gaf overduidelijk Jeroen Dijkstra's voorliefde voor
tweedehands artikelen weer. Voor zijn afstudeerpro
ject 'De ziel van objecten' heeft hij oudere mensen
geïnterviewd over objecten die ongetwijfeld na hun
dood bij het grof vuil zouden komen te staan.
'Kunst is niet voor een elite'
"Het klinkt zweverig maar ik vind dat objecten
bezield zijn, ze zijn meer dan objecten alleen. Spullen
die mensen wegdoen, intrigeren mij. Die kunnen
ook nog steeds functioneel zijn voor anderen. De
kunstenaar Jan Hoet (Leuven 1936-Gent 2014) is
een inspiratiebron voor mij. Hij was museumdirec
teur maar experimenteerde daarmee volop omdat hij
kunst ook wilde tonen buiten de museale context.
Kunst moet toegankelijk zijn voor grote groepen
mensen; niet voor een elite."
Zie daar de achtergrond van het project 'Verborgen
stegen'. Dijkstra zorgde ervoor dat zestien stegen aan
de Lange Haven en één aan de Dam, die doorgaans
afgesloten zijn voor publiek, tijdens Open Ateliers en
Open Monumentendag geopend waren. Zeventien
beeldend kunstenaars gaven een performance in een
steeg. De foto op de cover toont de Zuidafrikaanse
danser Kirvan Fortuin die een eigentijdse choreo
grafie maakte op het Zwanenmeer. Een zwanenzang
Jeroen Dijkstra in zijn atelier aan de Makkerstraat. "Tweedehands spullen intrigreren mij." (Foto: Marco Spruit Bleeker)
122
Scyedam jaargang 41 nr. 4