Twmd'mtjpméwf
'Schiedam is zo mooi, dat is het probleem'
Marianne Ames
Op de cover van deze uitgave, die in het te
ken staat van Kunst Ambacht, prijkt een
ontwerp van de kunstenaar/ambachtsman
Ahrend van Ipenburg (47). Op het gebied
van restauratie van beeldhouwwerken be
hoort hij tot de top. Tussen de opdrachten
door werkt de Schiedammer als kunstenaar
en probeert een schoonheid te zoeken in
verrassende materialen. Kunst en ambacht
brengt hij beide in de praktijk. "Het is de
knellende schoen tussen kunstenaar en
ambachtsman."
Tal van befaamde beelden, monumenten of kunst
voorwerpen in Nederland zijn door Ahrend van
Ipenburg gerestaureerd of geconserveerd: van het
graf van Willem van Oranje in Delft en schouwen in
het paleis op de Dam, het Rijksmuseum en het Frans
Flals Museum tot het tabernakel van de oudkatho-
lieke kerk in Schiedam. Het restauratiewerk vormt
zijn bron van inkomsten.
"Het ambacht is dienend. Als restaurateur ben ik
bezig met het herstellen van andermans scheppingen.
Dan kruip ik in de huid van
de andere kunstenaar om de
kunstwerken te restaureren
zoals die het voor ogen had
toen hij het maakte, maar ik
blijf wel dienend. Ik kan het
ook goed, restaureren. De
techniek ga je door de jaren heen goed beheersen.
Door mijn ervaring herken ik problemen in natuur
steen. Het is een techniek; daar kan ik gelijk mee
beginnen. Kunst maken is een heel ander proces."
Familie van ambachtsmensen
Van Ipenburg komt uit een familie van ambachts
mensen uit Schoonhoven. Opa was stempelmaker en
(staal)graveur, net als zijn vader die zich tevens richtte
op het beeldhouwen en restaureren. Ahrend bracht
als kind uren door in de werkplaats. Als vakantie
baantje ging hij zuilen uitzagen bij restauratiewerk
aan het Teylers museum in Haarlem. Maar omdat
zijn vader beeldhouwer was, specialiseerde Ahrend
zich in het schilderen op de Willem de Kooning
Academie. Uiteindelijk zou hij in schilderen én
beeldhouwen afstuderen.
"Je moet geluk hebben als ambachtsman dat je de
tijd krijgt om te leren.
Moet je dit leerboek eens
zien van het Ambachtson-
derwijs! Uitgebreid wordt
beschreven hoe je een
houtverbinding, dakcon
structie of een hardstenen
dorpel en een binnendeurkozijn moet maken. Kijk
eens naar alle tekeningen erbij. Tegenwoordig wordt
er weinig tijd gegund om een ambacht echt te leren.
In de toekomst zullen veel ambachten verdwijnen.
Machines nemen het over. De letters van een machine
zijn allemaal hetzelfde. Maar als een ambachtsman
een letter graveert, danst 'ie, leeft de letter. Die kunst
verdwijnt."
80
Scyedam jaargang 41 nr. 3