zwaar gedrapeerde gewaden en verfijnde trekken in de gezichten en handen. De beelden voegden zich daardoor uitstekend in het neoklassieke interieur. De huidige polychrome afwerking kwam tot stand bij de restauratie in de jaren zeventig van de twintigste eeuw en doet ernstig afbreuk aan de oorspronkelijke kwaliteit van de kunstwerken. Karei Geerts In 1851 werd een nieuwe preekstoel besteld bij het atelier van Karei Hendrik Geerts (1807-1855). Dit massieve eikenhouten meubelstuk, overladen met beeldhouwwerk, domineert het middenschip en is een van de hoogtepunten in het interieur van de Havenkerk. De prominente aanwezigheid van de preekstoel past bij een Dominicaner kerk, omdat de preek een belangrijk element voor deze orde was. Niet voor niets worden Dominicanen predikheren genoemd. In 1851 nam pater Hyacinthus Tielens het initiatief om voor de kerk een nieuwe, meer impo nerende preekstoel te verkrijgen. Tielens zorgde ook zelf voor de financiële middelen, omdat de kerk meesters het nut van de investering in een nieuwe preekstoel niet zagen. Wel gaven ze als voorwaarde mee dat de nieuwe preekstoel niet ten koste mocht gaan van betaalde zitplaatsen. Tielens ging zorgvuldig te werk en bezocht Den Bosch en Leuven om daar recent werk van diverse beeldhouwers en schrijnwerkers met eigen ogen te zien. Uiteindelijk viel zijn keuze op Karei Geerts. Geerts overlegde voor het ontwerp en de opstelling van de stoel met de architect W. Thijssen, die op dat moment vaker als bouwkundig adviseur voor de kerk werkte. Thijssen had bijvoorbeeld ook het ontwerp voor de biechtstoelen gemaakt, waarna Stracké de uitvoering en de sculptuur voor zijn rekening nam. Karei Geerts studeerde aan de Academie van Antwerpen. In 1835 werd hij zelf leraar aan de Academie van Leuven. Hij gaf leiding aan een groot atelier met leerlingen en werkte onder andere aan het neogotische koorgestoelte van de O.L.V. te Antwerpen. De stijl van zijn werk is divers, omdat hij zich aanpaste aan de stijl van het gebouw waar het voor bedoeld is. Geerts is vooral bekend door zijn monumentale beeldhouwkunst in hout en hij wordt gezien als degene die in de negentiende eeuw dat min of meer verloren ambacht nieuw leven inblies. Dat hij hierin zonder meer slaagde, blijkt wel uit het feit dat zijn werk in de Havenkerk in de reden gevende omschrijving abusievelijk werd gedateer^, uit 1725. Geerts had een grote werkplaats en zijn werk vond binnen en buiten België grote aftrek. In Nederland heeft Geerts onder andere gewerkt voor de Theresia van Avilakerk in Den Haag, waar hij het altaar (1841) en de preekstoel (1848) vervaardigde. De preekstoel in deze kerk heeft een vergelijkbare Scyedam jaargang 41 nr. 3 91

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 15