gaat maar door. Ik heb overal aantekeningen van, schetsjes. Maar ik heb aanlooptijd nodig. Dan ga ik stofzuigen in het atelier, koffie drinken, een beetje opruimen." Van Ipenburg schildert dan uiteindelijk, maar niet op de klassieke manier. Hij maakt een zoektocht naar materialen om een onderwerp het best tot uitdrukking te laten komen. Zo zocht hij naar een manier om de ziekte Alzheimer, waarmee zijn moeder te maken kreeg, weer te geven. In plaats van verf gebruikte Van Ipenburg op zijn schilderij epoxyhars en pigment. En in plaats van een kwast bewerkte hij het hard geworden epoxy met een diamantfrees. Het schilderij heeft daardoor een bepaalde gelaagdheid gekregen die de dwaal tocht van een Alzheimerpatiënt benadrukt. "Ook probeer ik moderne relikwieën te maken met waar deloze materialen zoals badkamertegels. Ik wil daar dan een symbolische waarde aan geven zodat het op relikwieën lijkt. Ik probeer een andere waarde te geven aan iets waardeloos. Ik zoek een schoonheid in materialen die je daarbij niet verwacht." Een laatste vraag aan Ahrend van Ipenburg: voelt hij zich het meest verwant aan de kunst of aan het ambacht? "Kunst en ambacht kunnen goed samen gaan, neem een 'art and craftschool'. Maar wat je tegenwoordig vaak ziet is dat ambachtsmensen graag voor kunstenaar willen spelen. Na twee jaar een cursus fotografie of beeldhouwen noemen ze zich kunstenaar. Dat is niet verboden, maar aan het werk zie je dat kunst toch iets meer is dan alleen het ambacht. Voor mijzelf is het eigenlijk niet interessant wat ik ben. Ik ga gewoon door met mijn ding."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2015 | | pagina 8