd 'datter eenen valschen ring geweest was'. Hoewel onduide lijk blijft wat er precies gespeeld heeft meenden de vrouwen die de beschuldigingen hadden geuit, dat de bruidssluier van Katryn was betoverd, evenals de "TIVt^ryi •Heyraeni'pdgriswFg vg» fél 2008 -5 I34C/S;, o ;48.fg$I Scyedam jaargang 39 nr. 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2013 | | pagina 30