storm moesten de rooms-katholieken met hun cultussen ondergronds gaan. Het graf en het stoffelijk overschot van Liduina moest worden beschermd. Volgens de overlevering brachten enkele priesters haar beenderen/relieken in 1615 in allerijl en in het grootste geheim naar de Zuidelijke Nederlanden (het huidige België). Pas in de negentiende eeuw, toe de verering van Liduina weer in de openbaarheid mocht geschieden, werden de relieken naar Schiedam terug gebracht. In 1968 werd de Frankelandse kerk - in 1931 gewijd tot Liduinakerk - gesloopt. De Singelkerk werd in 1990 verheven tot Liduina basiliek. Hier rusten nu haar relieken en alle andere belangrijke voorwerpen die aan haar cultus zijn gerelateerd. Op balken Dit lijkt een fraai einde te zijn van een mooi moment of verhaal. Echter... kort na de Tweede Wereld oorlog werd de Grote of St. Janskerk gerestaureerd. De zuidelijke zijbeuk was destijds over het graf van Liduina heen geplaats. Tegenwoordig is in de vloer van de kerk aangegeven waar, voor de uitbreiding van de kerk, de Liduinakapel was gesitueerd. In 1947 stuitten de archeologen op een grafkelder. De situering van de kist, rustend op dwarsbalken, was identiek aan de beschrijving van de begrafenis van Liduina in het boek van Brugman. In het graf lag ook nog het lichamelijk overschot van een vrouw, inclusief een perkamenten kroon. Liduina was begraven met een perkamenten kroon op het hoofd en omdat zij decennia op bed had liggen lijden wilde zij niet dat haar kist de 'grond' zou raken. Vandaar dat de kist op balken was geplaatst. Het mag duidelijk zijn dat de archeologen op het enige en echte graf en de relieken van Liduina waren gestoten. Deze Liduina wordt inmiddels ook in de Liduina basiliek bewaard. [Scyedam, 1998, Jaargang 24, nr. 2, Het graf van St. Liduina, 'die Maghet van Toelichting bij de illustraties van Sjef Schmiermann In 1933 vierden de Schiedammers een groot feest. Zij herdachten dat Liduina vijfhonderd jaar daarvoor was over leden. Dit jaar markeert een belangrijke moment uit de geschiedenis van de verering van de Schiedamse maagd. De lokale kunstenaar Sjef Schmiermann liet zich in dit jubileumjaar inspireren tot het vervaardigen van vier tekeningen in potlood en inkt van scenes uit het leven en lijden van Liduina. Zijn keuze viel op vier indringende en intens religi euze momenten. Twee ervan luisteren dit artikel op. Het betreft St. Liduina's devotie tot de Moeder Gods en St. Lidui na's verlangen naar de H. Eucharistie. Schiedam', in de Grote Kerk van Schiedam.] Maar wie was die eerste Liduina dan? Hebben de gelovigen de protestantse Schiedammers voor de gek gehouden en bewust een ander lichaam naar België verplaatst? In de hoop dat het echte graf onge schonden zou blijven? Of is er een foutje gemaakt. Wat er precies is gebeurd zullen we wel nooit te weten komen. Maar dat is het mooie aan een mysterie. Kortom, genoeg stof tot nadenken. Sjef Schmiermann, St. Liduina's verlangen naar de H. Eucharistie, 1933, potlood en inkt op papier, 37,0 x 26,5 cm, collectie Stedelijk Museum Schiedam. Liduina ligt als volwassen vrouw op bed, in afwachting op het ontvangen van de H. Eucharistie (het delen van brood en wijn), (foto: J&M Zweerts Fotografie) Scyedam jaargang 41 nr. 2 55

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 19