de Graal was een duidelijke hiërarchie: aspirant, lid le graad, lid 2e graad. De Graal kende verschillende clubs, op het gebied van huishouden (naaien, koken e.d.), ontwikkeling (steno, leren van een vreemde taal e.d.), cultuur (toneel, zang e.d.) of sport (tennis, zwemmen e.d.). Vooral de sport clubs waren zeer populair maar ook de cursussen op het gebied van huishouden trokken veel leden. Jaarlijks terugkomende activiteiten waren half juni de eucharistische jeugddag die gezamenlijk met andere rooms-katholieke organisaties werd georganiseerd. Deze middag bestond uit een mis, een optocht met veel vlagvertoon en een processie met witte bruidjes. Honderden jongens en meisjes namen deel aan deze activiteit. Op Allerheiligen, op 31 oktober, werd een Stille Omgang gehouden. Deze Stille Omgang bestond uit een optocht in uniform met rode en witte lampi onnen maar zonder muziek of zang. De meisjes liepen in stilte een vast parcours af. Deze tocht was volgens de kranten heel indrukkwekkend. Bij het protestante deel van de Schiedamse bevolking zorgde die echter voor wrevel en weerzin. Op 31 oktober werd door hen de kerkhervorming herdacht en die meisjes in uniform verstoorden hun dag. Er werd zelfs gesproken over een verbod. Deze ruzie was geen kleinsteedse Schiedamse aange legenheid. In veel plaatsen boven de rivieren speelde deze kwestie. In sommige steden, zoals Haarlem, ging men zelfs over tot een verbod van de optocht. In Schiedam kwam het niet zover. De (rooms-katholieke) burgemeester H. Stuhlemeijer betoogde dat dit zijn portefeuille was. Hij vond de optocht niet aanstootge vend omdat er geen muziek of zang was en de optocht de protestante kerken meed. In 1934 werd in de Doelen in Rotterdam nog het Graalspel "Nu gaat de Heer voorbij" opgevoerd door 400 Rotterdamse en Schiedamse meisjes. De 1300 stoelen waren allemaal bezet, twee daarvan door de Schiedamse burgemeester en de Schiedamse wethouder mr. M.M. van Velzen. Ook dit spel werd goed ontvangen volgens de krant. Maar de tijd van de massaspelen was voor de Graal voorbij. Hiervoor in de plaats kwamen de megacampagnes met leuzes als "Lach en straal" en "Keurig, kwiek en katholiek". Die zorgden voor grote oplages van de Zilveren trompet en er werden zelfs ballonvaarten voor ingezet. Toen de Graal in 1935 opging in de Katholieke Actie, werd de zelfstandigheid van Graal langzaam opge heven. Dit proces werd versneld door het plotseling overlijden op 3 september 1935 van de beschermheer bisschop Aegenent. De leiding van de Graal werd voortaan bij de priester van de parochie neergelegd. In plaats van dat de Graal geld kreeg moest zij geld gaan verdienen voor de parochie. Zo kreeg de priester ook weer de geestelijke vorming van de vrouw in handen. De aandacht voor opleiding en ontwikkeling van de jonge vrouw verminderde sterk ten gunste van de cursussen op het gebied van huishouden en moeder schap. In 1936 werden ook de Graalhuizen gesloten. Zo verdween het sprankelende en de extravagantie van de Graal. Hiermee was de emancipatie van de rooms- katholieke vrouw weer tot stilstand gebracht. Toch bestaat de Graal nog steeds. Het is een wereldwijd netwerk voor de rooms-katholieke vrouwen om elkaar te steunen en te helpen. catholieke vi Geraadpleegde bronnen Kleurig, kwiek en katholiek. Bijlage Vrij Nederland, D. Meerman en H. van Oostrum, 28 augustus 1982. Heilig moeten. Radicaal-katholiek en retro-modern in de jaren 20 en 30, Marjet Derks, Uitgeverij Verloren, 2007 Artikelen uit: Schiedamse Courant periode 1931-1934 Graalspel Sint Lydwina, programmaboekje, Liduina- Collectie Collectie Gemeentearchief Schiedam De Graal, brochure bij het lidmaatschap van de Graal, collectie Lidwien Meijer Plakboek Gerda Rechters over De Graal 1930 - 1935, collectie Lidwien Meijer Mondelinge informatie over Graal en Graallid Gerda Rechter van Lidwien Meijer Scyedam jaargang 41 nr. 2 69

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 33