na toestemming van het stadsbestuur in 1429 kon het klooster op een andere plek in de stad herbouwd worden.7' Winkler Prins-encyclopedie Bestuur en rechtspraak, handel en nijverheid, maat schappelijk en geestelijk leven, tot zover Schiedam, nu Liduina. Het is opmerkelijk dat je aan de reactie op de naam Liduina feilloos kunt afleiden of iemand al dan niet van katholieke huize is. Voor diegenen die zich dan ook afvragen wie Liduina was, het volgende uit de Winkler Prins-encyclopedie, een onverdachte en objectieve bron. Ik gebruik hierbij bewust dus geen van haar levensbeschrijvingen, want dat mag niet van de Volkskrant. Welnu, zij was in 1380 uit arme ouders geboren, werd in 1395 door een speelgenote aangereden en brak een rib aan haar rechterzijde. De ene ontsteking volgde op de andere. Dit lijden verdroeg ze 38 jaar lang, terwijl zij vrijwel geen voedsel nam. Zij werd begenadigd met visioenen en extases en kan gelden als een vertegenwoordigster van de lijdensmystiek. Zij stierf geheel onopgemerkt zoals zij gewenst had. In 1890 werd de verering van de H. Liduina door een decreet van paus Leo XIII als cultus immemori al bekrachtigd. Aldus Winkler Prins. Nu het eigenlijke onderwerp van dit artikel, Liduina en Schiedam, Welke relatie was er met beiden, behalve dan dat ze hier geboren is, gewoond heeft en gestorven is? Heeft zij sporen in haar eigen tijd in haar eigen stad nagelaten? En in hoeverre komen die overeen met de na haar dood verschenen levens beschrijvingen? Of gebeurde er, zoals de Volkskrant veronderstelde, weinig tot niets? Kroniek van Windesheim Laten we eens beginnen met een prachtige bron, de in al in 1904 gepubliceerde Aantekeningen van een stadsklerk, daterend uit de vijftiende eeuw. Hierin komen notities voor als: anno 1405, item doe wort graef Willem gebult en int selve jair kuerden d'luden van Delf, dat nyement duer onse haven varen soude. Of; anno 1420, item ontfangen van veel personen boeten, omdat sy ter heervaert geboden waren en thuysbleven of: anno 1427 item doe verwarf heer Dirc Spuelinc, pastoir, an den biscop, dat men hier singen soude. Enzovoort, enzovoort. Je zou hopen dat hij ook iets over Liduina zou vermelden, maar helaas rept hij over haar met geen woord. Maar dit hoeft op zich niets te betekenen, want juist archivarissen zijn zich er van bewust dat je een bron altijd in zijn context moet zien en deze dus niet moet overvragen. Deze aantekeningen waren namelijk vooral bedoeld als aide memoire, voor intern gebruik. Iets wat dus algemeen bekend was, hoefde niet te worden genoteerd.8' Zijn er dan alleen maar postume bronnen over haar, Liduina op een gravure naar Pieter Soutman door Cornelis Visscher, 1650. (Gemeentearchief Schiedam beeldnummer 27770.) Cxt. xiv Fracta rw ciaciï Cost* XXXni Houo»v« m Obiit A'dom: M. CCCC.XXXIII. Apriiis XIV. Rako ai Akciio Accbpto. lytR-iolMjtjd van Schiedam naet dal iiiophct yf tea Kibhhad Gebroken t» ft Siel Ir bed tdyven l.cjjcn dra tvt va - r_ :!r> XXXIII laren.i» Geflorvcn Inf I«r des Hcercn M.CCCC XXXIII. den ^Apnl oud X1VB.laren. 7) Zie noot 3. 60 8) K. Heeringa, 'Rechtsbronnen derstad Schiedam', 's-Gravenhage 1904. Scyedam jaargang 41 nr. 2

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 24