achterwege bleef, waardoor de Dorische architectuur daar nog soberder oogt. Een van de moeilijke elementen bij de toepassing van een klassieke zuilenperistyle was de combinatie daarvan met een toren. Dit waren in zichzelf strijdige elementen, omdat torenbouw in de classicistische architectuur geen rol speelt. Tollus past verschillende oplossingen toe. In Rijsenburg combineerde hij voor het eerst in ons land bij een kerk het torenmotief met een classicistisch zuilenfront. Hij 'verzachtte' de overgang van beide onderdelen door het aanbrengen van voluten16', die tegelijkertijd het achterliggende dak aan het zicht onttrekken. Een vergelijkbare oplossing kiest hij bij de Sint Willi- brordus in Den Haag. In Schiedam wordt echter een eenvoudiger oplossing gekozen, doordat het torentje wordt opgevat als een dakkoepel of dakruiter en wordt gepositioneerd op de nok van het dak. Deze toren wordt daarmee een zelfstandig element, waarvan de architectuur bij de compositie van de totale gevel moet passen, maar niet in de architec tuur van de gevel hoeft te worden geïntegreerd. Een bijzonder kerkgebouw De Havenkerk valt direct op in het stadsgezicht. De plaatsing in de binnenbocht van de haven zorgt voor een uitgekiende stedenbouwkundige setting. Het gebouw domineert in massa zijn omgeving, die aan deze zijde van de Haven vooral bestaat uit klein schaliger woon- en bedrijfsbebouwing. De toren of dakruiter is in het straatbeeld goed zichtbaar, ook vanaf de zeedijken (Hoogstraat en Rotterdamse dijk). Na de bouw werd door Protestanten nog lang met enige ergernis over deze zichtbare Paapse pracht gesproken. Deze nadrukkelijke aanwezigheid werd bewust gezocht: de kerk moest imponeren als teken van het nieuw élan van de katholieke gemeenschap in Schiedam. Moeilijk inpasbaar Er zijn geen ontwerptekeningen van het uiteindelijk gerealiseerde gebouw bewaard, waaruit blijkt dat de architect een stedenbouwkundige analyse heeft gemaakt. De wijze waarop het gebouw geplaatst is in zijn stedenbouwkundige omgeving, toont echter aan dat de architect Tollus en zijn opdrachtgevers zich veel moeite hebben getroost om tot een optimale inpassing te komen. Dat wordt nog duidelijker als het uiteindelijk gerealiseerde gebouw wordt verge leken met de in het Nationaal Archief bewaarde bouwtekeningen uit 1818.17' Deze versie komt in zijn hoofdopzet overeen met de gerealiseerde kerk, maar wijkt daar ook op belangrijke punten van af. De ontwerpen uit 1818, in combinatie met de gere aliseerde kerk, geven zo enig inzicht in afwegingen van de architect en zijn opdrachtgevers. 16) Een voluut is de kruisvormige of spiraalvormige versiering op het kapiteel van een Ionische zuil of Korinthische zuil. Kapitelen met een dergelijke vorm worden voluutkapiteel of krulkapiteel genoemd. 17) Datering op de tekeningen is 18 april 1818. Zie voor de verschillende tekeningen de achterpagina en pagina's 14 en 15. Scyedam jaargang 41 nr. 1 Peristyle van het Sint Jacobsgasthuis (nu Stede lijk Museum Schiedam) te Schiedam, in 1785 ontworpen door Giovanni Giudici. (Gemeentear chief Schiedam)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 12