Stoltzenberg een uitzonderlijke ontwerpoplossing.2'1
Met name de tombe van het altaar sluit nauw aan bij
de stijl van de preekstoel en de communiebank.
Het altaar bestaat uit een eikenhouten tombe, verlucht
met snijwerk, beeldhouwwerk en verguldsels. De
altaartafel of -tombe heeft een kaarsentrap, waarin
het tabernakel is opgenomen. De eigenlijke altaar
tafel of tombe is aan de voorzijde voorzien van een
paneel met een rijk gesneden, barokke rol- en blad
werk. Centraal is een rond medaillon geplaatst met
een verbeelding van Maria's Heilig Hart, omkranst
met rozen der liefde. Dit snijwerk is geplaatst tegen
een vergulde achtergrond. Op de hoeken zijn nissen
uitgespaard, met staande engelfiguren, de een houdt
de doornenkroon vast, de ander de hostie. Bijzonder
is de wijze waarop oorspronkelijk het loofwerk rond
de nissen en in het voorpaneel, buiten de architectu
rale kaders doorliepen. De deur van het tabernakel
is voorzien van een gesneden voorstelling van de
Goede Herder. Boven het altaar is een beeldengroep
aangebracht in een klassieke driehoekscompositie.
Centraal is een tronende Maria afgebeeld met op
haar schoot het Christuskind. Ter linkerzijde knielt
de Heilige Dominicus en ter rechterzijde de Heilige
Catharina van Sienna. Deze heiligen zijn in profiel
weergegeven. Tussen de beelden is een verstilde inter
actie, doordat Maria aan Dominicus de rozenkrans
aanbiedt en het Christuskind de doornenkroon op
het hoofd van Catharina drukt. De beeldengroep is
door middel van een plastisch vormgegeven wolken
partij met het onderliggende altaar verbonden.
Hierdoor wordt gesuggereerd dat de handeling zich
in hemelse sferen afspeelt (nog versterkt door de
engelenhoofden onder de troon van Maria) en zorgt
ervoor dat de beeldengroep een geheel zelfstandige
entiteit vormen tussen het altaar en het altaarstuk.
Het altaar viel zo in de smaak dat het volgende jaar,
1860, de vernieuwing van het Jozef altaar volgde.
Dit altaar werd aangeboden door de heren David
Meijer en Johannes Wenneker, ter gelegenheid van
hun beider zilveren huwelijksjubileum. De opzet van
21Mogelijk zijn deze wolken een referentie aan de wolkenpartij op het klankbord
van de kansel uit 1851. Dat het een uitzondering is werd verteld door mevrouw
L. Schiphorst, die een promotieonderzoek naar de vroege jaren van het atelier
Cuypers/Stoltzenberg heeft uitgevoerd aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.
96
Scyedam jaargang 41 nr. 3