van engelen te zien. Aan drie zijden zijn groepen
putti afgebeeld met de symbolen van geloof (kruis),
hoop (anker) en liefde (brandende urn). Centraal op
deze partij staat een stralende krans, waarschijnlijk
oorspronkelijk voorzien van een Christusmono
gram. Aan de onderzijde van het bord is eveneens
een stralenkrans aanwezig. In het centrum was een
duif aanwezig (verbeelding van de Heilige Geest) die
nu is vervangen door een lichtpunt. Helaas zijn de
beelden die op de consoles aan weerzijden van de
kuip stonden weggenomen.
In de preekstoel komen alle kwaliteiten van de
beeldhouwer tot uitdrukking. De verstilling in de
gegaan.
Het atelier Cuypers/Stoltzenberg werd opge
richt in 1852 door bouwmeester/architect
P.J.H. Cuypers (1827-1921) en textielprodu-
cent Franqois Charles Stoltzenberg (1805-
1875). Het atelier was gevestigd in Roermond.
Pierre Cuypers bepaalde als ontwerper nadrukkelijk
de reputatie van het atelier, waarin diverse hoog
gekwalificeerde ambachtslieden werkten aan kerk-
meubelen van het hoogste niveau. Hoewel het atelier
en Cuypers haast synoniem zijn geworden met de
neogotiek, werkte het atelier in de beginjaren in
diverse stijlen.19' Cuypers (1827-1921) geldt als een
van de meest belangrijke architecten uit de negen
tiende eeuw, onder meer door zijn kerkgebouwen,
manshoge groep van Christus en Johannes, de
dynamiek in de kwaliteit van de preekstoel was
erg hoog en de vormgeving lijkt een belangrijk
uitgangspunt te zijn geweest bij de bestelling
van nieuwe meubelstukken. De communie
bank en de tombes van de zijaltaren sluiten
qua vormgeving duidelijk aan op het werk
van Geerts. Het is bekend dat diverse beeld
snijders na het overlijden van Geerts in dienst
kwamen in het atelier Cuypers/Stoltzenberg,
dat deze meubelstukken zou leveren.
Atelier Cuypers/Stoltzenberg
In 1857 raakte het atelier Cuypers/Stoltzenberg
betrokken bij de Havenkerk. In dat jaar werd
de communiebank uit dit atelier geschonken
door het echtpaar Wilhelmus Johannes Nolet
(1784-1868) en Helena Wilhelmina Roomers
(1785-1862) ter gelegenheid van hun gouden
huwelijksjubileum. De bank voegde zich qua
stijl en vormgeving bij de toon die door de
preekstoel was gezet. Mogelijk werd het atelier
Cuypers/Stoltzenberg mede gekozen omdat
daar diverse beeldsnijders uit het atelier van
de inmiddels overleden Geerts in dienst waren
Het Maria-altaar: tombe met daarop de beeldengroep. (Foto: Wim
Schelberg)
19) L. Schiphorst, 'Een toevloed van werk, van wijd en zijn', de
beginjaren van het atelier Cuypers/Stoltzenberg Roermond 1852-
ca. 1865, Nijmegen 2004.
94
Scyedam jaargang 41 nr. 3